Författare Ämne: Arabia skål  (läst 3443 gånger)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
Arabia skål
« skrivet: tis 18 mar 2008 15:58:32 »
Ett sista inlägg (så lovar jag lämna er i fred i en viss tid  ;))

En rätt speciellt skål (eller kan det vara askkopp för storrökaren?), av signeringen att bestämma ser den ut att vara från konstavdelningen, diameter cirka 26 cm. Har sett liknande, mindre, i Ruska-färg men inte stött på denna blå-gråa färg tidigare.

Undrar som klart om den kan spåras till nån designer och om det är vanligt att stöta på dem i denna färg?

Ber om ursäkt att jag inte tvättat den innan jag tog bilden :)


Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Arabia skål
« Svar #1 skrivet: tis 18 mar 2008 17:43:23 »
Jag har aldrig sett denna variant, trodde nog att Ruska enbart tillverkats i de kända bruna nyanserna. Försökte kolla upp det, men hittade inget om några blågrå föremål....vet heller inte om den var ämnad som askkopp. Min mamma köpte dem i slutet av 60-talet och början på 70-talet vid jularna, drev upp och planterade julblommor i dem. :)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Arabia skål
« Svar #2 skrivet: tis 18 mar 2008 17:48:24 »
...demensen slog till igen... Ruska designades ju av Ulla Procopé och tillverkades 1960-99, alltså under en avsevärt lång tid.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Arabia skål
« Svar #3 skrivet: tis 18 mar 2008 20:33:36 »
Hittade lite mera om skålen. I konstavdelningens katalog från 1960-talet anges det att denna askkopp producerats i tre storlekar i färgerna mahogny och ruska. Inget dock om designer eller någon blåfärgad version ... så hoppas nån känner igen den.

Håller med dig Moses att den är praktisk som allt möjligt annat än askkopp. Hos oss skall den få lov att bli reservfruktskål, men tipset om blomkruka är också bra. :)