Författare Ämne: Ryskt porslin - servis  (läst 22169 gånger)

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Ryskt porslin - servis
« skrivet: tis 8 apr 2008 12:28:18 »
Hej!

Jag undrar lite över denna ryska servis, var den kommer ifrån i Ryssland samt hur gammal den kan tänkas vara?

I servisen ingår kaffekannan, sockerskålen, tre assietter samt fyra koppar med fat.
Bilden är tyvärr inte den allra bästa, men porslinet är vitt med pärlemor på och blå dekor samt guldkanter.

Har jag hört något om att det är skillnad om den ryska stämpeln är röd eller svart? Den röda stämpeln ska visst vara äldre? Stämmer detta?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #1 skrivet: tis 8 apr 2008 14:44:40 »
Jag började kika efter märken på två ställen

http://www.rus-sell.com/article5-Russian+porcelain+factories+marks+and+signs.html
http://groups.msn.com/SovietPorcelainCollectors/

Din stämpel hann jag inte hitta om du djupdyker i sidorna själv kanske?

Sen kanske sidorna kanske kan vara till glädje i alla fall
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #2 skrivet: tis 8 apr 2008 14:52:19 »
Tack för länktipsen.
Har varit inne tidigare på den sidan dit den översta länken går, men hittade inget där, tyvärr.

eoleng

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #3 skrivet: ons 9 apr 2008 20:33:44 »
Eftersom jag varit i Ryssland flera gånger och flera gånger under tiden det hette CCCP, och alltid varit intresserad av porslin, kan jag nog anse att detta är gjort för export under CCCP tiden eller som man sa i väst USSR. Porslin som är tillverkat i CCCP och som var tänkt för inhemsk publik står det i alla fall på mina hemsläpade kaffe, the och matservis inget annat än CCCP på. Jag köpte dem på plats i Leningrad/S:T Petersburg. (Jag var en del i Sankt Petersburg innan det hette så igen, då det hette Leningrad.) Där fanns och finns det en helt underbar porslinsfabrik som gjorde sagolika serviser. Jag tror det är rent omöjligt att identifiera servisen på bilden.Det gjordes många många serviser för såväl export som för hemmapubliken, precis sim här hemma var det en statussymbol att ha vackert porslin. Och det gällde förståss även under kommunisttiden.Jag kan i alla fall säga så mycket som att servisen är mycket typiskt rysk.

eoleng

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #4 skrivet: ons 9 apr 2008 20:41:37 »
När jag nu tittat noggrannare på bilden så tror jag detta är en theservis. Kan du se om det är så att kannan står liksom på en liten klack? Som är sådär cirka 10 cm i diameter och några cm hög??? Om så är fallet så är det nästan säkert en thekanna. Dessa liksom små klackar finns nästan alltid på de theserviser jag sett. Det användes så att kan brygger starkt the i kannan och så sätter man kannan på toppen av samovaren för att hålla värmen. När man sen tar en kopp the så häller man upp det starka och så späder man med varmt vatten från samovaren så man får den styrka man vill.Väldigt praktiskt. Alla ryssar har nästan alltid en elektrisk samovar hemma, jag älskar dem! De är väldiggt praktiska och mycket vackra.Min ena har en tupp som pip :-)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #5 skrivet: ons 9 apr 2008 21:03:47 »
Hej Lottisen,

Färgen på de sovjetiska stämplarna avser kvalitet. Röd stämpel är av bättre kvalitet som kunde exporteras, vilket också framgår av att det står Made in USSR på engelska.

Servisen kommer från Vitryssland, närmare sagt Minsk porslin och fajansfabrik. Samma modell tillverkas ännu idag.

Ã…ldern på din servis kan jag bara gissa ungefärligen, men är rätt säker på att den är från 1980-talet.

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #6 skrivet: ons 9 apr 2008 22:18:43 »
Tack för era svar.  :D

th: Jag tror inte att den är från 80-talet.
Det har att göra med att förre ägaren köpte den i en antikaffär redan på 70-talet. (dumt att jag inte berättade det från början, men ibland missar man...  ::) )
Mer än så vet jag inte om den.

Ska försöka kolla lite extra på kannan vid tillfälle, servisen finns inte på samma ort som jag, så det kan ta lite tid.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #7 skrivet: tor 10 apr 2008 19:39:26 »
:)
... med dessa sovjetiska grejer får man alltid bara gissa sig ungefär. Samma modeller tillverkas i väldigt långa tider. Stämpeln och texten såg bara rätt "fräscha" ut  ;)
Ska kolla i nåt skede om servisen kan dateras närmare ...

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #8 skrivet: tor 10 apr 2008 21:35:15 »
Stämpeln på din servis togs i bruk på 1960-talet.
Här är för övrigt länk till fabrikens webbsida: www.mfz.by
... tyvärr endast på ryska :(

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #9 skrivet: tor 10 apr 2008 21:45:18 »
th: Ã…h, stort tack för den länken! :D

Ryska är nog inga problem, har en vän som kan tala ryska flytande. 

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #10 skrivet: tor 10 apr 2008 22:00:08 »
Ha virusprogram på när ni tittar på den hemsidan, jag fick varningar när jag klickade runt för att hitta bilder eller så
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Lottisen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #11 skrivet: fre 11 apr 2008 17:54:18 »
Hmmm, något fel är det med länken för det går visst inte att läsa det ryska alls.  :-\

th: vad sökte du på för ord då du hittade den ryska länken?
« Senast ändrad: fre 11 apr 2008 17:57:37 av Lottisen »

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Ryskt porslin - servis
« Svar #12 skrivet: lör 12 apr 2008 19:39:14 »
Hej,

Jag googlade fram dem på ryska.

Menar du att du inte kan läsa nåt på sidorna? Pröva i så fall byta textkodningen till KOI8-rus eller Windows-RUS (högerklicka med musen och välj Encoding)... Så fick jag texten att synas rätt :)
« Senast ändrad: lör 12 apr 2008 19:41:14 av th »