Författare Ämne: Köpt mig en ny 50-tals byrå  (läst 8264 gånger)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
Köpt mig en ny 50-tals byrå
« skrivet: sön 6 apr 2008 17:04:31 »
Hej
Köpte en ny byrå på loppis,gav 150 :- för den.Är rättså nöjd.Den har lite smårepor och färgstänk men inget som inte går att lösa med teakolja och ett rakblad så helhetsintrycket är helt ok.Fick även med nyckel till byrån och låsen i alla lådor funkAr problemfritt.Nån som känner igen stämpeln på undersidan??Jag hadde inte ork att ställa upp det seriöst eller så för fotona så jag flyttade över lite ljustakar och Venezia fat och ställde på byrån så ser det lite trevligare ut.Tanken är att det ska hamna en gammal skivspelare och ett ställ med vinylsinglar ovanpå och fylla lådorna med allt man inte har plats att ha ståndes i hyllor och skåp.Även kartan som ligger på byrån är nyköpt,en amerikansk karta över Californien från sent 40-tidigt 50-tal enligt säljaren.Hittar inte tryckår på den dock,den lär ligga fint i hatthyllan på min Buick sen när den är klar.Tycker inte det är värt att starta en ny tråd i trycksaker för den?







MVH Micke
« Senast ändrad: sön 6 apr 2008 17:11:49 av Vince »

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #1 skrivet: sön 6 apr 2008 19:36:24 »
Visst står det Karlit = träfiberleverantör.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #2 skrivet: sön 6 apr 2008 21:08:37 »
Visst står det Karlit = träfiberleverantör.

det kan det nog mycket väl vara.Gjorde dom möbler eller levererade dom bara materialet tro??Skulle va kul att veta vart den kommer ifrån.

MVH Micke

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #3 skrivet: sön 6 apr 2008 21:10:30 »
http://www.karlit.se/SV/index.html

Fina möbler det här 50-70tals möblerna.
« Senast ändrad: sön 6 apr 2008 21:12:14 av nisse 8 »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #4 skrivet: mån 7 apr 2008 06:41:54 »
Den kan kanske komma från IKEA, eller någon annan liknande möbelförsäljare.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #5 skrivet: mån 7 apr 2008 20:21:18 »
Den kan kanske komma från IKEA, eller någon annan liknande möbelförsäljare.

Möjligheten finns ju,känner du igen den från nån IKEA katalog??Den känns nästan lite "masstillverkad" i formspråket,det är ju en väldigt enkel byrå så att den skulle vara gjord i många exemplar för den större marknaden är ju kanske troligt??

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #6 skrivet: mån 7 apr 2008 20:35:37 »
Möjligheten finns ju,känner du igen den från nån IKEA katalog??

Jag har tyvärr ingen gammal katalog. För tre år sedan hade jag en från slutet av 50-talet, men den bytte jag dumt nog bort till en samlare av bl a gamla IKEA-kataloger. Men masstillverkad är helt klart byrån.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #7 skrivet: mån 7 apr 2008 20:36:58 »
Jag har sett den modellen förut så jag tror den är vanlig, tror mor hade en sådan i hallen t ex.
Jag skulle hemskt gärna vilja se denna upputsad, börja med finfint slippapper, du har väl sånt som passar billack, jag har själv slippapper som kommit hem till mej på nåt sätt från bilindustrin (det står 800 bakpå) det funkade jättebra på vita fläckar på soffbord, som jag sedan oljade.

Ta kort när du oljat byrån sedan och visa upp :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #8 skrivet: mån 7 apr 2008 21:55:45 »
Jag har sett den modellen förut så jag tror den är vanlig, tror mor hade en sådan i hallen t ex.
Jag skulle hemskt gärna vilja se denna upputsad, börja med finfint slippapper, du har väl sånt som passar billack, jag har själv slippapper som kommit hem till mej på nåt sätt från bilindustrin (det står 800 bakpå) det funkade jättebra på vita fläckar på soffbord, som jag sedan oljade.

Ta kort när du oljat byrån sedan och visa upp :)


Jo jag har för mig min farmor har en väldigt väldigt lik byrå ståendes om inte identisk i sitt hem.Jag vågar inte slipa på den då det är fanér.Det slippappret du fått tag på låter som våtslip papper,finns ända upp på tusental i grov kornighet.Men vi får se,känner mig lite rädd för att slipa på en fanérad yta då jag inte vet hur tjock fanéren är.Nu har iallafall skivspelaren lite singlar och en ljusstake kommit upp på byrån och så har den fått en plats där den ska stå också =) Får se om det blir några fler bilder när jag orkat ta mig ann den och ordnat till den.

MVH Micke

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #9 skrivet: mån 7 apr 2008 22:02:35 »
Hej Micke , Vince eller vad du heter, spelar ju ingen roll!
Vill bara säga att ditt hem med dina prylar är så jättefint.

Kram från mig!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #10 skrivet: mån 7 apr 2008 22:15:28 »
Jo jag har för mig min farmor har en väldigt väldigt lik byrå ståendes om inte identisk i sitt hem.Jag vågar inte slipa på den då det är fanér.Det slippappret du fått tag på låter som våtslip papper,finns ända upp på tusental i grov kornighet.Men vi får se,känner mig lite rädd för att slipa på en fanérad yta då jag inte vet hur tjock fanéren är.Nu har iallafall skivspelaren lite singlar och en ljusstake kommit upp på byrån och så har den fått en plats där den ska stå också =) Får se om det blir några fler bilder när jag orkat ta mig ann den och ordnat till den.

MVH Micke
Det är knappt man går ner i faneret alls med så fint papper, det är så man ska hantera vita fläckar, finfint slipande och olja upp sen.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #11 skrivet: tis 8 apr 2008 00:10:06 »
Min lilla teakbyrå påminner om din så givetvis slet jag ut alla lådorna och vände upp och ner på dem och mycket riktigt så står det Karlit på en av mina lådor oxå. Bild på min byrå finns här: http://www.retroforum.se/index.php/topic,967.0.html


Slapsko

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Köpt mig en ny 50-tals byrå
« Svar #12 skrivet: lör 19 apr 2008 22:30:32 »
och Karlit tillverkar forfarande board i Karlsholmsbruk