Författare Ämne: Fråga om "gröna öron" på en äldre Barbie  (läst 4387 gånger)

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Fråga om "gröna öron" på en äldre Barbie
« skrivet: mån 31 mar 2008 12:16:47 »

Gissar nästan att denna fråga går till Fjoll...?
Hur får man bort gröna öron på en äldre Barbie?
Har fått tips om Stioxyl och även provat det.
På en docka funkade det bra men på en annan docka så spred sig det gröna från öronen framåt, mot ansiktet. Vad berodde det på?
Hur gör man för att det inte ska hända?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Fråga om "gröna öron" på en äldre Barbie
« Svar #1 skrivet: mån 31 mar 2008 13:13:36 »
Till att börja med så ska du aldrig någonsin använda några av de medikament som jag här föreslår på Moddockor. Deras vinyl tål inte med det och blir bara förstörda.

Det är alltså vintagedockorna som jag redogör för. De första tre dockorna, #1:an, #2:an och #3:an var förskonade från detta "syndrom". Ã…tminstone rätt så. Ibland kan man se en liten aning grönt men oftare lite brunt där örhänget suttit men oftast är de jättefina trots att örhängena suttit där hela tiden. Problemet dök upp med den nya vinylen hos #4:an.

Jag har också provat med 10% stioxyl men det har inte gett det minsta lilla resultat. Om du har någon fläck på kroppen kan det ev bleka det men gröna öron är jag högst tveksam till om det kan hjälpa, jag har åtminstone inte sett något gott resultat av det.

De medel jag använder och som gör verkan heter Tarnex och CLR och jag tycker att CLR är överlägset bäst. Tyvärr är inget av medlen tillgängliga i Sverige. Om du har någon bekant eller själv planerar en USA-resa kan du handla där. Tyvärr så skickar de inte heller dessa vätskor per post. Nu ska man inte förledas att tro att allt går bort. Jag har aldrig varit med om att allt grönt gått bort, (då pratar jag om de som haft rejäla gröna blaffor) men är det små mkt ljusgröna prickar kan så gott som allt gå bort.

Jag börjar alltid med att koka upp vatten och låta det svalna till runt 90 grader. Det häller jag sedan över halsen så all vinyl däromkring blir mjuk. Sedan lossar jag försiktigt på huvudet. Jag rengör mycket noga med topz indränkt i ren sprit, alltså både in- och utvändigt. Jag brukar också dra en bomullstråd indränkt med sprit genom hålet för örhänget.

När allt löst grönt är borttagit (jag har huvudet på en penna) påbörjar jag behandlingen med clr.

Klipp till en liten bit av en bomullsbit (jag använder runda makeup-pads eftersom de är rätt så platta). Placera bomullen på det gröna och var mycket noga med att det inte kommer i kontakt med vare sig hår eller makeup. Sen så droppar man lite clr med en pipett, det behövs bara mkt lite. Trycker till lite och så sitter den där den ska. Även här brukar jag åtminstone första dagarna låta en bomullstråd med clr ligga i hålet för örhänget. Så får den stå i 1-3 dygn, blir tussen torr så droppar man bara på lite mer. Min erfarenhet är att 2-3 veckor är vad som krävs, det händer inte så mycket efter den tiden men bäst är naturligtvis att själv prova sig fram. Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag inte har så många dockor med detta problem men visst, det har ändå blivit en del under mitt samlande.

Jag har läst om de som säger att allt går att få bort men jag är väldigt tveksam till detta. Det finns en del som säljer instruktioner på Ebay och där låter det som om allt skulle gå bort, det är inte min erfarenhet och jag tror att de mest är ute efter att tjäna pengar på den metod som jag skrivit om här ovan.

Lycka till och hoppas du kan få tag på medlet.

ps. du kan ju söka på ebay eller google, vem vet, kanske det finns någon som kan tänka sig att skicka en liten plastflaska. ds



Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)