Författare Ämne: Bertil har kommit hem!!!!!  (läst 30180 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #15 skrivet: tis 18 mar 2008 19:17:53 »
FORL går i dagsläget inte att bota, utan man kan bara ta bort angripna tänder.
Jag hoppas att du har din Bertil försäkrad!
Håller tummarna för att er vän ska bli återställd och bli sitt vanliga mysiga jag :)

Nej, jag har honom inte försäkrad, tyvärr. Och det är bara dumheter att det inte har blivit gjort samtidigt som vi skaffade honom. Jag "skulle" men det blev inte av, men tanken är att göra det när han väl är fixad den här gången. Vi har varit där och tömt en böld vid ett tillfälle, och då tänkte jag det att "ja just det"...

Tänderna skall fixas, de ville inte göra det idag eftersom det var så mycket annat samtidigt, och så var det inflammerat så de kunde inte bedöma om de gick att fixa eller om de skulle dras ut. Vi fick ett prisförslag på ca 3-4000 (det kunde dock dra iväg lite grann blev vi förvarnade om) om de går att fixa men vi får boka tid till det när vi skall på återbesök. Det skulle bli billigare om de måste dras, men helst vill vi ju att grabben skall ha sina tänder kvar.
Men det blir till att gneta på de närmaste veckorna. Och så får vi glädjas åt att vi slapp betydligt billigare undan idag än jag hade väntat mig när vi åkte, trots all omsorg och undersökningar, mediciner etc de la på honom. Men SEN blir det en försäkring den här gången, det har jag lovat mig att inte missa igen!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #16 skrivet: tis 18 mar 2008 19:55:26 »
Stackars Bertil, det låter som om han har det riktigt jobbigt just nu. Det är så ledsamt när det händer djur något. Man kan ju inte förklara......eller förresten det kan man ju, men om de sen förstår det är en annan femma.
Men ibland undrar jag allt.........

När vår Shama slutade äta i julas och vi hade varit hos veterinären och det var ett måste att få i henne något, köpte vi majsvälling.
Jag använder en smal en-millilitersspruta om jag måste ge katterna något flytande, för trots att man kan trycka ut allt innehållet på en gång så blir det inte så stor kraft att de riskerar att få det i halsen.

I alla fall så skulle jag ge henne majsvälling och hon hade bestämt sig för att inte äta........ Hon tuggade fradga. Saliv och majsvälling stod som en skur runt oss båda. Hon fick inte i sig en droppe.
I förtvivlan torkade jag av henne och mig, tog ett stadigt tag om henne och meddelade:
Jag tänker min själ inte låta dig dö. Du ska ha i dig majsvälling om det så är det sista jag gör!
Vad det än var, mitt tonfall som säkert var allt annat än normalt eller hennes förstånd, så satt det lilla skrället helt stilla och svalde snällt.
Jag trodde knappt mina ögon ;D

Fjäska med din Bertil nu. Det behöver han  :)
« Senast ändrad: tis 18 mar 2008 20:56:15 av gitzie »
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #17 skrivet: tis 18 mar 2008 23:23:01 »
Vi har försökt att fjäska, men det går inget vidare. Han är en stolt herre som helst vill lämnas ifred, men nu är han i varje fall lugn och go. En binge makrill i tomatsås stod på menyn ikväll, det är en given favorit.

Måste säga att han åt torrfoder med god aptit när han kom in igår, och vi såg inte att han hade tandproblem då. Får se om det ger sig med tiden för det bör han ha...

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #18 skrivet: tor 20 mar 2008 22:39:11 »
Hur mår Bertil ?
undrar den här kattfreaken ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #19 skrivet: tor 20 mar 2008 22:47:01 »
Hur mår Bertil ?
undrar den här kattfreaken ;)

Bortsett från att det är synd om den stackars kraken som har fått stränga order av vetrinären om att hållas inne i vecka, så har han dessutom elaka ägare som vidhåller att man måste lyssna på farbror doktorn. Han pendler mellan att gå runt och jama och "prata högt" -familjen är på bristningsgränsen- och mellan att ligga platt fall, vilande och sträckande på nacken så fort en människohand som kan användas till att gnida av sig lite dofter på kommer förbi.

Det är bra med honom, men nu längtar han ut! Men behandlingar som ex penicillinkuren måste ges utan avbrott så därför måste han hållas inne tills det är klart. Och det är nog bra, han börjar hitta tillbaka till sina gamla gängor igen, och vi börjar känna igen honom, en del sår har börjat läka etc.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #20 skrivet: tor 20 mar 2008 23:38:45 »
Jag blir verkligen så hjärtenypen av era kissemissars äventyr, saknar att inte ha ett husdjur men samtidigt är jag glad att jag inte har något just nu idag, eftersom vi bägge arbetar i Göteborg med restider mm ,så jag får nöja mig med att kolla in mina grannars katter som jag tycker är så charmiga.
Men  något som alla ska tänka på som har grannkatter är att aldrig mata eller bjuda in katten i ditt hem, jag kör alltid ut mina grannars katter som vill hälsa på hos mig när dörren står öppen, vänligt men bestämt.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #21 skrivet: tor 20 mar 2008 23:52:56 »
Vilken härlig berättelse. Jag gläds verkligen med dig och din familj. Hoppas det går bra med återanpassningen. Vet inte om jag läst slarvigt men är han kastrerad?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #22 skrivet: fre 21 mar 2008 00:27:29 »
Bortsett från att det är synd om den stackars kraken som har fått stränga order av vetrinären om att hållas inne i vecka, så har han dessutom elaka ägare som vidhåller att man måste lyssna på farbror doktorn.

Sluta genast att tycka synd om honom för att han måste ta medicin och vara inne!!!
Han känner det och kommer att utnyttja det till max ;D ;D (Vilket inom parantes sagt kan vara härligt, när man börjar känna igen sin katt igen ;) )

Gläds med er att han mår bättre. Hoppas att tänderna blir ett mindre problem än vad de trodde från början.

Skulle du bara ge Bertil 7 dagar antibiotika? Hade det varit jag hade jag utan att tveka givit min katt i 10 dagar. Risken att infektioner inte har givit med sig helt är för stor efter bara 7 dagar.
"Visst, vet hon bättre än veterinären tänker säkert någon" ::)
Ja, ibland är lång erfarenhet bättre..........
Oavsett så hoppas jag att vi får rapporter om den tuffe kisen  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #23 skrivet: fre 21 mar 2008 12:24:41 »
Vet att jag nu låter som en Bisserweisser, men jag har aldrig behövt ge våra katter penicillin, efter att jag första gången behandlade en av dem med Svensk Droppar. Det var för 20 år sedan eller mer. Detta medel funkar på både djur och människor. ALLA borde ha en flaska i medicinskåpet. Finns på Hälskokostaffärer. Både som färdig blandning eller att göra själv på sprit med örttillsats.

Vill ni veta mer?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #24 skrivet: fre 21 mar 2008 13:31:41 »
Vet att jag nu låter som en Bisserweisser, men jag har aldrig behövt ge våra katter penicillin, efter att jag första gången behandlade en av dem med Svensk Droppar. Det var för 20 år sedan eller mer. Detta medel funkar på både djur och människor. ALLA borde ha en flaska i medicinskåpet. Finns på Hälskokostaffärer. Både som färdig blandning eller att göra själv på sprit med örttillsats.

Vill ni veta mer?

 :) Tror dock inte att beska droppar räcker för en lätt påkörd katt med infekterade sår och tandfrakturer?

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #25 skrivet: fre 21 mar 2008 18:53:42 »
kikis, jo på infekterade sår är Svensk Droppar supersuveränt. Dock inte på tänderna.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #26 skrivet: fre 21 mar 2008 23:06:39 »
Reseda ,jag vill gärna få information om svenska droppar, jag är helt klart intresserad!

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #27 skrivet: lör 22 mar 2008 09:41:59 »
Vet att jag nu låter som en Bisserweisser, men jag har aldrig behövt ge våra katter penicillin, efter att jag första gången behandlade en av dem med Svensk Droppar. Det var för 20 år sedan eller mer. Detta medel funkar på både djur och människor. ALLA borde ha en flaska i medicinskåpet. Finns på Hälskokostaffärer. Både som färdig blandning eller att göra själv på sprit med örttillsats.

Vill ni veta mer?

sprit är ju totalt livsfarligt för djuren, menar du att du blandar i alkohol och baddar såren så kan det vara okej

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #28 skrivet: lör 22 mar 2008 17:45:15 »
Här kommer en bild på ett fruktfat med innehåll ::)
Hulda heter hon och är stendöv.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #29 skrivet: lör 22 mar 2008 18:32:58 »
Här kommer en bild på ett fruktfat med innehåll ::)
Hulda heter hon och är stendöv.

Woow, vad fin hon är!!

Men har hon inte missförstått begreppet "porslinskatt"?  ;D