Författare Ämne: Bengt V. Wall 4 tavlor  (läst 8116 gånger)

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
Bengt V. Wall 4 tavlor
« skrivet: ons 2 apr 2008 16:29:42 »
Hej, har fyndat(?) dessa på loppis idag, och har sökt info om konstnären. Visar sig vara en rätt känd författare men det står inget om att han gjort konst nånstans. Nån som vet nånting om denna Bengt V Wall i konstsammanhang? Tycker ju själv att de kanske inte håller så hög klass, så de åker nog ut på tradera. Alla signerade -58, den i blyerts heter Menage a trois, en krita heter fjärilar. Den blåa ser ut att vara akvarell / blandteknik.

Att det är Bengt V Wall antar jag för att det står skrivet med bläck på baksidan av tavlorna.


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #1 skrivet: ons 2 apr 2008 20:32:33 »
Jag vet tyvärr inget om konstnären, men förutom att de var lite väl skissartade så tycker jag att de inte var dumma alls!

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #2 skrivet: ons 2 apr 2008 22:11:47 »
Nä, det är väl just skiss-feelingen jag inte gillar, speciellt på färgkritorna...
Annars är de ju värda sina 10 kr styck  :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #3 skrivet: ons 2 apr 2008 22:59:41 »
Här måste jag säga att jag känner mig helt losssst. Har nog slängt och eldat upp barnteckningar som både är bättre rent tekniskt sett och även betydligt mer arbetade med. Underskriften kan säkert göra dem värda pengarna men inte tusan är det här någon etablerad eller skolad duktig konstnär som har varit i farten?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #4 skrivet: ons 2 apr 2008 23:20:30 »
Här måste jag säga att jag känner mig helt losssst. Har nog slängt och eldat upp barnteckningar som både är bättre rent tekniskt sett och även betydligt mer arbetade med. Underskriften kan säkert göra dem värda pengarna men inte tusan är det här någon etablerad eller skolad duktig konstnär som har varit i farten?

För min del så måste inte tavlor som jag gillar ha någon utbildad skapare eller vara kända eller värda pengar. Jag tittar på linjer, propotioner, jämvikt, identitet, känsla ... det är inte lätt att beskriva i ord. Man bara vet att detta gillar jag - detta är bra - detta känner jag mig upprymd av! Dessa bilder kan inte ett barn göra, även om det för många säkert ser ut så. Den bästa är den i blyerts tycker jag.
« Senast ändrad: ons 2 apr 2008 23:25:45 av JJ »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #5 skrivet: ons 2 apr 2008 23:58:38 »
För min del så måste inte tavlor som jag gillar ha någon utbildad skapare eller vara kända eller värda pengar. Jag tittar på linjer, propotioner, jämvikt, identitet, känsla ... det är inte lätt att beskriva i ord. Man bara vet att detta gillar jag - detta är bra - detta känner jag mig upprymd av! Dessa bilder kan inte ett barn göra, även om det för många säkert ser ut så. Den bästa är den i blyerts tycker jag.

Du har nog ingen aning om vad du skriver när du säger att ett barn inte kan göra dem... jag har barn som kan avväga både linjer och proportioner, etc, i sina bilder än det där, måste jag nog säga. Viss skolning är inte dumt när man ägnar sig åt konstuttryck i alla de former, även om det finns autodidakter, så är de nog inte många. Jag kan nog titta lite på teknik när jag bedömer, men visst många uppskattas från hjärtat utan att hjärnan hänger med.

Den översta blå är väl kanske den jag uppfattar som den enda som vittnar om att det är en vuxen person som suttit bakom pennan. Rästen är lite för naivistiska för min smak, och som sagt, vilken barnunge som helst hade kunnat göra dem enligt min erfarenhet. I varje fall ungarna i mitt hem. Sexåringen hade kanske fått anstränga sig en stund.
« Senast ändrad: tor 3 apr 2008 00:00:23 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #6 skrivet: tor 3 apr 2008 00:07:32 »
Har förrästen hört det där förr om att "ett barn inte skulle kunna". Jag tror att det är en myt som etablissimanget uppskattar att sprida enligt samma princip som "kejsarens nya kläder".

Men det är ju bevisat, både apor och barn har ställt ut sina verk utan att upphovsmannen bakom varit känd från början: blivit klassade som genier i välrénnomerade konstkretsar, av kritiker etc.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #7 skrivet: tor 3 apr 2008 12:16:01 »
Du har nog ingen aning om vad du skriver när du säger att ett barn inte kan göra dem... jag har barn som kan avväga både linjer och proportioner, etc, i sina bilder än det där, måste jag nog säga. Viss skolning är inte dumt när man ägnar sig åt konstuttryck i alla de former, även om det finns autodidakter, så är de nog inte många. Jag kan nog titta lite på teknik när jag bedömer, men visst många uppskattas från hjärtat utan att hjärnan hänger med.

Den översta blå är väl kanske den jag uppfattar som den enda som vittnar om att det är en vuxen person som suttit bakom pennan. Rästen är lite för naivistiska för min smak, och som sagt, vilken barnunge som helst hade kunnat göra dem enligt min erfarenhet. I varje fall ungarna i mitt hem. Sexåringen hade kanske fått anstränga sig en stund.

Låt dem göra ett försök och lägg in det här så skall vi se vad resultatet blir! Fast naivistiska är dessa nedan inte. Möjligen abstrakta, förmodligen icke föreställande. Konst som har gjorts av barn eller djur klassas som abstrakt impressionism, och det som jag gillar inom det området måste vara mer än färgstänk.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #8 skrivet: tor 3 apr 2008 12:41:57 »
Kollade upp honom, även i min "Vem är det" från 77 - står inte mer än man hittar på nätet http://www.google.se/search?hl=sv&q=bengt+v+wall+&meta= född 1916 död 1998 , lite här och där, men väldigt lite, står att han också var konstnär.

Det är väl inte som Strindbergs konstnärsskap (som jag ändå tyckte var överreklamerat när jag såg en utställning) men det ger ju lite faktakunskap som höjer värdet om man ska sälja verken, vem konstnären var?

Tillägg: Läste inte att du skrivit "Visar sig vara en rätt känd författare", sorry, så det var väl inte direkt nån nyhet det jag kom med, men i alla fall. Han fanns i bok jag hade, så jag kan väl speca det som kanske inte hittas på nätet
Citera
Wall, Bengt V, författer, Sthlm, f i Boden 160123 av statstjm Hjalmar W och Hulda-Maria, f Rönnbäck.
Fil kand Upsala 40, fil mag 44: lär folkhögsk, försv stamskolor o lärov 42, hal Östermalm 57-67
Stift o ordf Sällsk Sthlms kyrkoopera 68.
...Lista på skrivna böcker...
Sen ser han inte ut att var släkt med Anders Wall eller Anita Wall som också finns med i Vem är det 77
« Senast ändrad: tor 3 apr 2008 13:16:04 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #9 skrivet: tor 3 apr 2008 14:08:08 »
tack för infot ada!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #10 skrivet: tor 3 apr 2008 14:40:00 »
Har funderat lite...
I princip skulle ett äldre barn kunna åstadkomma verk såsom dessa, alltså ingen 2-4 åring som du kanske menar? Men eftersom abstrakt impressionism (som kanske några av dem nog kan klassas som) bygger på känsla så kan nog äldre barn ha en talang för detta, kanske även vissa djur. Olika stilar bedöms på olika premisser - superrealism bedöms (åtminstone delvis) på hur likt verkligheten det är, och då är det helt andra grunder vid bedömningen.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Bengt V. Wall 4 tavlor
« Svar #11 skrivet: tor 3 apr 2008 19:06:12 »
Har funderat lite...
I princip skulle ett äldre barn kunna åstadkomma verk såsom dessa, alltså ingen 2-4 åring som du kanske menar?

Nej, barn som är mellan 2-4 år har i allmänhet fullt upp med att lära sig att rita huvudfotingar etc. Telefonklotter måste de vara lite äldre för att kunna få till flytet på, i allmänhet. Men, visst, min äldsta hade kunnat rita en sådan bild efter förlaga när han var uppemot fyra (dvs, inte två), men då har han känsla för både färg och form och har alltid haft. Men han hade inte själv kunnat konstruera den då, det behövde han bli några år äldre för att klara, så på så sätt har du rätt om det var det du avsåg?

Men, för mig är det där telefonklotter, eller sådant man producerar under en föreläsning på kanten av papperna när man inte orkar lyssna längre.
Sorry för att jag inte fattar bättre.