Allmänt > Fria diskussioner

Bertil har kommit hem!!!!!

<< < (3/13) > >>

ina:
vad skönt att Bertil kom tillbaka :)
okastrerade hankatter kan gå flera mil för att hitta en söt tjej ;D
som tur är finns det snälla människor som matar dessa "vilsna" katter

kikarbara:
Han verkar inte ha varit hanterad av människor på länge, så vad han egentligen har gjort får vi aldrig reda på. Just nu befinner han sig på djursjukhuset, för tusenmilaservice, öronmärkning, avmaskning, genomgång av sår, tömning av bölder etc. När de hörde vår historia skapade de en tid trots att ingen fanns, så vi var och lämnade in honom i förmiddags. Han skall hämtas klockan ett, så då vet vi lite mer om hans status.

kikarbara:
Nu är han hemma igen, avmaskad, fått medel mot öronskabb, penicillin, är genomgången och det verkar som om han varit påkörd eller liknande under resans gång, för inte så länge sedan. Kanske därför han har dragit sig hemåt. Bägge hans hörntänder har frakturer, därav misstanke om trauma, utöver att han är lite medtagen rent kroppsligt.

Kanske därför han inte lät sig hanteras som tidigare, utan visar en del irritation när man tar i honom. (det har gått att göra precis vad som helst med honom tidigare, men nu säger han absolut ifrån ganska omgående).

Nu är han i varje fall öronmärkt, så nu kanske det ökar förhoppningen att få igen honom om han drar ut på nya stråt igen.

Men det blir ett besök hos tandläkaren så fort som möjligt i varje fall. Huvva. Förhoppningsvis får vi råd inom kort, men de kunde i dagsläget inte avgöra om de måste dras ut eller om de kan bygga upp dem igen.

gitzie:
Har han ont i tänderna blir han lättirriterad kan jag lova.
Prata med tandläkaren. Jag tror att en katt som får maten serverad kan klara sig utan hörntänderna. Har han fått en smäll så att han har frakturer på dem, är det lätt att rötterna är skadade och då blir det bara fortsatta problem om man inte tar bort dem.
Inte så kul.........de tänderna har ganska så stora rötter.
En av våra katter har FORL, en bakterie som äter sig genom emaljen och vi har gjort många besök hos "tandläkaren". FORL går i dagsläget inte att bota, utan man kan bara ta bort angripna tänder.
Jag hoppas att du har din Bertil försäkrad!
Håller tummarna för att er vän ska bli återställd och bli sitt vanliga mysiga jag :)

Domino:
Jag vet vad katterna gör när de försvinner!
Till skillnad från hundar så bryr sig inte katter om vem som ger dem mat, bara någon gör det och helt plötsligt så kan en "granne" några kilomter bort ge godare mat eller ha en lugnare hemmiljö eller liknande och då byter de bara hem..... så krass är verkligheten.... sen kan de tröttna efter ett tag och byta tillbaka....

En barndomskamrat till mig hade en grårandig Pelle som kom och hälsade på och stannade läääänge, helt plötsligt kunde han vara borta i veckor för att sedan dyka upp igen och stanna 1 månad eller längre.... det visade sig efter många år att han egentligen bodde ca 3 km längre bort och vandrade iväg lite då och då, han hette naturligtvis något annat i sitt eget hem men det kommer jag inte ihåg....

Tipset man kan ge är, att inte ta in och mata katter som verkar friska och välmående, det finns säkert ett annat hem där någon saknar sin älskling...

Lycka till med Bertil...hoppas han blir piggare och gladare med tiden!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion