Författare Ämne: Stig Lindberg Karneval  (läst 17628 gånger)

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
Stig Lindberg Karneval
« skrivet: lör 22 mar 2008 23:27:11 »
Jag är i chock! Var precis inne på Tradera och såg en vas i serien Karneval och priset var uppe i 7600 kr!! Herre min je, är det normalt? Har själv en vas efter farmor i denna serie, dock inte lika hög men priset verkar ju helt vansinnigt, eller?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #1 skrivet: lör 22 mar 2008 23:41:10 »
Jag är i chock! Var precis inne på Tradera och såg en vas i serien Karneval och priset var uppe i 7600 kr!! Herre min je, är det normalt? Har själv en vas efter farmor i denna serie, dock inte lika hög men priset verkar ju helt vansinnigt, eller?

Det finns ju olika färgvarianter på dessa, och om det var en ovanlig färgvariant, största storleken och helt oskadad så går den nog upp ännu mer. Finns det en liten nagg så rasar priset betänkligt. Och ibland följer inte tradera normala prisnivåer om mer än en gärna vill ro hem en auktion.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #2 skrivet: sön 23 mar 2008 10:14:15 »
Passar på att visa upp min Karnevalvas då. Den är 20,5 cm hög och diametern är 6,3 cm.

Var detta motiv ett av de vanligaste eller gjordes alla modeller i samma antal? Farmor har varit rädd om vasen, vad jag kan se så är den felfri, den har t.o.m. kvar pappersetiketten i botten.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #3 skrivet: sön 23 mar 2008 13:58:08 »
Jag vet inte säkert, men jag misstänker starkt att det är som med mycket annat - det som har sålt bra finns det mycket mer av, dvs att man har tillverkat antal efter efterfrågan. De dyraste sakerna i en serie brukar det inte säljas så många av, och följaktligen är det dessa som sticker iväg i pris när samlarna slåss om de få som finns kvar.

Många av föremålen i Kavalkad har samma form som Domino, i alla fall fat och runda vaser. Jag hade ett Kavalkadfat förut men bytte bort det mot en annan sak eftersom jag skall satsa på Domino istället.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #4 skrivet: lör 29 mar 2008 11:38:41 »
Dessa saker är inte särskilt hållbara så det har försvunnit många på vägen, spricker väldigt lätt.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #5 skrivet: sön 30 mar 2008 23:24:31 »
Det mest förvånande är att de är ju så erbarmligt tråkiga. Vad är det här jämfört med italienska prylar från ungefär samma tidsperiod.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #6 skrivet: mån 31 mar 2008 06:34:52 »
Kan du lägga in en bild så att vi kan jämföra?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #7 skrivet: mån 31 mar 2008 18:25:14 »
De här har jag visat tidigare men de tål att ses.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #8 skrivet: mån 31 mar 2008 18:25:59 »
Och en till.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #9 skrivet: mån 31 mar 2008 19:05:12 »
Sen den här.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #10 skrivet: mån 31 mar 2008 19:09:48 »
Men det är din personliga smak vi talar om nu eller, din Diana har väl inget med stilen t ex Karneval representerar att göra?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #11 skrivet: mån 31 mar 2008 21:38:29 »
Stickan var duktig på att låna formspråk och förädla dem. Men Diana är långt från detta - liknar mer överklasstantkitch.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #12 skrivet: tis 1 apr 2008 00:09:26 »
Exakt JJ, kanske därför jag har lite svårt för karln, han lär ha lånat friskt från sina kvinnliga formgivare, ingen nämnd och ingen glömd.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #13 skrivet: tis 1 apr 2008 08:45:11 »
Nej det är naturligtvis inte någon stiljämförelse på något sätt. Men visst är Diana betydligt fantasifullare, roligare och har ett betydligt högre konstnärligt innehåll än tråkiga Stig Lindberg. Stig Lindberg är för folkhemsgrå för att passa min smak.

Att Diana som är gjord av Lenci-fabriken i Turin i Italien skulle vara kitsch håller jag inte med om. Det är en högklassig skulptur i porslin och inget annat. Den är nästan en halvmeter hög.

Det är just det här att bara för att ett objekt inte är folkhemsgrått så är det kitsch. Jag tycker snarare att Stig Lindberg är kitsch, folkhemskitsch. Den här med att tycka att Italienska grejer är kitsch kommer från den Svenska mentaliteten att inte våga sticka ut.

Det intressanta är hur prisbilden står sig internationellt. Visserligen betalas det bra för Stig Lindbergs grejer men priserna är inte i närheten av det som betalas för t ex Lenci eller Fantoni som jag visar här. Min uppfattning är att pris och kvalité hänger ihop om man ser det på några års sikt. Det är endast i undantagsfall de inte gör det.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg Karneval
« Svar #14 skrivet: tis 1 apr 2008 18:05:56 »
Här kommer en röst på Diana  ;D Jag blev grööön av avund och önskade att hon var min :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))