Författare Ämne: Stringbord?  (läst 21496 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Stringbord?
« skrivet: lör 5 apr 2008 22:03:09 »
Detta är väl knappast Strinning original? Man ser dem ganska ofta, antingen med svart eller vitt underrede. Träskivan är ofta i dåligt skick men min är väldigt fin. Den åker väl ut så småningom när jag har hittat ett snyggare, men den är ganska fräck ändå.

På bordet finns min lilla samling med Kaskad från Lidköping ALP.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Stringbord?
« Svar #1 skrivet: lör 5 apr 2008 22:32:22 »
Fint JJ men framförallt ser jag dina blomkrukor, Bo Fajans eller hur? Det är bland de vackraste krukor jag vet. Har förmodligen med min Mormor att göra, hon hade sådana, med pelargonior i. Jag har köpt på mig en del förutom de jag har från Mormor. I de bor mina Mårbackor och nästa helg ska jag ta upp dem från källaren på landet. Förlåt, nu blev det ot igen men jag kan inte hjälpa att mina tankar far iväg så lätt.

Varför ska du byta ut bordet om det är i fint skick, är det Strinning du egentligen vill ha eller?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringbord?
« Svar #2 skrivet: lör 5 apr 2008 22:43:14 »
Fint JJ men framförallt ser jag dina blomkrukor, Bo Fajans eller hur?

Varför ska du byta ut bordet om det är i fint skick, är det Strinning du egentligen vill ha eller?

Vissa krukor står det Gabriel i botten på, men på vissa står det ingenting. Det finns även liknande från UE, men dessa är mer krökta. Kanske har Bo Fajans gjort något åt samma håll. I alla fall så är det dessa som jag har bestämt mig för att satsa på efter ett övervägande om fyra olika modeller.

Jag hade tänkt mig ett litet bord som mer går i stil med soffbordet och sideboardet, men jag har inte hittat ett så litet än. Jag har ett lite större i andra delen av rummet som syns lite på en bild på sideboardet. Det har ett namn men jag kommer inte på det nu - får återkomma om detta.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Stringbord?
« Svar #3 skrivet: sön 6 apr 2008 16:27:27 »
Jag har aldrig sett denna typen av bord i några stringkataloger eller liknande iallafall och dom är alltid omärkta verkar det som.Jag har kollat under många skivor på likadana och liknande bord utan att hitta några identifikations ledtrådar tyvärr.
Säg till när du hittat ett annat bord du vill ha så kan jag förbarma mig över detta exet då det som sagt ser ut att vara i fin fint skick  ;)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stringbord?
« Svar #4 skrivet: sön 6 apr 2008 18:28:36 »
Säg till när du hittat ett annat bord du vill ha så kan jag förbarma mig över detta exet då det som sagt ser ut att vara i fin fint skick  ;)

Attans också, själv var jag för finkänslig för att skriva ungefär samma sak. Det står liksom "vill haaaa" i pannan på mig... jag tycker att det är hur fint som helst!!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stringbord?
« Svar #5 skrivet: sön 6 apr 2008 18:29:37 »
JJ, tror du inte att du vet någon som kan tänkas ha stenkoll på om det är strinning eller ej;  ;)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringbord?
« Svar #6 skrivet: sön 6 apr 2008 18:37:41 »
Attans också, själv var jag för finkänslig för att skriva ungefär samma sak. Det står liksom "vill haaaa" i pannan på mig... jag tycker att det är hur fint som helst!!

Jag kanske skall lägga ut det på auktion här? :) Vem som än tar över det så kan den andre ganska lätt skaffa ett likadant. Men jag skall först skaffa ett annat, och det blir inte i brådrasket eftersom det finns flera saker som jag skall köpa innan dess.

Jo, jag vet nog en kille som med 100% säkerhet vet om det är string eller inte. Jag kanske skall maila honom senare.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringbord?
« Svar #7 skrivet: tis 8 apr 2008 12:28:32 »
Jag hade tänkt mig ett litet bord som mer går i stil med soffbordet och sideboardet, men jag har inte hittat ett så litet än. Jag har ett lite större i andra delen av rummet som syns lite på en bild på sideboardet. Det har ett namn men jag kommer inte på det nu - får återkomma om detta.

Bordet jag menade heter Frisco av Folke Olsson. Det finns även som soffbord som på bilden nedan - hittade ingen bild på det lilla bordet som jag har, men det är som detta fast mindre.


http://www.bebop.se/Bilder%20på%20möbler/friscostort1.jpg

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Stringbord?
« Svar #8 skrivet: tis 8 apr 2008 14:32:38 »
Bordet Frisco var jättefint, jag undrar om inte jag har sett det i en av de två Bra bohagkatalogerna jag har. Måste titta efter lite senare i kväll när odjuren sover.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stringbord?
« Svar #9 skrivet: tis 8 apr 2008 15:36:02 »
Är det någon som känner till ett svängt bord förrästen, rakt i bägge ändar och så lite böjt på längden, inte så litet utan normalstorlek.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Stringbord?
« Svar #10 skrivet: tis 8 apr 2008 16:16:26 »
Va?? Säkert jättelogiskt för dig som vet vad du menar men jag blev bara förvirrad  ;D
Menar du typ njurformad men med raka kortsidor? Ju mer jag tänker på det desto mer förvirrad gör jag mig själv ;-)

Ã…h, såg nu att jag är FULLVÄRDIG medlem sen några inlägg bakåt, jippie tjo hej!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringbord?
« Svar #11 skrivet: tis 8 apr 2008 20:38:15 »
Är det någon som känner till ett svängt bord förrästen, rakt i bägge ändar och så lite böjt på längden, inte så litet utan normalstorlek.

Bumerangformat?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stringbord?
« Svar #12 skrivet: tis 8 apr 2008 21:13:54 »
« Senast ändrad: tis 8 apr 2008 21:20:47 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stringbord?
« Svar #13 skrivet: tis 8 apr 2008 22:01:12 »
Jag såg framför mig en sån här;



http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={C1254D70-79A2-4040-8FD3-16670D7382BB}

Ja, det tror jag nog att det är... det står massa skokartonger på det så det är nog ett halvår sedan jag såg det tomt. Men ja... jo, det måste vara samma bord *kikar lite till*
Är det danskt? _Eller vad, berätta gärna.
« Senast ändrad: tis 8 apr 2008 22:02:59 av kikarbara »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stringbord?
« Svar #14 skrivet: tis 8 apr 2008 22:17:52 »
Nu var jag där igen och la in en länk som man skulle vara tvungen att läsa för att se att det är Johannes Andersen Trensum :) Wanja visade förresten bild på en sån också för en tid sedan, inte säker på  vilket forum
Mitt senaste projekt www.ipnr.se