Författare Ämne: 50-tals blommig tapet.  (läst 22980 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
50-tals blommig tapet.
« skrivet: ons 19 mar 2008 09:00:36 »
Här kommer en tapet som jag nyligen har bytt till mig och blivit vansinnigt förtjust i. Måste ju bara visa den.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #1 skrivet: ons 19 mar 2008 09:01:34 »
Den här är inte dum heller, men det finns tyvärr bara en rulle. Räcker till att klä några lådor eller en dörr eller dyligt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #2 skrivet: ons 19 mar 2008 09:02:57 »
Några till... tyvärr bara i samma begränsade antal..

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #3 skrivet: ons 19 mar 2008 09:46:03 »
Den här är inte dum heller, men det finns tyvärr bara en rulle. Räcker till att klä några lådor eller en dörr eller dyligt.


Lådor eller dörr? Det borde väl räcka till fyra våder, blir det 2 meter på en väg i bredd? Väggen bakom en matplats t ex. (I mitt kök är det fem våder på långväggen bakom bordet) Har du en rulle av något tycker jag du ska marknadsföra det så. Man kan ju också tapetsera i en ruta på väggen och det inte räcker i höjd heller,  är rullen 10 meter kan man ju ta ut fem 2meters våder om det passar rummet bättre
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #4 skrivet: ons 19 mar 2008 09:51:09 »
Lådor eller dörr? Det borde väl räcka till fyra våder, blir det 2 meter på en väg i bredd? Väggen bakom en matplats t ex. (I mitt kök är det fem våder på långväggen bakom bordet) Har du en rulle av något tycker jag du ska marknadsföra det så. Man kan ju också tapetsera i en ruta på väggen och det inte räcker i höjd heller,  är rullen 10 meter kan man ju ta ut fem 2meters våder om det passar rummet bättre


På grund av risk för skador så mäter jag aldrig upp en rulle tapeter, och dessa äldre är omärkta och oinplastade, finns ofta fabrikatörsstämpel i kanten som skall skäras bort, men jag vet därför inte längden på dem. Därför kan jag inte heller lova att de räcker till en viss mängd vägg eller så. Men det ser ut att vara intakta rullar, kanske längre än fullängder idag, åtminstone på vissa sorter.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #5 skrivet: ons 19 mar 2008 09:52:32 »
Lådor eller dörr? Det borde väl räcka till fyra våder, blir det 2 meter på en väg i bredd? Väggen bakom en matplats t ex. (I mitt kök är det fem våder på långväggen bakom bordet) Har du en rulle av något tycker jag du ska marknadsföra det så. Man kan ju också tapetsera i en ruta på väggen och det inte räcker i höjd heller,  är rullen 10 meter kan man ju ta ut fem 2meters våder om det passar rummet bättre


2-metersvåder tror jag inte att det är många som tar ut på en rulle, oftast behöver man 2,40 eller dyligt, och så är det mönsterpassning som går av, som är stort på dessa. Men du har rätt, de räcker till lite mer än en dörr eller lådor; kanske till en liten bit vägg, eller en större bit halvvägg, men det är det här med att inte lova för mycket heller. Kan bli trist i sista ändan.
« Senast ändrad: ons 19 mar 2008 09:55:46 av kikarbara »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #6 skrivet: ons 19 mar 2008 09:55:21 »
Jag sa tapetsera i en ruta på väggen, att tapeten inte går längst upp och inte heller längst ner, så gör inredare som jag sett på TV ibland
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #7 skrivet: ons 19 mar 2008 09:56:14 »
Jag sa tapetsera i en ruta på väggen, att tapeten inte går längst upp och inte heller längst ner, så gör inredare som jag sett på TV ibland

Ahaa!! Detta fenomen har jag missat helt!!
Då ger jag mig, de räcker defintivt till att tapetsera en ruta på väggen!  :D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #8 skrivet: ons 19 mar 2008 09:59:09 »
Förlåt om jag fiskar, men visst är de fina? Jag fullkomligt älskar tapeter måste jag medge. Bara att få känna på dem, studera dem och se hur de ser ut, papperskvalitet, färger och andas in ålderdomslukten utav dem ger mig en kick. Men jag kan inte använda alla, och ser gärna att de kommer till glädje och nytta så när jag har frossat i dem en stund, så är jag nöjd.

Jag måtte ha en skruv lös!  8)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #9 skrivet: ons 19 mar 2008 10:09:53 »
Ja visst är det fint, särskilt den andra i tråden (tapet nr 2), annars skulle jag inte föreslå att tapetsera i en ruta bakom matbordet :), men då ska det kanske vara lite lantlig retro för att passa bäst, målade gamla pinnstolar osv

Den sista gillar jag väl egentligen inte, har sett den live nån gång, känns som om det var i ett pojkrum?

edit: rättade vilken tapet jag tyckte bäst om, skrev fel, förtydligare också nu
« Senast ändrad: ons 19 mar 2008 13:01:06 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #10 skrivet: ons 19 mar 2008 11:06:44 »
Förlåt, men som varande 40-talist och uppväxt med dessa, ger de mig frossbrytningar! Ettan är ok, de andra är fasansfulla! Var jag tvungen att inta morgonkaffet med dessa för ögonen, skulle nog schitzofrenin lura i buskarna....
I övrigt tycker jag att det är tacknämligt att du tar vara på denna del av dåtida kultur, jag lyfter på hatten! (om jag hade nån  ;D)...men tycker om dem, gör jag inte!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #11 skrivet: ons 19 mar 2008 12:53:33 »
Ja visst är det fint, särskilt den andra i tråden, annars skulle jag inte föreslå att tapetsera i en ruta bakom matbordet :), men då ska det kanske vara lite lantlig retro för att passa bäst, målade gamla pinnstolar osv

Den sista gillar jag väl egentligen inte, har sett den live nån gång, känns om det var i ett pojkrum?

edit: rättade vilken tapet jag tyckte bäst om, skrev fel

Fisketapeten ser jag framför mig hos en äldre distingt herre som både har bevarat sina gamla saker och som har ett fiskeintresse. Märkligt vad man kan få bilder av en stump tapet, det är som om människor och miljöer växer fram.

Vet inte riktigt vilken du menar i den andra tråden; kan det vara café-tapeten? Hör och häpna, den gjorde jag mig med stor sorg i hjärtat av med, alla rullar jag hade och tänkte att "en sådan ser jag inte igen". Och gissa vad som var med i den här tapetloten? Se nedan... dessutom fler rullar än jag hade från början.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #12 skrivet: ons 19 mar 2008 13:04:44 »

Vet inte riktigt vilken du menar i den andra tråden;

Den andra i tråden, nr 2 i denna tråd, det är kanske 50/50 att det blir rätt när du läser lika illa som jag skriver :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #13 skrivet: ons 19 mar 2008 13:50:46 »
Den andra i tråden, nr 2 i denna tråd, det är kanske 50/50 att det blir rätt när du läser lika illa som jag skriver :)

*skrattar* nu såg jag mitt inlästa syftningsfel, sorry.

CE

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Cola
    • Visa profil
    • carolas-dollhouses.com
SV: 50-tals blommig tapet.
« Svar #14 skrivet: lör 19 jul 2008 17:31:28 »
Hejsan!  ;)
Undrar om någon vet var man kan få tag i riktigt gamla tapetbitar, till dockskåp, behövs ju inte så mycket. Skulle vilja ha till 4 rum till ett vitrinskåp som är från 1900-1910 talet. Tacksam för svar! /C
Alles från Cola (wave) bye!