Författare Ämne: Delar till String enl. Broschyr från String Design AB ca 1954-1955  (läst 3966 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Denna diskussion handlar om delar till stringhyllan enligt en brochyr som kan ses under "trycksaker".

Du hittar den här: http://www.retroforum.se/index.php/topic,1054.0/topicseen.html
« Senast ändrad: lör 22 mar 2008 19:43:36 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Delar till String enl. Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #1 skrivet: fre 21 mar 2008 19:10:43 »
Givetvis finns det bilder i den,även i färg,har redan gjort en lista på grejer jag vill ha  ;D
Med tanke på vad som står i vissa textavsnitt så bör den vara från 1954-1955 till 99% säkerhet.
Bl.a. är det en liten notis tryckt i röd text på sidan med olika stringlampor att "Bords- och golvlampor i handeln fr. 1/10 1954" vilket indirekt bör innebära att dessa lampor ej fanns tillgängliga i handeln när broschyren trycktes därav bör ju datering av broschyren var utom alla tvivel.

MVH Micke

Ja, det förändrar en hel del om dateringen. Men då motsäger detta den annons från en tidning från 1958 där det står Nyhet om tvåpunktsmodellen - den syns ju på bilden så då finns den redan -55 (!) Kanske har de använt en gammal annons under flera år...

Jag är väldigt intresserad av olika typer av delar till hyllan. Hur många olika vitrinskåp, hyllplan, gavlar mm som fanns. Dessutom har jag hört om en speciell stringradio och även små lådor avsedda för singelskivor som skall finnas, men jag har aldrig sett dem.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Delar till String enl. Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #2 skrivet: lör 22 mar 2008 19:03:22 »
Lägg gärna en direktlänk i första inlägget till tråden där den ligger nu i trycksaker så blir det lättare att hitta den härifrån för andra sedan.
Vilken är tvåpunktsmodellen???BFB hyllan kom ju redan -49.Jag skulle nog säga att min broshyr är tidigare änn -55 men för att vara på den säkrare sidan så skriver jag 54-55 men egentligen tror jag att den är från sent -53 eller hela -54 med ledning av "annonser" i broschyren.
Du liksom jag JJ verkar vara mycket intresserade av String möbler,jag ska se om jag inte kan scanna av broschyren eller nått,tyvärr har jag ingen scanner men sånt kanske går att lösa,vi får se.

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Delar till String enl. Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #3 skrivet: lör 22 mar 2008 19:57:16 »
Vilken är tvåpunktsmodellen???BFB hyllan kom ju redan -49.Jag skulle nog säga att min broshyr är tidigare änn -55 men för att vara på den säkrare sidan så skriver jag 54-55 men egentligen tror jag att den är från sent -53 eller hela -54 med ledning av "annonser" i broschyren.
Du liksom jag JJ verkar vara mycket intresserade av String möbler,jag ska se om jag inte kan scanna av broschyren eller nått,tyvärr har jag ingen scanner men sånt kanske går att lösa,vi får se.

MVH Micke

Tvåpunktsmodellen är gavlar som är ca 210 cm höga och som står med en punkt i golvet och som skruvas med en skruv i väggen (den andra punkten)

Det finns även en diskussion här om denna:
http://www.retroforum.se/index.php/topic,684.0.html


Då får vi hoppas att du känner någon som kan scanna sidorna ur broschyren! Det finns fler intresserade här så det uppskattas säkert mycket.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Delar till String enl. Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #4 skrivet: mån 24 mar 2008 16:10:59 »
Hej
Det verkar tyvärr inte som det finns någon scanner i bekantskapskretsen,det är väll ingen som håller på med sånna omoderna grejer fick jag till svar haha  >:(

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Delar till String enl. Broschyr från String Design AB ca 1954-1955
« Svar #5 skrivet: mån 24 mar 2008 21:46:37 »
Det var synd, men du kanske kan beskriva delarna som finns på bild istället?