Författare Ämne: Maffig golvlampa!  (läst 13372 gånger)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
Maffig golvlampa!
« skrivet: tis 18 sep 2007 16:00:02 »
Den här golvlampan vill jag visa här. Den är märkt under med något som jag just nu inte minns. Jag ska kolla när jag kommer hem vad det står. Den är minst 1,5 meter! Jag gillar den skarpt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #1 skrivet: tis 18 sep 2007 16:31:21 »
Läckert!

och GRATTIS! till 100:e ÄMNET i forumet!

(5 måste ha raderats kanske några test av mej också, för denna "heter" 105, jag går efter uppgifterna på framsidan)
« Senast ändrad: tis 18 sep 2007 16:37:26 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

PAT

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #2 skrivet: tis 18 sep 2007 17:02:06 »
Jättefin!

Är det en Laholm kanske ?

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #3 skrivet: tis 18 sep 2007 17:32:02 »
Kul ada! Då har vi anledning att fira ikväll  ;D

Nu har jag vänt upp och ner på "åbäket". Inte Laholm, PAT, tror jag i alla fall? Under står det: NILA, Made in Sweden, Handmade och 181.

Jag har sökt på Google på Nila keramik. Det är mest Tradera-träffar. Jag hittade ingen info. om företaget. Är det någon som vet något om NILA? Är det en förkortning, typ Nils Larsson? Var i Sverige fanns/finns det?

Lampan är i ett väldigt fint skick.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #4 skrivet: tis 18 sep 2007 20:27:29 »
Nä, det måste vara en Tilgmanlampa, väl?
Allt går.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #5 skrivet: tis 18 sep 2007 21:28:48 »
Nej det är inte en Tilgmans. Men väldigt lik. En "Tilgman-look-a-like"! Enligt säljaren var NILA keramik bättre än Tilgmans. Det får stå för honom. Stilen var säkert mycket vanlig under 50-talet ?

PAT

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #6 skrivet: tis 18 sep 2007 21:49:07 »
Nila, Tilgmans, Klosterkeramik och Laholm drar väldigt lik varandra..undrar varför  ???

Nila Keramik skall ha funnits i Alingsås..finns inte mycket på nätet.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #7 skrivet: ons 19 sep 2007 08:18:35 »
Nej det är inte en Tilgmans. Men väldigt lik. En "Tilgman-look-a-like"! Enligt säljaren var NILA keramik bättre än Tilgmans. Det får stå för honom. Stilen var säkert mycket vanlig under 50-talet ?

Nä, när du säger det så vet jag ju att jag har en vas med samma mönster på landet, och det är inte Tilgman. Ska kolla nu i helgen om det står NILA under den.
Allt går.

Tussan

  • Gäst
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #8 skrivet: sön 14 okt 2007 23:18:04 »
Jag har läst någonstans att Nilas lampfötter är märkta på något sätt vid hålet för sladden. Du kan ju kolla. Jag har aldrig sett själv.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #9 skrivet: mån 15 okt 2007 12:07:01 »
Jag tror att Tilgmanns var först - tror att de låg i Kortedala i Göteborg. När sedan något blir populärt och säljer bra så kommer det alltid någon som också vill tjäna pengar på saker med ungefär samma utseende. Jämför med Höglunds bubbliga glas på 50-talet - plötsligt fanns det många glasbruk som gjorde bubbligt glas (även om inte Höglund var först med detta).

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #10 skrivet: mån 15 okt 2007 21:53:19 »
Nilas lampfötter är märkta på något sätt vid hålet för sladden. Du kan ju kolla.

Jag kollade när lampan står upp. Jag såg ingen märkning vid hålet för sladden. Jag välter den inte en gång till!  :D Den är faktiskt minst 1,5 meter hög. Det var nära att skärmen skadades när jag skulle kolla under förra gången.

JJ och PAT , någonstans, på någon dator, har jag sparat information om Tilgmans. Kortedala stämmer. Att Tilgmans satte prägel på en stil som fler tog efter stämmer kanske ? Nila - Alingsås verkar stämma.

Tack för svaren.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #11 skrivet: tis 16 okt 2007 00:44:10 »
Ja jäklar, det finns en utförlig text skriven på AP, undrar om jag sparade ner den nånstans?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #12 skrivet: tis 16 okt 2007 10:12:11 »
Japp, jag hittade den, det var från en tradera-auktion, det var jag själv som lagt in det på AP :)

Källan blir bristfällig då auktionen sedan länge inte går att ta fram, tror säljaren hade texten på flera av sina auktioner, jag har kollat igenom en massa avslutade men inte hittat, är det nån som har uppgift om var texten kommer ifrån är det välkommet!

Citera
Omkring 1948 startar Harry Tilgman keramisk verkstad i sin villa i Utbynäs öster om Göteborg. 1957 flyttas verksamheten till Kortedala och det finns 25 personer anställda. I mitten av 1960-talet har firman över 80 anställda och en filial öppnas i Sollebrunn. 1971-72 flyttas tillverkningen till Irland. Under ett par år levereras halvfabrikat från Londonderry till Göteborg för slutbearbetning.
1975 avlider Harry Tilgman och företaget upphör kort därefter.
http://tradera.spray.se/auction/Keramik___Porslin__Svenskt/aid_40606163 (död länk)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

PAT

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #13 skrivet: tis 16 okt 2007 20:09:29 »
Tack för infon !

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Maffig golvlampa!
« Svar #14 skrivet: tor 18 okt 2007 04:03:31 »
Traderacitatet "Omkring 1848"..etc är från en  artikel i Antikbörsen om Tilgmans keramik, ca 03-04.

Harry Tilgman drev en rättsprocess mot keramikfirman i Alingsås, som han ansåg hade plagierat fa Tilgmans produkter på ett otillåtet sätt.