Författare Ämne: Hemma hos JJ  (läst 85690 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hemma hos JJ
« Svar #120 skrivet: ons 17 mar 2010 08:25:33 »
Kikarbara- jag tycker att din adoptiv mormor hade en sund inställning! Kvalitet lönar sig alltid i längden.
Sen är det givetvis upp till var och en vad man vill spendera sina pengar på, utifrån storlek på plånbok, tycke och smak.
Jag kanske hellre spenderar pengar på ETT bra objekt, istället för 10 halvdana.  Vilket inte betyder att jag vare sig är snobb eller rik, utan helt enkelt uppskattar god formgivning och kvalitet.
Tror inte heller att det är prislappen på heminredningen som skapar ett personligt och trivsamt hem.
Man ska köpa det man gillar, inte vad som känns "rätt"
Jag känner inte JJ, men jag kan tänka mig att du/han valt sin inredning utifrån det.
Jag har absolut inte upplevt någon snobbism, utan grunkorna stod där de stod. Jag har ex  lekt med små krenitskålar i sandlådan under uppväxten, och blev tvärförvånad när jag skulle sälja av ett par stora som hade varit i min ägo i sådär 20 år utan att veta att de faktskt hade ett värde överhuvudtaget. Men det skall också sägas att jag i efterhand har förstått att jag har fått kassera massor av fin danskt design i möbelväg (har jag upptäckt i efterhand), helt enkelt för att auktionsfirman som gick igenom deras tillhörigheter inte såg något värde i dem på 80-talet, och att ta dem till sverige var en för stor apparat. Så det som är attraktivt idag var helt ointressant på den tiden.

Tiden svänger onekligen. Låt oss hoppas att 80-talets enahanda och snäva tanke om stilarter aldirig återkommer! På det viset lever vi i en spännande tid där inget egentligen är otillåtet.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #121 skrivet: mån 22 mar 2010 11:33:44 »
Hittade en sida där man kan göra egna tidningsomslag www.magcover.com

Funkade jättebra på en av reportagebilderna på femtiotalsjakten
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #122 skrivet: mån 22 mar 2010 12:07:50 »
Oj! Jag skulle köpa tidningen direkt, om det inte var mitt hem :)

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #123 skrivet: lör 27 mar 2010 17:15:57 »
Hittade "dina" köksstolar på Gottoget:
http://www.got2get.se/index.php?visa_annons=177059424B95B24C

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #124 skrivet: lör 27 mar 2010 17:52:47 »
Japp! 3.200 kr/st där - 450 kr/st där jag köpte dem.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #125 skrivet: lör 27 mar 2010 18:41:00 »
450 kr/st låter ju som en bra affär!
Jag tycker däremot att 3200 kr/st låter lite väl högt, hm...
Eller är det jag som har dålig koll på prisutvecklingen?!
var köpte du din PH kotte?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #126 skrivet: lör 27 mar 2010 20:17:15 »
Kotten köpte jag i en antikaffär här i Göteborg, men den affären finns inte kvar nu. Jag fick den hemtransporterad ända in i lägenheten - bra eftersom den väger...

När jag köpte stolarna så visste varken affären (inte samma) eller jag vem som låg bakom dem, men jag hittade dem på danska konstindustrimuseets söksida. Det finns stämpel under sitsen "Made in Denmark" så jag visste att de var danska.
« Senast ändrad: lör 27 mar 2010 20:30:13 av JJ »

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #127 skrivet: sön 28 mar 2010 12:51:25 »
Grattis till kotte köpet! Även om 25000 kr är mycket pengar har jag sett dem gå betydligt högre på ex. Lauritz.

Vad står härnäst på inköpslistan, om jag får vara nyfiken och fråga?!? :D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #128 skrivet: sön 28 mar 2010 13:59:05 »
Det beror på vad som dyker upp först. Jag skall köpa - matbord, hallampa, nattygsbord, sänglampor och en taklampa i sovrummet. Lite smågrejer till vardagsrummet också. Frågan är om man kommer till en punkt då man tycker att man har allt som man vill ha eller om man byter ut till lite finare grejer. I vitrinskåpet med fugaskålar skulle jag hellre vilja ha Ravennaskålar t ex. I hallen vore det snyggt med en Baertlinglito osv.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #129 skrivet: sön 28 mar 2010 21:23:39 »
Hm, själv har jag aldrig lyckats komma till den punkten....
Har belagt mig själv med inköpsstopp efter den senaste utsvävningen, men nu har en Spoke klocka av George Nelson för Howard Miller väckt ett gigantiskt habegär.
Med min totala brist på självdisciplin kan det bara sluta på ett sätt...

Jag tror dock att de flesta som hamnat i retrosvängen fortsätter jaga grejer, även om det kanske börjar bli lite fullt hemma. Egentligen är det ju själva jakten som är det roliga!
När man äntligen har hittat det man trånat efter länge....  ;D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #130 skrivet: sön 16 maj 2010 21:08:46 »
Lägger in en bild på vitrinskåpet med stengods. Några nya har tillkommit så det börjar bli fullt - får byta ut något nästa gång skall in där om det inte rör sig om en miniatyr. Har bytt ut växten som stod ovanpå, och fatet ser väl läckert ut! Tog bort glasluckorna för att det inte skulle bli reflexer.