Författare Ämne: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!  (läst 17755 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #15 skrivet: tor 20 mar 2008 19:41:03 »
Tjusigt ;) Måste säga att barstolen är riktigt jätteläcker. Hat inte sett någon liknande förut.

Inte jag heller, skulle gärna vilja ha två stycken till. Vände upp och ner på dem idag för att memorera designer, för det står på en skylt under men det glömde jag bort igen lika snabbt. Skall försöka göra om det i helgen. Vill gärna se om jag kan hitta uppgifter om det, och ev se vad det kan ha varit för typ av bar till, när det är ifrån etc. Det står först ett namn på skylten och sedan danish design och något mer; DET kommer jag ihåg.. *suck* Minnet är bra men kort.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #16 skrivet: tor 20 mar 2008 19:49:22 »
Hur fint som helst. Avis blir man. Är det originalklädseln på soffan och fåtöljen? Snyggt med tvåtonat i blått. Ryan var läcker, önskar jag kunde hitta en stor ryamatta i gult, orange, brunt, tegel eftersom det är färgskalan i mitt vardagsrum dit alla teakmöbler hamnar.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #17 skrivet: tor 20 mar 2008 19:52:01 »
Hur fint som helst. Avis blir man. Är det originalklädseln på soffan och fåtöljen? Snyggt med tvåtonat i blått. Ryan var läcker, önskar jag kunde hitta en stor ryamatta i gult, orange, brunt, tegel eftersom det är färgskalan i mitt vardagsrum dit alla teakmöbler hamnar.



Jag är ganska övertygad om att det är orginalklädseln, men har inte tänkt nämnvärt över det. Skall kolla för säkerhets skull. Du påminner mig om att jag nog aldrig vänt upp och ner på dem och det måste jag förstås göra...

Menar du något åt den här färgskalan:

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #18 skrivet: tor 20 mar 2008 20:01:35 »
Precis såna färger!!! Den skulle vara så fin hemma hos mig och få bo under mitt lilla teakbord. Hur stor är den?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #19 skrivet: tor 20 mar 2008 20:03:05 »
Precis såna färger!!! Den skulle vara så fin hemma hos mig och få bo under mitt lilla teakbord. Hur stor är den?

Just denna var ganska liten, och den har jag gjort mig av med då den inte blev rätt till min lilla soffgrupp; men jag har ett gäng stora ryor, tror att någon av dem går i samma färger som denna, eller åt samma håll.
Jag skall kolla för några ligger här hemma och några ligger på jobbet.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #20 skrivet: tor 20 mar 2008 21:31:02 »
Oj så fin liten hörna! Jag blir så glad när jag ser att originaltygen sitter kvar på möblerna. Det är klart, är det helt förstört måsta man så klart klä om, det förstår jag, men många klär om trots att tyget är toppfräscht. Härliga färger och lampan är cool!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #21 skrivet: tor 20 mar 2008 21:47:03 »
Oj så fin liten hörna! Jag blir så glad när jag ser att originaltygen sitter kvar på möblerna. Det är klart, är det helt förstört måsta man så klart klä om, det förstår jag, men många klär om trots att tyget är toppfräscht. Härliga färger och lampan är cool!

Den är så välhållen och jag gillar färgerna så jag har inte tänkt så mycket på tygerna eller om det är orginalskick eller ej, men jag har utgått från detta. Stoppningen är ok och den är skön att sitta i, skönare än man kan tro. De som sätter sig får ofta svårt att resa sig, för man sitter in sig på något vis.  :)

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #22 skrivet: tor 20 mar 2008 22:06:48 »
kikarbara som verkar veta, är ryamattor vidrigt dyra eller bara "lite" dyra? Jag har inte en susning nämligen. Jag kanske borde titta på mattor också när vi är ute och shoppar loss. Kan man tvätta dem på något sätt? Med tre barn från 0-6 år är det en nödvändighet.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #23 skrivet: tor 20 mar 2008 22:14:26 »
kikarbara som verkar veta, är ryamattor vidrigt dyra eller bara "lite" dyra? Jag har inte en susning nämligen. Jag kanske borde titta på mattor också när vi är ute och shoppar loss. Kan man tvätta dem på något sätt? Med tre barn från 0-6 år är det en nödvändighet.



Jag har tänkt offra en rya här inom kort för att testa att tvätta den själv, men jag antar att det är kemtvätt som gäller. Ryor är bara "lite dyra" skulle jag tro, lite beroende på tidsepok, storlek, om det är en handknuten, signerad eller ej, och färgval/motiv etc, samt skick och om den behöver tvättas etc.

En sökning på Rya* avslutade auktioner, högsta pris överst, ger träffar från 1325-7 kr på antik o design, på loppisar här brukar ryor om de är 50-60-70-tals tidstypiska ligga allt mellan 200-700, fast då går jag aldrig på några exclusiva ställen.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #24 skrivet: tor 20 mar 2008 23:53:26 »
Jag har maskintvättat Ryamattor och resultatet är helt okej, men man behöver naturligtvis en mattvättmaskin och använd Ylleprogrammet.










Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #25 skrivet: fre 21 mar 2008 00:03:33 »
Jag har gjort med ryamattorna precis som jag gjort med mina orientaliska mattor. Dvs, när jag på sommaren sett att det verkar bli bra väder under en längre tid så har jag tvättat de mattor som varit i behov av det. Framförallt är det persiska mattor men även två ryamattor och en stor handtuftad matta. Först o främst har jag alltid gjort det tidigt på sommaren, absolut inte när röten börjar närma sig. Ju tidigare desto torrare i luften. Jag börjar med att lägga ut mattan på uteplatsens trätrall. altan. Blöter den rejält med ljummet (mer kallt än varmt). Sedan tar jag lite såpa på en borste och går igenom mattan. Inget hårdgnuggande, bara lite lätt men ändå någgrannt. Efter detta sköljer jag mattan mycket och länge. Från båda sidorna. Jag använder en vanlig vattenslang. Sedan får mattan ligga och torka, det kan ta någon vecka. Det blir perfekt tycker jag. Sedan finns det förståss mattor som färgar och så men det är en helt annan femma.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #26 skrivet: fre 21 mar 2008 00:58:10 »
Ibland har jag sett ryor där trådarna är helt "uppvridna" och ulliga, jag antar att det är pg felaktig rengöring?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: ... jag har kanske hittat ett bord; håll tummarna för mig!
« Svar #27 skrivet: lör 22 mar 2008 17:30:26 »
Jag har gjort med ryamattorna precis som jag gjort med mina orientaliska mattor. Dvs, när jag på sommaren sett att det verkar bli bra väder under en längre tid så har jag tvättat de mattor som varit i behov av det. Framförallt är det persiska mattor men även två ryamattor och en stor handtuftad matta. Först o främst har jag alltid gjort det tidigt på sommaren, absolut inte när röten börjar närma sig. Ju tidigare desto torrare i luften. Jag börjar med att lägga ut mattan på uteplatsens trätrall. altan. Blöter den rejält med ljummet (mer kallt än varmt). Sedan tar jag lite såpa på en borste och går igenom mattan. Inget hårdgnuggande, bara lite lätt men ändå någgrannt. Efter detta sköljer jag mattan mycket och länge. Från båda sidorna. Jag använder en vanlig vattenslang. Sedan får mattan ligga och torka, det kan ta någon vecka. Det blir perfekt tycker jag. Sedan finns det förståss mattor som färgar och så men det är en helt annan femma.

Fjoll; jag hoppas att det var okej att jag lånade ditt inlägg (det var tydligt att det inte var mitt eget) av dig och la in det i ett annat forum där vi pratade tvätt av ryor för ett tag sedan? (en retrovagnstråd).