Författare Ämne: Upphovsrätten är det en rätt eller fel?  (läst 4175 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Upphovsrätten är det en rätt eller fel?
« skrivet: sön 23 mar 2008 21:12:24 »

Nu har jag suttit och funderat över upphovsrätten, denna rätt som diskuteras minst lika mycket som falsk hummersoppa framställd på jätteräkor. På något sätt så finns det stora likheter mellan dessa rätter. För att få fram jätteräkor så förstör man mark och gör den obrukbar. När det gäller upphovsrätten så innebär den inskränkningar i yttrandefriheten och att Hollywood skall kunna tjäna pengar genom att ställa jätteskadeståndsanspråk på ungdomar. Båda dessa rätter av ondo.

Har ni tänkt på att uppfinnare, formgivare, designers och konstnärer har fått sina idéer stulna under århundraden utan att det rönt speciell uppmärksamhet. De flesta stölderna har begåtts av amerikanska storbolag som via rättsliga processer i USA helt enkelt har stulit deras uppfinningar. Intresset från USA för att komma till rätta med denna typa av ”stölder” har varit mycket svalt för att inte säga obefintligt. Men nu när det är Amerikanska intressen som hotas då vaknar USA och börjar prata upphovsrätt. Nu när Hollywood är det som hotas då minsann är det stöld och tjyveri.

Att svenska myndigheter böjer sig för detta trams är minst sagt fegt. Att Sverige har fått en regering som är nickedockor till USA är bara beklagligt. Tyvärr så var inte sosseregeringen ett korn bättre, de var samma krypare och stjärtslickare de med. Beatrice Ask och Bodström borde få ett gemensamt pris för stor politisk feghet. För att inte snacka om vovven Reinfeldt som var så kaxig på den här punkten, ”Vi kan inte göra en hel generation av ungdomar till brottslingar”, sa vovven. Men nu kryper han för husse på andra sidan Atlanten.

Vad skall man då göra. Ja vill man ta betalt för musik så får man hitta något annat sätt att ta betalt än på skivor. Det här är inte första gången en bransch försvinner. Det finns inga saltmätare längre och inga ormsaltare heller för den delen. Man kan inte lagstifta mot utveckling på det sättet man försöker göra nu.

När det gäller den minskande försäljningen av skivor så beror det inte på nedladdning utan på att den musik som ges ut är kass. Alla artister låter lika då de kommer från samma form. Vem sjutton vill köpa den här musiken. Försökte lyssna på Melodifestivalen men jag klarade bara två låtar första gången. Musiken är ju pinsam för sjutton. Dåliga texter och en rytm som låter som en marschorkester från de amerikanska trupperna i Irak. Denna enformiga musik är kanske bred eller vad jag skall kalla den men de personer den musiken riktar sig till köper inga skivor. För att lyssna på detta måste man vara musikhatare.

Dagens skivköpare vill inte ha detta utslätade skräp och vi vill ha riktig musik. Men den kan vi inte få tag på då distributörerna envisas med att tillhandahålla detta ointressanta skräp. Eftersom man inte tjänar lika mycket på smalare musik så leder musikindustrins profithunger och stora serier till det ointresse som finns idag. Musikindustrin skördar själva resultatet av sin profithunger. När det gäller film så är det på precis samma sätt. 99 % ointressant Amerikansk film med våldsinslag vilket de flesta människor som kan tänka har tröttnat på.

Nej låt er inte luras av dessa upphovsrättsfanatiker. De är bara ute efter att stoppa utvecklingen och styra vårt samhälle till ett kontrollsamhälle där USA kan kontrollera er alla och mata er med skräpkultur tills ni vrålar ”Things go better with Coca Cola” när ni vaknar på morgonen.



änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Upphovsrätten är det en rätt eller fel?
« Svar #1 skrivet: sön 23 mar 2008 22:24:27 »
Suck!!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Upphovsrätten är det en rätt eller fel?
« Svar #2 skrivet: mån 24 mar 2008 10:20:32 »
Var det en tung text Änglautanskor? Eller var det något du inte förstod? Jag förklarar gärna för dig om det var svårt för dig att hänga med.


Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Upphovsrätten är det en rätt eller fel?
« Svar #3 skrivet: mån 24 mar 2008 12:41:20 »
Efter att ha läst ditt härliga inlägg, förstår jag nu, att jag kan ta betalt av alla som tittar på LillaÄ. Även mina barn förstås, men de är ju inte så viktiga.

Skulle någon däremot titta för länge på GGTK, så kommer jag att hävda äganderätten!!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Upphovsrätten är det en rätt eller fel?
« Svar #4 skrivet: mån 24 mar 2008 17:27:21 »
Jag kom ihåg att min pappa vid ett tillfälle talade om att man hade perrongbiljetter på Stockholm Central. Det vill säga du fick betala för att vinka av någon som skulle resa bort med tåg. Det var tider det. Undrar när de upphörde föresten?

Sedan dess så har tågbolagen kommit på andra sätt att ta betalt då perrongbiljett troligen är en omöjlig avgift att ta ut idag. Det är lika omöjligt att stoppa kopieringen idag. Tycker det sätt skivindustrin försöker ta betalt på påminner om forna tiders perrongbiljett.

Att dessutom försöka göra detta till ett brott finner jag närmast löjligt. Det innebär att det idag finns över 1.000.000 brottslingar. När ”brottsligheten” börjar bli så hög att den omfattar stora delar av det svenska folket, då är det dags att tänka till. Vems är problemet? Jo det är en industri som inte klarar av att ta betalt. Industrins oförmåga kan inte få kriminalisera alla Sveriges ungdomar i ett slag. 

Annanym

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Upphovsrätten är det en rätt eller fel?
« Svar #5 skrivet: mån 24 mar 2008 18:49:22 »
Jag kan bara hålla med dej Reggis. Musik-och filmbranschen har inte följt med den tekniska uvecklingen utan lagt alla pengar på jättegager åt usla sångare och skådisar istället för att utveckla nån form av skydd för sina alster.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Upphovsrätten är det en rätt eller fel?
« Svar #6 skrivet: mån 24 mar 2008 22:15:39 »
Ja tack Reggis! Bra att du kan förklara för mig på en enkel svenska vad du pratar om............