Författare Ämne: Iittala bird bottle, signerad TS  (läst 5067 gånger)

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
Iittala bird bottle, signerad TS
« skrivet: tis 18 sep 2007 09:29:05 »
Hej, undrar ifall nån vet varför vissa flaskor är signerade TS och andra med hela efternamnet (T.Sarpaneva) samt ett nummer? Min är bara signerad TS. Är det sen eller tidig tillverkning?
Jag fyndade denna på loppis och är nu sugen på fler färger i serien =)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Iittala bird bottle, signerad TS
« Svar #1 skrivet: tis 18 sep 2007 10:54:03 »
Kul att du hittat en sån fining, du har sett att det gått nån för drygt 1200 på Tradera? MEN jag tippar på att den gick så högt tack vare den långa signaturen "Tim Sarpaneva, Iittala 56" såg flera exempel på sådan signering på Huuto.net (sökord lintupullo), Jag antar att ett "TS" är mot slutet av tillverkningsperioden 57-68.

Men du nämner en signering "T.Sarpaneva" och ett nummer? Kanske det är tidigare än båda de andra, eller gäller för varianter som är unikat?

Ska göra lite efterforskningar om NÄR exakt etikettens "i" blev så jättestor -i jämförelse- för den tidigare etiketten har ett mindre "i" i relation till texten "iittala" under, om jag frågar snällt kan jag nog få fota en sån etikett på en Savoy inne hos grannen, om beskrivningen var svår :) Alltså, det kan visa om flaskan är tidig eller sen också kanske

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Iittala bird bottle, signerad TS
« Svar #2 skrivet: ons 19 sep 2007 09:15:32 »
Jag mindes nog fel, den signeringen jag tänkte på var Timo Sarpaneva 2501, en avslutad auktion på tradera hade den. I en annan auktion på tradera så sägs det att modellnummer fanns på de senare varianterna. Fortfarande förbryllad över mitt TS, är min kanske jättesen?