Författare Ämne: Bertil har kommit hem!!!!!  (läst 29786 gånger)

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #30 skrivet: lör 22 mar 2008 18:37:26 »
Kattfrukt?  ;D Väldigt fin kissemiss. Detta bevisar ju att katter (och hundar) kan somna hur som helst, var som helst.


Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #31 skrivet: lör 22 mar 2008 21:43:05 »
JA, man baddar såren rena med Svensk Droppar. Aldrig infektion om man använder det.

Det hjälper mot: Brännässlor, geting/bistick, solsveda, molusker, svår hosta, magsjuka,
"Klistrar" ihop såret om man skär sig, enklare brännskador, myggbett, psoriasis (för en del människor, inte alla). Jag kommer inte på mera just nu. Vi använder det ofta i släkten.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #32 skrivet: lör 22 mar 2008 23:23:30 »
En mycket dålig bild Nisse!
Har du hört talas om att det finns blixt på kameror idag?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #33 skrivet: sön 23 mar 2008 08:44:45 »
En mycket dålig bild Nisse!
Har du hört talas om att det finns blixt på kameror idag?


Men ängla!  ;D
Nu har du väl ändå vaknat på fel sida, även om klockan var sen när du skrev!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #34 skrivet: sön 23 mar 2008 10:57:57 »
Se det positivt ;) Hon ville bara kunna se den vackra katten bättre ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #35 skrivet: sön 23 mar 2008 12:00:05 »
Se det positivt ;) Hon ville bara kunna se den vackra katten bättre ;D

Ahaaa, det tänkte jag inte på!!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #36 skrivet: sön 23 mar 2008 12:06:34 »
Nu spökar det...

Bertil fick till det igår, han lyckades smita ut på eftermiddagen när vi hade besök... sorg i hjärtat, men nu får vi se om han kommer hem igen, nu är han ju dessutom märkt och han har fått den medicin han skall ha. (ja, han är kastrerad förrästen).

Berit har inte varit hemma på en vecka eller så; (vår honkatt), vi har inte bekymrat oss nämnvärt egentligen, då vi bor på en gård, och katterna går ju ut och in som de själva vill.

Två timmar efter att vi upptäckte att Bertil har tagit sig ut, så jamar det utanför dörren och där står Berit, som har missat hela Bertils hemkomst och allt som varit...

Men hallå, är det någon som håller mina katter inlåsta? Kan de ha tagit in Berit när Bertil sprang ut och bytt igen; eller byter katten skepnad?? (ärligt talat, min tanke är inte helt borta... jag vet inte om jag skojjar ang att hålla katterna inlåsta...).

Berit är efter en vecka hur fin som helst i pälsen, gott hull och var helt torr när hon kom, trots att det var blött ute... ??? ??? ???

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #37 skrivet: sön 23 mar 2008 12:12:19 »
Vi hoppas alla att Bertil kommer hem snart igen då, han ville nog bara sträcka lite på benen, andas lite frisk luft. Har Berit märkt att det luktar "färsk" Bertil (även om han inte är där in the flesh just nu)?


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #38 skrivet: sön 23 mar 2008 12:16:49 »
Vi hoppas alla att Bertil kommer hem snart igen då, han ville nog bara sträcka lite på benen, andas lite frisk luft. Har Berit märkt att det luktar "färsk" Bertil (även om han inte är där in the flesh just nu)?



Nej, hon har inte markerat att hon upplever någon doft eller så. Men det märkliga är att det finns två ungkatter till i huset, Karim och Hamsa, som Bertil inte träffat sedan tidigare då de är födda i vinter; men han gick rätt in till dem och käkade ur matskålen som han ansåg var hans, de ansåg var deras och där åt de sida vid sida. Han ville dock inte vara med och leka med ynglingarna, men inget fräs eller annan reaktion på att de inte kände varandra. Jag antar att de luktade som sin mamma, Berit, och därför godkändes direkt utan tveksamhet. Han ville dock ha sin egen låda och inte gå på deras men det fick han förstås, för det visste vi sedan tidigare att han inte går på lådor där andra katter har gått. Alla andra kan samsas om låda, men inte Bertil, inte.

Jag hoppas innerligt att det bara är ett benviftande och inget annat. Att vi ser honom i dagarna igen... Om inte annat skall vi på återbesök hos vetrinären om en dryg veckas tid.


gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #39 skrivet: sön 23 mar 2008 16:53:18 »
De håller en sysselsatt :( Kan det ha varit så att Berit kom in just därför att Bertil gick ut?
Håller tummarna för att Bertil snart kommer in.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #40 skrivet: sön 23 mar 2008 17:45:36 »
De håller en sysselsatt :( Kan det ha varit så att Berit kom in just därför att Bertil gick ut?
Håller tummarna för att Bertil snart kommer in.

Vet ärligt talat inte, men det är dock inte helt omöjligt även om de har levt sida vid sida tidigare; han var surrogatmamma åt Berit när hon var kattunge...

(det är faktiskt sant! Kanske kräver en förklaring...
Mia, en stallkatt, dvs, tidigare gårdsägarens och inte vår; la ungar i mitt hö i stallet. En dag när jag stod ute i stallet och höll på med hästen hörde jag ynkliga små jamanden. Började leta runt och kattungarna som kanske var en vecka gamla var inte där jag hade sett dem tidigare. Jamet var så ynkligt så ynkligt och jag gick efter ljudet. Där låg de fyra små kattungarna. Jag rusade in och hämtade sambon och han fick gå igenom katterna. (jag vägrade! Huvva!).

En levde och var aktiv/visade rootingreflexer/ och det var den som hade jamat (det var förrästen Berit), och de andra tre kunde vi inte avgöra: de hade inga rörelser eller reflexer, och var stela pg kölden.
 
Vi enades om att elda på för fullt och lägga dem på golvet på dass (golvvärme) för att se vad som hände. Efter ett par timmar hade två av de orörliga lite rörelser igen, eller rättare sagt, synbar andning, men en hade inte klarat sig. Dagen efter hade de två benrörelser och hade återfått en livlighet, märkligt nog!!

Vi kidnappade katthonan: ägaren var inte intresserad av att ha in kattungarna och sen fick honan bo på vår toa med sina ungar ett tag, då hon inte var hundvan och inte heller var van vid låda etc. Hon var en väldigt dålig kattmamma måste jag säga, även om hon lugnade sig något i några veckor efter att ha fått maten serverad på fat; hon var inte den omhändertagande sorten, utan försökte mest undvika sina ungar, tyvärr, de timmar det gick hålla henne inne mellan varven var nästan uteslutande med tvång.

Hon blev emellertid överkörd av sopbilen när ungarna var sex veckor gamla, ungefär, och då tog vår hund och Bertil över fostrandet, lät dem sutta och Bertil började lära dem jaga. Jag tror att dessa två var ett bättre alternativ för ungarna än vad mamman var ärligt talat och de ägnade sig helhjärtat åt dem bägge två. (vår hanhund fullkomligt älskar kattungar tar med sig dem när han går iväg etc; det är ett inte helt ovanligt fenomen hos belgarna som har mycket urhundsinstinkter, hanarna tar inte sällan hand om valparna från tidigt skede om de får närvara hos tik och valpar).

Därav har Berit två manliga mammor, och är nog inte en helt vanlig katt i sinnet heller. (De två andra katterna flyttade och fick andra hem när de var tillräckligt gamla. ).

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #41 skrivet: sön 23 mar 2008 22:22:48 »
Att vara kattägare verkar vara grymt arbetsamt, samt ganska dyrbart!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #42 skrivet: mån 24 mar 2008 09:07:53 »
Att vara kattägare verkar vara grymt arbetsamt, samt ganska dyrbart!

Tja, så är det att ha djur överhuvudtaget. Man får räkna med att det kan uppstå oförutsedda utgifter mellan varven, men jag måste säga att jag har haft tur med mina djur, det är i stort sett Bertil som har kostat vetrinärarvoden... jo, och så fick vår hund hjärnhinneinflammation efter ett fästingbett (efter ett besök uppe i uddevalla, där är fästingarna många och stora som husvagnar).

Min förra hund var nästan 16 när vi tog bort honom och det var första gången vi gjorde annat än tusenmilaservice på honom hos vetrinären.

Just nu har vi utöver katterna, en hönsflock, tre angoragetter, en hund och så en fjordhäst som varit utlånad några månader som beräknas komma hem i juni igen.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #43 skrivet: mån 24 mar 2008 09:40:05 »
En mycket dålig bild Nisse!
Har du hört talas om att det finns blixt på kameror idag?


Det blev inte bättre än så här med mobilen och blixten var på.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #44 skrivet: mån 24 mar 2008 10:14:45 »
Någon skymt av Bertil?
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))