Författare Ämne: Vart bor alla vi som är medlemmar?  (läst 41443 gånger)

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #45 skrivet: mån 7 apr 2008 18:29:56 »
;D Det börjar luta åt att det blir av?

Kan tillägga att jag tror att jag ser till danmark idag, så det är klarare idag än det var sist.

Nej det heter- så det är klarare idag än det var Whist, inte- så det är klarare idag än det var sist

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #46 skrivet: mån 7 apr 2008 21:48:46 »
Stackars dig Kikarn, ser du Danmark, det kan inte vara kul. Fast du kan ju trä en påse över huvudet så slipper du riskera att se eländet.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #47 skrivet: mån 7 apr 2008 21:55:44 »
Stackars dig Kikarn, ser du Danmark, det kan inte vara kul. Fast du kan ju trä en påse över huvudet så slipper du riskera att se eländet.

Ã…h, snälla du Reggis. Jag går upp varje morgon och sätter mig vid datorn, medan jag väntar så kikar jag ut genom fönstert och undrar om jag kan se hem. Och så sjunger jag allt jag orkar samma visa som vi började skoldagen med varje dag, givetvis ställer jag mig givakt och gör honnör, samt alla verser utan fusk:
 
"I østen stiger solen op,
den spreder guld på sky,
går over hav og bjergetop,
går over land og by.

Den kommer fra den favre kyst,
hvor paradiset lå,
den bringer lys og liv og lyst,
til store og til små.

Den hilser os endnu så smukt
fra edens morgenrød,
hvor træet stod med evig frugt,
hvor livets væld udflød,

Den hilser os fra lysets hjem,
hvor størst Guds lys oprandt
med stjernen over Bethlehem,
som østens vise fandt. 

Og med Guds sol udgår fra øst
en himmelsk glans på jord,
et glimt fra paradisets kyst,
hvor livets abild gror.

Og alle stjerner neje sig,
hvor østens sol går frem:
Den synes dem hin stjerne lig,
der stod ved Bethlehem.

Du soles sol fra Bethlehem!
Hav tak og lov og pris
for hvert et glimt fra lysets hjem
og fra dit paradis."

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #48 skrivet: mån 7 apr 2008 22:21:25 »
Nu blev jag så glad, härligt att Kikabara sände sitt trevliga och mysiga inlägg på forumet.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #49 skrivet: tis 8 apr 2008 07:56:41 »
Nu blev jag så glad, härligt att Kikabara sände sitt trevliga och mysiga inlägg på forumet.


 ;) Jag skojjade nog lite, för jag sjunger inte den här "morgensang" varje morgon, och jag kommer bara ihåg första versen utantill. Men faktum är att vi började vartenda skoldag med att sjunga den här i samlad trupp (trots att det var en stor skola jag gick på) innan skoldagen började och ve den som kom för sent, för då kom Lärare Mortensen med sin linjal, och var han på riktigt dåligt humör kunde man få sig en touch eller två...
Detta var i köpenhamn på sjuttiotalet. Och jag fick inte använda vänster hand i skolan heller, så jag är dubbelhandad på vissa områden efter detta, och kommer heller aldrig att lära mig att skilja på höger och vänster som en kvarleva av den här tiden. Ni vet väl att ondskan kommer från vänster?? (hujedamig!).

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #50 skrivet: tis 8 apr 2008 17:51:47 »
Lustigt igen kikis! Jag är också dubbelfattad. Började min karriär som vänsterhänt men fick byta då jag började skolan. De påstod att jag inte hade någon dominant sida och därför blev jag lärd att endast användar höger. Nu skriver jag med höger, allt annat gör jag med vilken som. Det är rätt så praktiskt när man målar, krattar ute, putsar fönster etc.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #51 skrivet: tis 8 apr 2008 18:01:16 »
Lustigt igen kikis! Jag är också dubbelfattad. Började min karriär som vänsterhänt men fick byta då jag började skolan. De påstod att jag inte hade någon dominant sida och därför blev jag lärd att endast användar höger. Nu skriver jag med höger, allt annat gör jag med vilken som. Det är rätt så praktiskt när man målar, krattar ute, putsar fönster etc.

Men hur kul var det med trafikskola när man som jag inte kan skilja på höger och vänster? Uppkörningen löste jag dock med ett blått och rött streck, men varje gång det kommer till högerregel så tar det tid... "vilken sida går hunden på" frågar jag mig själv för att komma fram till vilket som är vänster.
(som alla säkert vet har man hunden på vänster sida och inget annat... eller hur?).

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #52 skrivet: tis 8 apr 2008 21:23:39 »
Det där med höger- och vänsterhänt är ganska kul. Jag var helt högerhänt från början. Kunde inte göra något med vänster hand. Sen i 12-13 årsåldern när mitt intresse för litteratur, persiska mattor och annat vaknade så började jag kunna göra mer och mer med min vänstra hand. Min vänstra hand blir bara en större och större tillgång.

Nu finns det saker jag gör bättre med vänster hand som t ex att bära flera kaffemuggar på en gång. Då tar jag dem spontant med vänstern. Så fort det handlar om att balansera på något sätt så blir det vänstern. Det roliga är att jag har också blivit mer och mer vänstervriden politiskt samtidigt som den vänstra handen utvecklats och det är en ordentlig svängning skall ni veta.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #53 skrivet: tis 8 apr 2008 21:58:08 »
Det roliga är att jag har också blivit mer och mer vänstervriden politiskt samtidigt som den vänstra handen utvecklats och det är en ordentlig svängning skall ni veta.


Ahaaa... jag har ju alltid trott att jag är vänster pg av att jag har hjärtat på rätt sida, men nu förstår jag att det har att göra med vänsterhäntheten, det sägs ju att vänsterhänta har såväl ett mer kreativt tänkande, konstnärlig läggning, har en bättre abstrakt förmåga etc, samt att många genier är vänsterhänta. Inte så konstigt att den egenskapen hänger samman med det politiska ställningstagandet, det handlar inte om hjärta, det handlar om intellektuell förmåga förstås! =)! (och det är inte helt taget ur luften, eftersom det handlar om höger/vänster hjärnhalva, och vänster hjärnhalva sägs vara verbal medan det är höger som bearbetar undermedvetna intryck).

Jag har nog inte uppfattat dig som vänstervriden dock. Testa radikalvänster eller åt det hållet...

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #54 skrivet: ons 9 apr 2008 18:58:49 »
Jag skriver, äter, skär och klipper med höger hand. Plockar bär av alla slag med vänster. Allt "pilljobb" som ska gå fort gör jag med vänster. Kan nog använda båda händerna nästan lika bra om det krävs.

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #55 skrivet: sön 13 apr 2008 16:47:43 »
För att bryta av alla utsvävningar från ämnet så meddelar jag härmed att jag är bosatt i Finspång.


Kommer gärna med till Kikis och bor i kohagen :-D

Är högerhänt :-D

Har jag fått med allt nu  ;D

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #56 skrivet: sön 13 apr 2008 19:19:19 »
Inte skostorleken!  ;D

lurv

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #57 skrivet: sön 13 apr 2008 19:22:11 »
Inte skostorleken!  ;D

Skostorleken är 39/40  ;D

Har även en gång i tiden kunnat spela både 2manna och 4manna whist ;)

loppistanten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #58 skrivet: sön 13 apr 2008 19:40:06 »
jag bor i småland - o jag önskar att jag kunde se till danmark :D - kommer oxå ihåg " I östen stiger solen op... jag gick i skola i Herlev!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vart bor alla vi som är medlemmar?
« Svar #59 skrivet: sön 13 apr 2008 19:44:11 »
I öster stiger solen opp
och sprider guld på sky.
Hon stiger över berget topp
bestrålar stad och by.

Det är minnen från småskolan det!! :-*