Författare Ämne: Italienska stilettskor  (läst 5415 gånger)

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
Italienska stilettskor
« skrivet: sön 23 mar 2008 10:51:26 »
Ville visa upp mina fina stilettskor från 60-talet (tror jag)

Dessa har jag fått från min kusin för säkert 20 år sedan då hon hade köpt dem i en vintagebutik bara för att inse att hon hade för små fötter. Jag har 37 och utan nylonstrumpor finns det inte en chans att jag får på mig skorna. Man står och sitter snyggt i dem men gå eller dansa är helt uteslutet (för min del iaf).


Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Italienska stilettskor
« Svar #1 skrivet: mån 24 mar 2008 13:53:44 »
Liknande skomodell bodde jag praktiskt taget i från 1957 och 10 år framåt. Sedan bytte jag till mera praktiska. Har en del par sparade, som barnbarnen stapplat runt i.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Italienska stilettskor
« Svar #2 skrivet: mån 24 mar 2008 14:57:53 »
Du är en hjältinna i min ögon, jag pallar fem minuter sen skriker mina arma fötter i protest. Men de är fina att titta på och de står till allmän beskådan i min bokhylla. Bakom glasdörrar dock för sammeten drar till sig damm som jag vet inte vad för det första och för det andra så har jag en sexårig dotter som "bara" vill låna dem och gå  till dagis i och sen ska jag få tillbaka dem (snääääääälla mamma, jag lovar!)..... Du kan ju själv räkna ut i vilket skick de skulle vara i då  :D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Italienska stilettskor
« Svar #3 skrivet: mån 24 mar 2008 15:22:43 »
Du är en hjältinna i min ögon, jag pallar fem minuter sen skriker mina arma fötter i protest. Men de är fina att titta på och de står till allmän beskådan i min bokhylla. Bakom glasdörrar dock för sammeten drar till sig damm som jag vet inte vad för det första och för det andra så har jag en sexårig dotter som "bara" vill låna dem och gå  till dagis i och sen ska jag få tillbaka dem (snääääääälla mamma, jag lovar!)..... Du kan ju själv räkna ut i vilket skick de skulle vara i då  :D

Hm, jag minns vilket skick min då 4-åriga dotter var i när hon envisades med att ta på sig ett par avlagda för stora skor som hon fått av 8-9-åriga grannens dotter som var j.ä.t.t.e.f.i.n.a... jag -dum som ett spån- lät henne behålla dem på, de var inte såå mycket för stora, inte sååå högklackade och vi skulle bara till min mamma. Liksom vad kan gå galet?

Jo, hon gick fel på ett trappsteg i en marmortrappa, gjorde en kullerbytta, landade med hakan/huvudet mot en trappkant upp och nerpå, åkte bakåt i brygga, nacken knackade och på bottenplan låg dottern helt orörlig, blodet sprutade och jag var säker på att hon hade knäckt nacken...

Fick upp ungen i panik och iväg till vc som ligger inte så långt från mamma, hon var livlös ända ut på parkeringen, hängde som en säck i mina armar, jag vågade inte stanna på vägen och kontrollera någonting, inga människor skyntes och jag skrek nog i panik; men väl i bilen släppte det och hon började skrika, fortfararande med blodet sprutande ur munnen.. jisses säger jag då, vilket minne!

Nåja, när vi kom till vc var hon full av liv, återfick ansiktsfärg, eller intensifierad ansiktsfärg för hon blev ju röd av allt gråtande, och in kom vi direkt; de öppnade alla dörrar på vid gavel, kom springande (vi var blodiga från topp till tå bägge två), hon hostade blod och grät om vartannat och en läkare kom springande från ett annat håll, allt hände samtidigt ungefär. Nåja, efter undersökning, akut nackröntgen etc, konstaterades att hon var oskadd, utom två stycken avbrutna framtänder, och dem fick vi gå till tandläkaren för att skära ut rötterna på.

Hon har inga men efter det här, men JAG har det. Och jag lärde mig en viktig läxa; INTE EN METER UTANFÖR DÖRREN MED FELAKTIGA SKOR!!

(det tog sådär en 2-3 år innan hon fick framtänder igen, felfria trots traumat).