Författare Ämne: Hemma hos JJ  (läst 85849 gånger)

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #105 skrivet: tis 9 mar 2010 19:22:49 »
:o  :o  :o Nä, jag här helt överygad om att det är en bra miljö att ha storfamilj i... Vilken lycka, en kvinna som fastnade för inredningen, möblerna och barn som sätter fingrar på dem?????  ???

Jag hoppas vid min gud att den dagen JJ bestämmer sig för att gå in i en relation så är det med en kvinna som drunknat i hans bruna/blå och inte den tjusiga inramningen i lägenheten...  :P

Ibland undrar jag om Kikarbara inte förstår ironi... ???
« Senast ändrad: tis 9 mar 2010 19:26:55 av Gila »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hemma hos JJ
« Svar #106 skrivet: tis 9 mar 2010 19:30:42 »
Ibland undrar jag om Kikarbara inte förstår ironi... ???
Undrar du bara det ibland?  :D

Jag undrade däremot om du på fullaste allvar tyckte att det lät grejt att en dam skulle vara intresserad av en man pg hans ägodelar, och inte hans person. Och nej, jag uppfattade inte ditt inlägg som ironiskt, snarare som "menande". 
« Senast ändrad: ons 10 mar 2010 15:05:58 av kikarbara »

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Hemma hos JJ
« Svar #107 skrivet: tis 9 mar 2010 21:08:10 »
Otroligt trevlig idé  :) Ser verkligen fram emot detta!

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #108 skrivet: tor 11 mar 2010 10:13:48 »
Undrar du bara det ibland?  :D

Jag undrade däremot om du på fullaste allvar tyckte att det lät grejt att en dam skulle vara intresserad av en man pg hans ägodelar, och inte hans person. Och nej, jag uppfattade inte ditt inlägg som ironiskt, snarare som "menande". 


 :D missförstånd är till för att utredas....hoppas verkligen ungkarlen hittar någon som gillar honom för den han ÄR och inte för den någon önskar att han var....sorry JJ nu blir det intrång i ditt privata....

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #109 skrivet: tor 11 mar 2010 12:14:14 »
....sorry JJ nu blir det intrång i ditt privata....

Bara du och kikarbara inte kommer ihop er så är det lugnt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hemma hos JJ
« Svar #110 skrivet: tor 11 mar 2010 13:52:57 »

 :D missförstånd är till för att utredas....hoppas verkligen ungkarlen hittar någon som gillar honom för den han ÄR och inte för den någon önskar att han var....sorry JJ nu blir det intrång i ditt privata....

Gila, låtom oss utbrista i kör att vi önskar ALLA ungkarlar och ungmöer detta som själva önskar det, så skakar vi hand p det! =)!


Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #111 skrivet: tor 11 mar 2010 21:48:24 »
 :D ;D

Libby

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
    • http://femtiotalsjakten.blogg.se
SV: Hemma hos JJ
« Svar #112 skrivet: fre 12 mar 2010 23:04:58 »
Vilken märklig tråd :D
Jag vill bara tillägga att jag är mycket hedrad av att JJ vill låta mig publicera ett Hemma hos från hans fantastiska våning. Välkomna att titta in på femtiotalsjakten.blogg.se på söndag!

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Hemma hos JJ
« Svar #113 skrivet: lör 13 mar 2010 00:05:34 »
Kul! Då tittar vi in på söndag :D

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Hemma hos JJ
« Svar #114 skrivet: mån 15 mar 2010 12:25:47 »
Det var fint, men lite för mycket museum för min smak. Dessutom har jag svårt att tänka mig att man på femtiotalet levde med enbart samtida möbler. Men visst fanns det mycket fint i JJ's hem. Men det visste vi ju...

Ingen mer som är sugen på att ta lite "hemma hos"-bilder?? Skulle vara roligt att se hur forumiter har det hemma. Skulle kunna göra något själv, har dock precis flyttat så det är inte så mycket att se än...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #115 skrivet: mån 15 mar 2010 23:42:30 »
Här är länken till jj:s reportage

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2010/march/jj.html

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hemma hos JJ
« Svar #116 skrivet: tis 16 mar 2010 10:26:05 »
Det var fint, men lite för mycket museum för min smak. Dessutom har jag svårt att tänka mig att man på femtiotalet levde med enbart samtida möbler. Men visst fanns det mycket fint i JJ's hem. Men det visste vi ju...

Ingen mer som är sugen på att ta lite "hemma hos"-bilder?? Skulle vara roligt att se hur forumiter har det hemma. Skulle kunna göra något själv, har dock precis flyttat så det är inte så mycket att se än...

Jag har delvist växt upp i ett danskt "stilhem" som byggdes upp under perioden,(har jag förstått i efterhand...) där jag på foton etc, kan se att det hände något under femtiotalet; man uppnådde troligtvis såväl ekonomisk status som ålder att kunna omge sig med  möbler etc som tilltalade, och till skillnad från mitten av trettiotalet när de träffades, så från verkar det som att mycket byttes ut. (bägge födda ca 1915-20tal). I deras umgänge så är det väldigt mycket den här stilen som vi ser hos JJ som jag känner igen, jag tror att efterkrigstidernas spår hade börjat lätta ut, samhällsekonimin blev bättre,  ( i min adopterade morfars fall fick han en god och säker ställning på en militär förläggning) hemmet skulle vara lättstädat och indredning fick en ny betydelse?  (min personliga tolkning). Tittar jag på deras gamla foton, så ser jag att mycket gammalt fick ge vika, särsklit under tiden ca 55-62, därmed var stilblandningarna en tid framåt inte stor fram till 70-talet egentligen, då en del från 50-talet byttes ut, fast en del fick förstås stå kvar livet ut.

Min adopterade mormor funkade så att när hon ville ha en möbel eller liknande, så kollade hon noga in att det tilltalade henne och att det skulle hålla livet ut, sen fick det kosta vad det ville; hon kalkylerade med att om man köpte en billig som höll i enstaka  år så skulle priset bli högre än om man köpte något dyrare som höll god kvalitet, och skulle hålla 20-30 år, och så hade hon årskostnaden som argument så hon fick som hon ville. Och som hemmafru hade hon gott om tid att hålla koll på sånt som var nytt... och hon levde verkligen som hon lärde. Inget onödigt slöseri.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #117 skrivet: tis 16 mar 2010 12:21:19 »
Jag tänkte från början att ha allt i 50-tal, men gick sedan över till att ha det jag gillar bäst. Nu är det fortfarande övervägande saker från 50-talet, men jag har även saker från 30-, 40-, 60- och 70-talet. Och ett fåtal saker är helt nya. Så ambitionen var inte att skapa ett hem som ser ut som på 50-talet utan ett ställe där jag trivs med inredningen till 100%. Stort tack till forummedlemmar som har skrivit fina kommentarer på bloggen!

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #118 skrivet: tis 16 mar 2010 18:00:19 »
Kikarbara- jag tycker att din adoptiv mormor hade en sund inställning! Kvalitet lönar sig alltid i längden.
Sen är det givetvis upp till var och en vad man vill spendera sina pengar på, utifrån storlek på plånbok, tycke och smak.
Jag kanske hellre spenderar pengar på ETT bra objekt, istället för 10 halvdana.  Vilket inte betyder att jag vare sig är snobb eller rik, utan helt enkelt uppskattar god formgivning och kvalitet.
Tror inte heller att det är prislappen på heminredningen som skapar ett personligt och trivsamt hem.
Man ska köpa det man gillar, inte vad som känns "rätt"
Jag känner inte JJ, men jag kan tänka mig att du/han valt sin inredning utifrån det.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos JJ
« Svar #119 skrivet: tis 16 mar 2010 19:27:05 »
Tror inte heller att det är prislappen på heminredningen som skapar ett personligt och trivsamt hem.
Man ska köpa det man gillar, inte vad som känns "rätt"
Jag känner inte JJ, men jag kan tänka mig att du/han valt sin inredning utifrån det.

Absolut! Jag har bara köpt saker som jag personligen gillar. Skall man köpa saker som är populära nu så är det mycker mer 60/70-tal som gäller. Och mina matstolar av den relativt okände formgivaren Wilhelm Vohlert gillar jag mycket mer än motsvarande av Hans Wegner, som kostar kanske tio ggr så mycket. Men visst påverkas man till en viss grad av andra vad man tycker är snyggt - det är svårt att undvika.