Författare Ämne: Bertil har kommit hem!!!!!  (läst 30159 gånger)

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #45 skrivet: mån 24 mar 2008 10:50:12 »
Jag ljusade upp bilden för din skull Ängla :-*

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #46 skrivet: mån 24 mar 2008 12:37:29 »
Nisse 8, katter ÄR knäppa! Precis så där hoprullad ligger vår Sune också och sover, men.....han ligger i handfatet i badrummet.

Vår Albin är av den vårdande typen hankatter. Varje år, då vår förra katthona Stumpan (Albins mor) fick kattungar, så flyttade Albin in till Stumpan och ungarna i garderoben. Där hade det det mysigt och varmt på ett fårskinn i ett hörn.

Då Stumpan gick ut, satt Albin stolt som en tempelkatt och vaktade barnaskaran (som i alla år bestod av 4 ungar/kull). Sedan agerade han snäll tålig lekfarbror i all oändlighet. Stumpan var blandning med norsk skogskatt och hade en ooootroligt mjuk men korthårig päls. Hon var fyrfärgad och så ful, att folk bara älskade henne för det. Folk i trakten stod på kö, för att få ungar efter henne. Pappan till ungarna var en norsk skogskatt. Hon fick i varje kull 3 röda hanar, varav 2 var otroligt långhåriga, 1 hade kort sammetsmjuk päls och så en superful hona med den underbara 4-fargade korta pälsen. Tyvärr blev Stumpan tokig vid födandet av sista kullen. Började kissa och bajsa överallt inne. Julen då vi böt i sängarna var dag och ibland flera ggr/dag, blev hennes sista. Hon fick stillsamt somna in i mina armar. Veterinären ansåg det vara bäst så.

Albin försvinner ju långa tider var sommar och syns inte till alls. Vi TROR att han slår sig ihop med någon vildkatt som fått ungar. När dessa klarar sig själva kommer han hem igen. Beteendet började året efter att Stumpan inte fanns kvar.

Kan en hankatt (kastrerad) bli så "barnkär" att det ligger sanning i vårt tänkande.
Vad tror ni?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #47 skrivet: mån 24 mar 2008 12:42:25 »
Kan en hankatt (kastrerad) bli så "barnkär" att det ligger sanning i vårt tänkande.
Vad tror ni?

Bertil var inte kastrerad när han adopterade kattungarna. Han kastrerades väldigt sent och har alla hankattsbeteenden kvar, det är väl bara driften som inte är så pockande längre?

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #48 skrivet: mån 24 mar 2008 12:52:17 »
AHA, han går alltså runt i omgivningen och lämnar återbud!! ;D

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #49 skrivet: mån 24 mar 2008 12:55:46 »
 ;D ;D ;D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #50 skrivet: mån 24 mar 2008 12:58:32 »
AHA, han går alltså runt i omgivningen och lämnar återbud!! ;D
;D ;D ;D ;D

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #51 skrivet: mån 24 mar 2008 13:12:29 »
Skratta ni bara!! Vår Murre blev kastrerad på äldre dar. Han var Alfa-hannen i byn. Blev så illa tilltygad i slagsmålen, att veterinär fick uppsökas (detta var innan vi hade Svenska droppar för 30 år sedan.)
Efter genomförd kastrering, gick han direkt ut för att lämna återbud till katt-damerna.

Vi hörde hur de klådde upp honom i sina besvikelser över utebliven kurtis. Vi fick ge oss ut med ficklampor på natten, för att leta rätt på kraken. Efter detta trauma blev han inte riktigt sig själv. Från att ha varit en vältränad hanne med tvättbräda på bröstet, övergick han till att spana från fönsterbänken. Vikten ökade katta-strofalt.

Jag fick lov att skriva SORRY BRUDAR på en skylt som han visade upp för de kärlekskranka kattslynorna som strök runt huset.

De gånger som han bevärdigade sig att gå ut, var av nöden påkallade.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #52 skrivet: tis 25 mar 2008 13:26:49 »
Har Bertil kommit hem än? Man undrar ju lite....

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #53 skrivet: tis 25 mar 2008 15:07:35 »
Ingen fara på taket. Han kommer efter avslutad runda.  Bertil kanske hade lovat MÃ…NGA för MYCKET??

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #54 skrivet: tis 25 mar 2008 15:35:17 »
Ja, han var inne en snabbis igårkväll. Käkade, kollade så jag låg på rätt plats i soffan, hoppade upp och la sig och stensov. När jag var uppe en sväng inatt ville han ut och då släppte jag ut honom förvissad om att han kommer tillbaka när han behöver det.

Det finns ett kinesiskt gammalt ordspråk:

"är det något du gärna vill ha,
släpp det lös och låt det flyga fritt.
Är det meningen att du skall ha det,
så kommer det tillbaka till dig".

Jag förlitar mig på detta nu.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #55 skrivet: tis 25 mar 2008 16:11:13 »
kikis, underbart talesätt!!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #56 skrivet: tis 25 mar 2008 18:38:42 »
Skönt att han har visat sig. Det betyder antagligen att han har kommit på var han hör hemma ;)
Han skulle bara veta hur många runtom i Sverige som har tänkt på honom  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #57 skrivet: tis 25 mar 2008 19:16:36 »
Jaa, det var fina ord! Får mig att tänka på en liten tavla som jag gjorde när vår son fötts. Texten hade jag väl sett i någon bok jag läst, minns dock inte vilken. På tavlan (med en målning av sonen) står;

Dansa vilt min själ, lär dig aldrig att marchera!

Det tycker jag också är vackert. Bertil verkar vara en själ som gillar att dansa vilt! Jag tycker även om hundar men just katternas stora frihetsbehov och för att inte tala om, integritet, tilltalar mig och min levnadsfilosofi.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #58 skrivet: sön 30 mar 2008 22:40:37 »
Har Bertil varit hemma något mer? Och Berit?
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bertil har kommit hem!!!!!
« Svar #59 skrivet: sön 30 mar 2008 22:54:42 »
Har Bertil varit hemma något mer? Och Berit?

Jadå, Berit är här för jämnan och Bertil bevärdigar oss med en blixtvisit varannan dag eller så för att käka, sova och sen gå ut igen. Så nu börjar tillvaron bli sig lik igen.