Författare Ämne: Vas- Riihimäen Lasi  (läst 4255 gånger)

majo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Vas- Riihimäen Lasi
« skrivet: sön 10 aug 2008 11:33:44 »
Hej, Jag har en Riihimäen Lasi vas som jag inte vet vem som har formgivit eller vad modellen heter. Har letat runt på nätet utan att kunna hitta någon information alls. Någon här som vet vem som formgivit denna vas och vad modellen heter? Tack på förhand.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Vas- Riihimäen Lasi
« Svar #1 skrivet: mån 11 aug 2008 08:17:47 »
Jag har inga egentliga belägg för detta utom att jag själv äger sockerskål/gräddkanna i samma stil. Formgivare är Hillevi Lalla och tidpunkten början av 70-talet. Serien heter i så fall Kubiikki ooch finns enbart i klarglas. Försök leta och se om du hittar något.

majo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Vas- Riihimäen Lasi
« Svar #2 skrivet: lör 23 aug 2008 19:08:28 »
Tack för hjälpen Moses. Sökte runt på internet på både Kubiikki och Hillevi Lalla men hittade ingen vidare information. Ettiketten stämmer dock med tiden Hillevi arbete för riihimäen lasi så du har säkert rätt.


Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Vas- Riihimäen Lasi
« Svar #3 skrivet: lör 23 aug 2008 19:56:44 »
Här kommer en bild på gräddkanna-sockerskål. Visst är det något gemensamt i formspråket?

majo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Vas- Riihimäen Lasi
« Svar #4 skrivet: ons 17 sep 2008 19:54:29 »
Hej formspråket tycker jag påminner om varandra helt klart, men funderar lite på om det verkligen är Kubiikki serien jag har.., jag kan inte finska men Kubiikki låter som raka former men det har ju inte min vas...Kan det vara samma formgivare men en annan serie?