Författare Ämne: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955  (läst 10011 gånger)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« skrivet: fre 21 mar 2008 18:02:08 »
Hej
Tänkte visa upp denna original string broschyr jag fick hem nu i dagarna.Den är på 15 sidor och visar upp olika hyllor,lampor och bord som såldes av String Design AB.
Jag misstänker att broschyren är från 1954-1955 nu när jag läst den.Det står dock inte tryckår eller liknande i den tyvärr men det kan man inte förvänta sig i en reklam broshyr heller.Det är i väldigt fint skick förutom "omslaget" fram och baksida som enligt säljaren silverfiskar har ätit lite på.





Köpte också nyligen en Hank Williams stenkaka som du hittar här om det intresserar.
http://www.retroforum.se/index.php/topic,1053.0.html

MVH Micke
« Senast ändrad: fre 21 mar 2008 18:05:29 av Vince »

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #1 skrivet: fre 21 mar 2008 18:16:42 »
Bara en liten fråga, borde du inte ha lagt denna under Antikvaria/Trycksaker oxå? Potentiellt så kan vi ju gemensamt (vi på forumet alltså) bygga upp en stor samling av broschyrer, kataloger etc. av stringmöbler och andra fabrikörers sortiment från den tiden.

För det andra, jag är jätteavis. Jag älskar att sitta och titta i gamla kataloger och få inspiration. Sitter själv och väntar på en liten katalog från Eilas bäddsoffor.

Hej från lilla mig!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #2 skrivet: fre 21 mar 2008 18:24:38 »
Broschyren är väldigt intressant, och finns det bilder inuti så får du gärna visa innehållet! Personligen tror jag på några år senare - 1958-59 ungefär.
« Senast ändrad: fre 21 mar 2008 22:25:21 av JJ »

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #3 skrivet: fre 21 mar 2008 18:39:11 »
Inlägget passar både här och på trycksaksavdelningen tycker jag, men två likadana inlägg verkar onödigt.

I alla fall är broschyren väldigt intressant, och finns det bilder inuti så får du gärna visa innehållet! Personligen tror jag på några år senare - 1958-59 ungefär.

Givetvis finns det bilder i den,även i färg,har redan gjort en lista på grejer jag vill ha  ;D
Med tanke på vad som står i vissa textavsnitt så bör den vara från 1954-1955 till 99% säkerhet.
Bl.a. är det en liten notis tryckt i röd text på sidan med olika stringlampor att "Bords- och golvlampor i handeln fr. 1/10 1954" vilket indirekt bör innebära att dessa lampor ej fanns tillgängliga i handeln när broschyren trycktes därav bör ju datering av broschyren var utom alla tvivel.

MVH Micke

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #4 skrivet: fre 21 mar 2008 22:31:05 »
Ibland kan du se en liiiiten finstilt tryckinformation med vilket tryckeri och årtal på utkanten någonstans, ofta bak eller på pärmen någonstans, men det förekommer även på någon sida. De flesta tryckerier förefaller att ha lämnat lite spår efter sig.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #5 skrivet: fre 21 mar 2008 22:38:48 »
Ibland kan du se en liiiiten finstilt tryckinformation med vilket tryckeri och årtal på utkanten någonstans, ofta bak eller på pärmen någonstans, men det förekommer även på någon sida. De flesta tryckerier förefaller att ha lämnat lite spår efter sig.

Ã…rtalet står nästan alltid med bara de sista två siffrorna - är den tryckt 1954 så står det alltså bara 54 i slutet av en liten textrad.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #6 skrivet: fre 21 mar 2008 22:41:32 »
Och jag är avundsjuk.......men kan säkert skaffa mig en egen ;D

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #7 skrivet: lör 22 mar 2008 18:58:36 »
Ibland kan du se en liiiiten finstilt tryckinformation med vilket tryckeri och årtal på utkanten någonstans, ofta bak eller på pärmen någonstans, men det förekommer även på någon sida. De flesta tryckerier förefaller att ha lämnat lite spår efter sig.

Visst står det i finstilt ett namn,Ljunglöfs STHLM,som jag förmodar är tryckeriet men tyvärr inget årtal.

Och jag är avundsjuk.......men kan säkert skaffa mig en egen ;D

Ja det lär inte vara några som helst problem,köper man på Tradera får man betala en slant då dom verkar vara eftertraktade men det måste finnas massor med sånt här undanglömt i husen ute i landet.

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #8 skrivet: lör 22 mar 2008 19:34:52 »
Ett tips är att titta in på små antikvariat som även handlar med trycksaker. Man kan hitta sådant här för ett par tior om inte innehavaren har tillräcklig koll på vad som är populärt. Jag köpte själv en originalinstruktion till en kobratelefon för 20 kr som säkert skulle kosta mycket mer på Tradera.

Finns det två stringhyllebroschyrer när då frågar så köp en åt mig som tack för tipset! :)
« Senast ändrad: lör 22 mar 2008 19:36:41 av JJ »

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #9 skrivet: mån 24 mar 2008 16:09:39 »
Verkar tyvärr inte som att det finns någon scanner i bekantskapskretsen  >:(

Men kan muntra upp med att ev. kommer upp lite bilder efter nästa helg med en String golvhylla (Tvåpunktsmodell?) samt ev. en vägghylla med djupa hyllplan om antikaffären jag såg dessa i inte är alltför dyra på dom och dom är i bra skick.

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #10 skrivet: mån 24 mar 2008 22:09:33 »
Om du har tillgång till en digitalkamera med närbildsläge så går det utmärkt istället för scanner.

Låter kalas med bilder på hyllan, men lägg in bilderna i länken under "Möbler" - här handlar det bara om broschyren.