Författare Ämne: Hemma hos JJ  (läst 85456 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Hemma hos JJ
« skrivet: tis 18 mar 2008 21:44:30 »
Så här ser det ut när jag har plockat in grejer i sideboardet. Jag måste diska handtagen till besticken ser jag. Och så skall jag beställa ett teakraster i bestickslådan så att inte gafflar och skedar t ex hamnar ihop.
« Senast ändrad: lör 22 mar 2008 21:41:08 av JJ »

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #1 skrivet: tis 18 mar 2008 22:02:07 »
Superfint! Vad är det för bestick du har? Den fina skulpturen i krom/rostfritt är ju hur läcker som helst.

Önskar jag kunde få iordning mitt teaklinneskåp på samma sätt men alla hyllplanen befinner sig hos min ex-man och han har inte bråttom att få bodelningen avklarad, suck!
« Senast ändrad: lör 22 mar 2008 21:43:30 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #2 skrivet: tis 18 mar 2008 22:06:51 »
Besticken är Gense Focus de luxe - se separat tråd under bestick.

Skulpturen är en byggbar ljusstake med namn Nagel - se separat tråd under inredningsdetaljer. Tyvärr så finns inga ljus i den än så därför är det nog svårt att se att det är en ljusstake om man inte har sett en sådan förut. Ljusen säljs bara i Stockholm och har jag tur så kanske någon kan köpa sådana åt mig där och skicka till mig.
« Senast ändrad: lör 22 mar 2008 21:46:00 av JJ »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hemma hos JJ
« Svar #3 skrivet: ons 19 mar 2008 00:07:27 »
Har du sådan ordning eller är det arrangerat? Ser nästan ut som om ingen bor där utan som om det är uppställt i en visningslägenhet för allmänheten att beskåda. Men tjusigt värre förstås.

Jag saknar nästan små dukar under dina prydnadssaker ovanpå eller någon sorts "underlägg". Vet inte hur andra gjorde/gör, minns bara mormor springande runt hysteriskt och flaxandes om något kom utanför duken så att det stod mot bara trät, det var ju TEEAKTRÄ (sagt med andakt).
« Senast ändrad: lör 22 mar 2008 21:54:31 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #4 skrivet: ons 19 mar 2008 06:37:44 »
Just nu är det sådan ordning - i den delen av rummet som syns. I en tredjedel som inte syns är det rörigt värre, men jag jobbar på att få det fint där också. Är tyvärr "allergisk" mot små dukar, men det är väl ingen fara med träet om det står något på det! Din mormor var nog lite väl försiktig i det fallet.
« Senast ändrad: lör 22 mar 2008 21:52:48 av JJ »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hemma hos JJ
« Svar #5 skrivet: ons 19 mar 2008 08:34:55 »
Just nu är det sådan ordning - i den delen av rummet som syns. I en tredjedel som inte syns är det rörigt värre, men jag jobbar på att få det fint där också. Är tyvärr "allergisk" mot små dukar, men det är väl ingen fara med träet om det står något på det! Din mormor var nog lite väl försiktig i det fallet.

Det är mycket möjligt att hon var extra försiktig, hon gick ochså ständigt med en teakoljedränkt trasa när hon dammade av, så hon var sjukt rädd om trät. Något jag dock önskar att jag hade kommit ihåg var hur hon gjorde för att få bort vita fläckar som kan uppstå när man ex hade ett glas och det blev blött eller om det var temperatur som gjorde dessa fläckar. Har verkligen inte en susning om hur hon gjorde, men vet att jag orsakade vita ringar på hennes bord som hon fick väck. Eftersom jag själv vill ha teak idag så vore den kunskapen bra. Jag undrar dock om inte dukarna var till för att underlaget inte skulle repas vid exempelvis damning, av vindrag eller sådant och att det inte bara var fint enligt henne utan hade ett praktiskt ändamål i längden. Det brukar vara så med husmorsfrenesi, det finns ofta ett skäl med i sista ändan.

Jag gillar inte heller vita eller gulliga dukar, men det ser lite naket ut när det bara står rakt på trät?
« Senast ändrad: lör 22 mar 2008 21:51:22 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #6 skrivet: ons 19 mar 2008 12:16:59 »
Jag har faktiskt en duk på mitt soffbord, men dels är det ett passande mönster (Pottery av Stig L) och de skålar och ljusstakar som står på bordet skulle annars se ihopväxta ut med bordet eftersom allt är av teak. Bild kommer.
« Senast ändrad: lör 22 mar 2008 21:47:52 av JJ »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hemma hos JJ
« Svar #7 skrivet: ons 19 mar 2008 12:50:12 »
Jag har faktiskt en duk på mitt soffbord, men dels är det ett passande mönster (Pottery av Stig L) och de skålar och ljusstakar som står på bordet skulle annars se ihopväxta ut med bordet eftersom allt är av teak. Bild kommer.

Det blir roligt att se!!  :) Jag är också väldigt nyfiken på hur soffan tar sig tillsammans med allt annat i ditt vardagsrum, jag gissar att det verkligen blir lyckat. Kul när någon jobbar så strukturerat som du gör och som verkligen lyckas med att streta framåt! Du är en stor inspiration för mig måste jag säga.
« Senast ändrad: lör 22 mar 2008 21:49:40 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #8 skrivet: lör 22 mar 2008 22:03:22 »
Bilder kommer i morgon - måste rota fram den andra datorn som jag har tillfälligt ställt undan, för denna datorn klarar inte det.

Har bytt namn på tråden eftersom det kommer att bli fler bilder, bl a på stringhyllan som håller på att sättas upp. Tyvärr så följde inte namnändringen på rubriken med i alla inläggen som jag trodde att det skulle göra, så jag gick in i varje inlägg och ändrade detta - har inte ändrat något annat om ni undrar.

Att jag jobbar strukturerat beror nog på att jag har varit en samlare i stort sett hela livet (från 7 år). Skall man få ihop en bra samling så får man ligga i och vara målmedveten. Man vill ju ha den största samlingen av alla, och då är det 100% fokus som gäller.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hemma hos JJ
« Svar #9 skrivet: lör 22 mar 2008 22:40:30 »
Att jag jobbar strukturerat beror nog på att jag har varit en samlare i stort sett hela livet (från 7 år). Skall man få ihop en bra samling så får man ligga i och vara målmedveten. Man vill ju ha den största samlingen av alla, och då är det 100% fokus som gäller.

Vad är det för samling du vill ha som är störst av alla och som kräver 100% fokus?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #10 skrivet: lör 22 mar 2008 23:25:46 »
Vad är det för samling du vill ha som är störst av alla och som kräver 100% fokus?

Det är väl i princip allt som jag har samlat på seriöst. Men nu har jag ju sålt av mycket för att få in pengar och för att få plats. Annars fick man kolla annonser, tradera, ebay, blocket, auktioner, mässor, marknader, fråga alla man träffar om de kan ha något eller vet någon som har något, ringa, maila mm. Sedan var det mycket bytesaffärer - försöka skaffa något för att den andre skulle kunna släppa det man ville ha. Det gick åt mycket tid, pengar och jobb.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #11 skrivet: sön 23 mar 2008 00:02:41 »
Vi vill alla se JJ-samling, jag är så nyfiken!!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hemma hos JJ
« Svar #12 skrivet: sön 23 mar 2008 08:50:23 »
Det här med att ha ett specialintresse och att samla seriöst det kan jag förstå. Det är när man jämför sig med andra och deras samlingar jag famlar i mörkret, det förstår jag inte varför man gör. Att få störst samling är nog ochså ett ogjort jobb, det brukar alltid finnas någon någonstans som har samlat mer engagerat, haft mer tur, fått ihop mer, har mer pengar att samla med etc, etc, etc, som gör att det är ett hopplöst företag att ta sig dit. Jag kan inte förstå när samlandet blir en tävling. Däremot respekterar jag djupt när det blir en innerlighet och passion; och så tycker jag att det är sketakul när någon kan göra mycket av ingenting, att det kanske inte behöver handla om så fantastiska summor pengar?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #13 skrivet: sön 23 mar 2008 18:43:09 »
Nu kommer två bilder från ungkarslyan.

Första bilden visar duken på soffbordet som alltså är ett nytryck av mönstret "Pottery" av Stig Lindberg. De danska teakljusstakarna på vänsterkanten samt två snygga teakskålar till höger. Den runda är gjord av Stig Sandberg (SS), den andra vet jag fortfarande inget om förutom att den är signerad "Bj" i botten.

Den andra bilden visar hela soffgruppen med fåtöljen närmast kameran. Eftersom soffan är böjd så har jag satt den ena kanten parallellt med väggen och sedan böjer den av bortåt. Mattan skall bytas ut - det är en långhårig herdematta, köpt på IKEA på 80-talet. Jag skall ha en korthårig matta istället, förmodligen i ungefär samma färg. Soffan skall alltså kläs om i svart tyg och väggen till höger målas om i turkos färg. Den bortre väggen vid fönstret skall vara vit. Jag såg nu att ett av ljusen sitter snett (aj aj...)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hemma hos JJ
« Svar #14 skrivet: sön 23 mar 2008 19:17:05 »
Ã…h, en sån herdematta hade jag när de var poppis, i början/mitten på åttiotalet. Himla opraktisk matta bara, måste kemtvättas och samlar allt i botten. *huvva*.

Måste ju bara säga att duken var hur snygg som helst!!

Edit, jag kom på att det var till min första lägenhet vi köpte herdemattan, måste ha varit ungefär 1982/83, och det var nästan det läckraste man kunde ha i mattväg då.
« Senast ändrad: sön 23 mar 2008 19:19:47 av kikarbara »