Författare Ämne: Två vaser - 30-tal?  (läst 10837 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Två vaser - 30-tal?
« skrivet: sön 6 apr 2008 16:06:09 »
Den vita köpte jag på Nostalgimässan idag för 40 kr. Den gula har jag köpt för två år sedan, men de verkar vara väldigt lika i tillverkningen så jag misstänker att de kommer från samma tillverkare. Den vita är omärkt vad jag kan se, men i botten på den gula kan man svagt urskilja ett nummer: 7096/68 (med reservation för felavläsning). Ekeby?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #1 skrivet: sön 6 apr 2008 20:10:52 »
Troligen Tyska. Det gjordes massvis med vaser som kan tas för Ekeby i Tyskland på 1950-talet. Står det inte Ekeby utan bara ett nummer eller två så anta att de är Tyska. Framför allt om det andra numret stämmer med storleken på föremålet vilket det i och för sig inte verkar göra i det här fallet för den är väl inte 68 cm hög.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #2 skrivet: sön 6 apr 2008 20:16:03 »
Jag håller med Reggis, Tyska.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #3 skrivet: sön 6 apr 2008 20:18:56 »
Nej, den gula är 10 cm hög. De tyska brukar kännas "billigare" i kvaliteten än dessa. Men de är dekorativa ändå, speciellt om man skaffar några liknande till och sätter dem i en grupp. fast jag börjar få lite väl många vaser nu.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #4 skrivet: sön 6 apr 2008 20:29:01 »
På dom liknande som kommer från UE är fotringen lägre och vasen i övrigt inte lika utdragen, pratar om den gula.
« Senast ändrad: sön 6 apr 2008 20:39:24 av nisse 8 »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #5 skrivet: mån 7 apr 2008 22:35:08 »
Vad snackar du om JJ? Det är olika kvalité på de tyska tillverkarna. Påstår du att t ex Heutschenreuter skulle vara av  sämre kvalité än Ekeby, never. I det här fallet ligger Höhr-Grenzhausen eller Villroy & Boch nära till hands. 

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #6 skrivet: mån 7 apr 2008 22:49:59 »
Vad snackar du om JJ? Det är olika kvalité på de tyska tillverkarna. Påstår du att t ex Heutschenreuter skulle vara av  sämre kvalité än Ekeby, never. I det här fallet ligger Höhr-Grenzhausen eller Villroy & Boch nära till hands. 

Jag jämförde med de billiga typiska 50-talsvaserna som jag har bild på i forumet. Jag har ingen koll på de olika tyska fabrikerna, men naturligtvis finns det även tysk keramik av hög kvalitet men sådant har jag inte. Kanske är dessa i någon medelkvalitet då.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #7 skrivet: mån 7 apr 2008 23:10:51 »
Skall plåta lite vaser från Tyskland. De som jag gillar bäst ar poppisar från Heutschenreuter.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #8 skrivet: tis 8 apr 2008 12:10:15 »
Skall plåta lite vaser från Tyskland. De som jag gillar bäst ar poppisar från Heutschenreuter.

Det finns ett par på denna sidan som inte är så dumma!
http://www.retroselect.com/Masterpieces/Masterpieces.htm
« Senast ändrad: tis 8 apr 2008 12:15:29 av JJ »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #9 skrivet: tis 8 apr 2008 21:12:05 »
Först två popvaser från 1964, Heutschenreuther.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #10 skrivet: tis 8 apr 2008 21:12:36 »
Sen en lite enklare.

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #11 skrivet: fre 11 apr 2008 16:25:24 »
Wow Reggis!
Den bruna vasen vilken glans! Av ren nyfikenhet, vad skulle man få betala i en antikhandel för den bruna (ja och den gröna med) vasen?
Jag uppfattade det i länken som att de är av en bra/bättre tillverkare/designer?

O vilket trist väder vi har, jag är hemma o sjuk. Fast bra sjukväder, o surfväder. Hinner läsa mååånga härliga länkar här på Retroforum. Gillar stämningen, o de trevliga svaren!

tjing igen,
Mvh
Carro.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #12 skrivet: sön 13 apr 2008 14:25:20 »
Hutschenreuters popkeramik är fin tycker jag. Priser är så himla svårt att säga. De är inte så vanliga men på nätet såg jag att man fått 75 £ för en liknande min lilla, runt 1.000-lappen alltså. Den stora annonseras alltså ut betydligt högre. Fast jag tror nog man kan köpa en liten för en 100-lapp på rätt ställe (loppis, enklare handel). Den stora är det nog svårt att komma över under en 500-hundring. Jag har för mig att jag gav något sådant för min stora.

 

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #13 skrivet: tis 30 sep 2008 21:15:47 »
Sen en lite enklare.

En fråga Reggis, är du helt säker på att denna kommer från Hutschenreuter? Vi är många som har liknande vaser och fat, bulliga med likadan glasyr, de är ofta ektikettmärkta "Glory Svensk keramik", men ibland bara djupstämplade, t.ex. mitt fat som är stämplat 1096/44. Någon har också sett dem med etikettmärkningen "Bromma keramik". Jag bifogar bilder på mina "Glory"

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Två vaser - 30-tal?
« Svar #14 skrivet: ons 1 okt 2008 09:59:32 »
Det finns massvis med tillverkare av den här typen av vaser. Glory, Örjan, Ekeby och Bromma är exempel på Svenska. Men det kan även vara tyska som Hutschenreuter, Höhr-Grenzhausen, Villeroy & Bosch, etc. Finns det inga märken så är det svårt att skilja på dessa.