Författare Ämne: 50-talets läckra mattor  (läst 11682 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
50-talets läckra mattor
« skrivet: ons 19 sep 2007 00:16:51 »
Ni som är 50-talsfrälsta; Sätt nu igång och virka runda plastmattor av plastremsor. Fort går det för man använder grov virkkrok.

Eller knyt en "plastrya". Det är ännu hemskare än en virkad matta.
Man köper halkskydd med rutor i butik. Sedan klipper man till bitar av plastremsor, ca 12 cm långa. Dessa remsor knyts sedan fast i halkskyddet.  Man knyter tätt. I var ruta blir det alltså 4 knutar. Sådana läckerheter tillverkade vi och tvingade (under våra mödrars vilda protester) in i husens våtutrymmen.

Färgerna var gärna gul/svart eller orange/svart. Den ena färgen var alltid svart

kina_p

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 50-talets läckra mattor
« Svar #1 skrivet: ons 19 sep 2007 12:31:07 »
Jaaa! Fast hos oss var det MODERN som la in eländet i badrummet  ;D både knutna och virkade! OCH svart/gula!

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: 50-talets läckra mattor
« Svar #2 skrivet: ons 19 sep 2007 12:54:52 »
Haha, ärligt talat så har jag faktist funderat på att virka en sån där rund plastmatta att ha i badrummet. ;D Vi har en kattoalett i badrummet och tygmattor blir bara skitiga och dana av all kattsand, så det hade varit idealisk. I köket har vi redan en urtjusig vävd plastmatta i blått och grått.  :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 50-talets läckra mattor
« Svar #3 skrivet: ons 19 sep 2007 13:03:27 »
Ingen som ar förträngda minnen av mattor virkade på kaffepaket? (folien inte pappen :))

Och nu får jag en halvseriös tanke att klippa mattrasor av svarta sopsäckar måste vara en hit, det skulle bli både modernt och retro
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: 50-talets läckra mattor
« Svar #4 skrivet: ons 19 sep 2007 14:31:55 »
Sätt nu igång och virka runda plastmattor av plastremsor.

Nej där gränsen för en lat 50-talsfrälst! Jag har dock köpt några plastmattor från tiden. Läckra och mycket praktiska. Bara slänga in i tvättmaskinen. Är i nästan torra att använda direkt.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: 50-talets läckra mattor
« Svar #5 skrivet: ons 19 sep 2007 15:25:38 »
Jag har också en vävd plastmatta i Blå-grått framför diskbänken. Äkta 80-talare. Men det räknas som FUSK om man köper färdigt!  >:(

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 50-talets läckra mattor
« Svar #6 skrivet: fre 4 jan 2008 10:28:32 »
Jag skall snart sortera mattor här... så om någon har bilder på femtiotalsmattor så säg gärna till, så att jag kan urskilja dem. Tycker att femtio och sextiotalet är svårt att reda ut mellan varven, eller särskilt sextiotal. Väldigt ofta när jag är heeelt säker på att det är femtiotal eller sjuttiotal så är det i sjävla verket sextiotal, ser jag senare i elloskataloger och dyligt. Verkar som om det mesta hände under sextiotalet egentligen?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: 50-talets läckra mattor
« Svar #7 skrivet: lör 5 jan 2008 22:50:02 »
Fattar du hur söt du är Reseda! Du delar med dig av än det ena än det andra tipset och inte är det dåliga tips heller. Jultinkturen har jag ännu inte gjort (det blev mumma och barley water denna jul) men nästa jul kommer här att bjudas på Resedas Glögg! Men mattan, hmmmm, den tror jag får förbli just ett virkrecept, åtminstone intill dess jag kommit på att de är snygga och det har jag ännu inte gjort. I like you!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: 50-talets läckra mattor
« Svar #8 skrivet: lör 5 jan 2008 23:46:52 »
Fjoll, ja låt mattan stanna vid ett virkrecept.

Glögg, julmat och godis har vi kvar i riklig mängd. Tror inte den förbenade vinterkräksjukan ger sig helt förrän till våren. Fasligt trist åkomma som drabbar än den ena än den andra med jämna mellanrum. Soffan, under julklappsplädarna är det enda som har riktig lockelse  :'(