Allmänt > Fria diskussioner

Retrokakan; Inez/Sonjas/Solveigs/etc, sockerkaka

<< < (2/2)

Reseda:
Jag har redan bakat 4 stycken Kikiskakor. Alla som smakat dem vill ha receptet. TACK KIKIS för ett jättebra och enkelt sätt att förgylla tillvaron!

Jag ska prova att använda receptet som tårtbotten. Det tror jag blir kanon till t ex jordgubbstårta.

kikarbara:

--- Citat från: Reseda skrivet lör 12 apr 2008 14:33:23 ---Jag har redan bakat 4 stycken Kikiskakor. Alla som smakat dem vill ha receptet. TACK KIKIS för ett jättebra och enkelt sätt att förgylla tillvaron!

Jag ska prova att använda receptet som tårtbotten. Det tror jag blir kanon till t ex jordgubbstårta.

--- Slut citat ---

Den liknar väldigt mycket ett gammalt recept jag har liggande någonstans på en tårtbotten, det receptet härstammar från någonstans mellan 1920-1940 ungefär, enda skillnaden är att det skall lite fett i den tror jag... men jag tror som du, att själva sockerkakskonsistensen lämpar sig bra för tårtbotten. Men även i den skall man använda kokande vatten.

Vi har använt den även utan fettblandning i när vi har skullat göra mjölkfri både sockerkaka eller "tårtersättning" och då har vi skurit i skivor, och serverat med ett bärkok över, ex hallon; min minsta har mjölkprotein- och sojaallergi. (dvs, vi har då kokat hans sylt själva så man slipper lite e-innehåll). 

Reseda:
Ja, det är himla bra konsistens på kakan som tårtbotten.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion