Författare Ämne: Hemma hos JJ  (läst 85768 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #45 skrivet: fre 8 aug 2008 21:17:11 »
Lägger in en nytagen bild som visar hur det ser ut just nu. Om det ser tomt ut ovanför soffan så kommer där en ny egenmålad tavla senare som blir lika hög som den på bilden men bredare.

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #46 skrivet: fre 8 aug 2008 21:32:38 »
Nu har jag sett dina rör, föreslår en monstera deliciosa, kan med åren bli hur stor som helst. Alternativ ett persikoträd eller varför inte en cissus antarctica en vacker australisk klängväxt. En kärlekslilja vore också fint i ditt rum. Dessa vanliga i heminredning  under 50-talet.
Fint du har det JJ, säg är du verkligen ungkarl? :-*


Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #47 skrivet: lör 9 aug 2008 18:31:21 »
Håller med om att en monstera hade passat in, det är ju den ultimata retroväxten tycker jag! Tycker att alla bilderna är jättesnygga, men det saknas verkligen växter.

Psst, menar du att man kan ha persikoträd innomhus? De är ju jättefina, hade kanske varit värt att prova.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #48 skrivet: lör 9 aug 2008 19:01:45 »
 Har haft en sådan soffa som JJ:s, samma svängning i ryggpartiet och fram, orange-röd med stora måsvinge armstöd.
 När man tänker på den får man en saknadens tår i ögat.
 Undrar om man skall få se en goding igen?  Någon som har ett tips var man kan finna bild av sådant vidunder?

Har haft två st. 60-tals gungstolar i teak den ena hade stora medar så den var rätt jobbig att förflytta, tillhör ett och det enda som jag i vredesmod slagit i bitar.
 Det är något man ångrar men att spara just denna såg jag som extra jobbigt.
 

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #49 skrivet: lör 9 aug 2008 19:56:13 »
Capri av Johannes Andersen för Trensum, Kanon, det är en favorit på detta forum t ex
http://www.retroforum.se/index.php/topic,165.0.html

Bifogar lite Monstera-atmosfär, självfallet har Retros admin ett fint exemplar :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #50 skrivet: lör 9 aug 2008 20:30:44 »
 Min soffa var med vingar som en Cadillac från 60talets början och med gjuten Al-fot som JJ:s, den var också ill orange.
 Något extremare har jag väl inte sett ännu, fast det är väl inte så underligt eftersom jag inte kollar på så nya ting.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #51 skrivet: lör 9 aug 2008 22:33:47 »
Det är meningen att det skall bli en Monstera i hörnet bakom soffan - det har jag skivit om flera gånger. Jag har åkt runt till diverse större blomsteraffärer på semestern och letat efter ett lämpligt exemplar. Jag hittade på ett ställe, men kunde inte ta den på bussen pga storleken. Sedan när jag hade ordnat så att jag kunde låna en bil så var de slutsålda...

Jag har gott om växter i fönstret - skall ta en bild om någon dag. Nu har jag även bytt till mig en större kruka i den serien som jag har där förut, men skulle behöva en till i den storleken.

Och, ja jag är så mycket ungkarl som det går. Hade ni förväntat er tomma ölburkar och pizzakartonger i rummet? :)

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #52 skrivet: lör 9 aug 2008 22:43:06 »
 Den här giftgröna lampan hör väl mer hemma på maskinverkstad, har bara sett sådana där. Har säkert varit svart.
 Den gör ett "skall bomben explodera nu och jag är sprängsäker" intryck också. I jämförelse med dom klena hyllorna talar grovleken för verkstadslampa.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #53 skrivet: lör 9 aug 2008 22:55:32 »
Du menar min lampa PeFeGe typ P/80. Jag har sett flera gröna så den har säkert originalfärgen kvar. Jag gillar industrilampor och just nu är det väldigt inne med dem. Helst skall det vara en Triplex rullpendel.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #54 skrivet: sön 10 aug 2008 20:49:37 »
Jag har gott om växter i fönstret - skall ta en bild om någon dag. Nu har jag även bytt till mig en större kruka i den serien som jag har där förut, men skulle behöva en till i den storleken.

Två bilder åt fönstret till. Krukorna är alltså från Gabriel och sådana vill jag ha fler, speciellt den större som är 15 cm hög och 19 cm i diameter i öppningen. Gärna en vit sådan (tipsa gärna om ni ser en på Tradera eller Blocket eller så).

Jag har nu flyttat krenitskålarna till bordet vid fönstret, men bordet skall bytas mot satsbord i teak istället, gärna Wegner eller något ditåt.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #55 skrivet: tis 14 apr 2009 06:42:31 »
Flera personer har nyligen frågat mig om hur det har gått med stringhyllan och resten av inredningen, så jag har några helt nytagna bilder som jag lägger in här. Tyvärr har det blivit prickar i bilderna, även om de inte är tagna i motljus...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #56 skrivet: tis 14 apr 2009 06:45:11 »
Några bilder till:
« Senast ändrad: tis 14 apr 2009 06:47:41 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #57 skrivet: tis 14 apr 2009 06:49:22 »
Och några till:
« Senast ändrad: tis 14 apr 2009 12:14:45 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #58 skrivet: tis 14 apr 2009 06:52:02 »
Två till på stringhyllan:

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #59 skrivet: tis 14 apr 2009 19:14:16 »
Stringhyllanblev ju jättefin  :)
PS. Du kan få komma hit och städa också..........blev grymt avundsjuk  ;D  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))