Författare Ämne: Känner nån på forumet till ...  (läst 5332 gånger)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
Känner nån på forumet till ...
« skrivet: sön 30 mar 2008 23:55:23 »
... www.mojointeriors.co.uk ?

Snubblade över webbaffären för nån vecka sedan när jag sökte efter en Poul Henningsen lampa och trodde knappt vad mina ögon såg.  :o
Men uppenbarligen är det helt lagligt i England att göra reproduktioner och kvaliteten påstår de själva att är bra. Hmm ....

Faktum är att lampan jag söker kostar omkring 600 euro hos Mojo och cirka 8 000 euro som original från affärshyllan och i bästa fall kan man hitta den för mellan 5-6 000 euro som begagnad. Så man blir ju onekligen lite fristad, speciellt som man troligen inte kommer att ha råd till en original.

Men å andra sidan är 600 euro också mycket för en eventuellt dålig kopia och tänkte därför höra om nån av er har erfarenhet av handel med företaget i fråga?
... eller om jag kanske borde ställa mig i vrån och skämmas för att jag överhuvudtaget tänker på att köpa en billig kopia från dem?  ::)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Känner nån på forumet till ...
« Svar #1 skrivet: mån 31 mar 2008 02:07:03 »
Skämmas tycker jag inte du ska göra. Jag är iof en stor förespråkare för att framförallt unga designers ska få möjlighet att utvecklas (och tjäna pengar). Men, efter så många år vette rackarn. Är det kotten du vill ha? I så fall, kostar den verkligen 80 000, 35 000 vill jag minnas att den gick på (jag har den inte själv men en kompis köpte en för 2 år sedan).
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Känner nån på forumet till ...
« Svar #2 skrivet: mån 31 mar 2008 11:01:13 »
Hade inte sett sidan, men då kan man ana var alla tveksamma möbelauktioner som florerat det sista i fenomenala skick, eller uppgivna som "äkta" nytillverkningar kommer ifrån.
All anledning till att vara försiktig när man handlar billiga designmöbler som borde kosta en förmögenhet m a o!

Tja, hade jag uppskattat dessa dyra fina designskapelser för egen inredning, så hade jag inte tvekat att handla där om det vore det jag ville ha. Kanske börjat med en enstaka pinal för att se efter om kvaliteten håller vad det lovar.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Känner nån på forumet till ...
« Svar #3 skrivet: mån 31 mar 2008 17:32:02 »
Är det kotten du vill ha? I så fall, kostar den verkligen 80 000, 35 000 vill jag minnas att den gick på (jag har den inte själv men en kompis köpte en för 2 år sedan).

Jepp, kotten ... skulle se bra ut i vardagsrummet här hemma :)

Förälskade mig i den på en auktion och har sökte den sedan. Det var den lilla modellen jag såg och den kostade precis där omkring 5 000 euro. Och sedan fick jag öga på den stora kotten, med det stora priset!!  ;D

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Känner nån på forumet till ...
« Svar #4 skrivet: mån 31 mar 2008 18:39:00 »
Ok, tänkte inte på det. Då var det den lille han köpte. Själv är jag barnsligt förtjust i jubileumslampan "Bombardementskrone", men ännu hänger den inte ovanför vårt matbord. Får se om den någonsin kommer att göra det, den kostar också några pengar.... suck.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Känner nån på forumet till ...
« Svar #5 skrivet: mån 31 mar 2008 21:15:57 »
Bombardementskronen är väldigt fin. Satt också och beundrade den på en nätauktion och tänkte slå till när ingen verkade bjuda på den - en hel vecka stod den till 100 euro. Men som vanligt så sista dagen gick den också plötsligt upp mot närmare 3 000 euro, och intresset försvann :(

Vem vet, kanske den också kommer in i Mojos kollektion nån vacker dag ;)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Känner nån på forumet till ...
« Svar #6 skrivet: lör 14 jun 2008 00:14:09 »
Inte för att skryta, men jag har en kopparfärgad kotte med diameter 84 cm. Den väger bly så jag har inte hängt upp den än - måste ha hjälp av någon mer.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Känner nån på forumet till ...
« Svar #7 skrivet: mån 13 apr 2009 20:14:15 »
Ouch, det var ju tur att man inte försökte köpa nåt därifrån, kolla länken nu!

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Känner nån på forumet till ...
« Svar #8 skrivet: ons 22 apr 2009 10:31:59 »
Ouch, det var ju tur att man inte försökte köpa nåt därifrån, kolla länken nu!
Hej!

Det "känns" alltid som ett gissel när man handlar över nätet...

Minns ni Kameraexperten!

Så här skriver Hallandsposten:

Omkring 2 900 personer har hittills anmält att de blivit blåsta av internetföretaget Kameraexperten. Det gör nätbedrägeriet till ett av de största genom tiderna. Kunderna, som finns i hela landet, kan ha förlorat över tio miljoner kronor.

Länk: http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.403258

 :-\ /Lasse
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.