Författare Ämne: häst i majolika  (läst 6001 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
häst i majolika
« skrivet: tor 13 dec 2007 12:07:59 »
Senaste nyförvärvet, en alldeles underbar häst i majolika, 15x15 cm. Mellan hovarna, på plattan hästen står på, finns kinesiska (japanska?) skrivtecken. Hästen är lätt krackelerad, så helt ny kan den inte vara (eller så har kineserna kommit på hur man krackelerar nytt gods ;). Någon som har en gissning om ålder, eller annars kan berätta något om hästen?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: häst i majolika
« Svar #1 skrivet: fre 14 dec 2007 23:04:52 »
ingen som vet något om Brunte...?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: häst i majolika
« Svar #2 skrivet: lör 15 dec 2007 12:35:38 »
inte ens en gissning...suck.... då blir jag nog tvingad.... :'(

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: häst i majolika
« Svar #3 skrivet: lör 15 dec 2007 12:39:06 »
Släng ut en bild på stämpeln, alltid är det någon som kan kinesiska eller japanska= Janesiska ::)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: häst i majolika
« Svar #4 skrivet: lör 15 dec 2007 19:22:28 »
Nu har jag gjort ett tappert försök. Det är bara att hoppas att någon på forumet behärskar skrivtecknen.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: häst i majolika
« Svar #5 skrivet: sön 16 dec 2007 00:34:32 »
Du har för liten bild på det för att det ska gå att se tecknen

Titta t ex här om du känner igen det: http://www.gotheborg.com/marks/index-china-marks.htm (jag såg ett par ankor en bit ner som hade inpräglade tecken på rad)

(från http://www.gotheborg.com/marks/ kan du välja japanska stämplar också)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: häst i majolika
« Svar #6 skrivet: tis 18 dec 2007 09:58:30 »
Ett föremål av turistkarraktär. Liknande har även sålts som minnespryl i samband med olika utställningar runt Tang. I dag kan du köpa dessa i presentaffärer men de har funnits under ett antal år. De finns en mängd olika storlekar och kvalitéer. 

eoleng

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: häst i majolika
« Svar #7 skrivet: ons 9 apr 2008 21:03:38 »
Under Tang dynastin i Kina som varade mellan 600 och 900 talet ungefär, så gjordes vackra mycket välgjorda gravfiguriner.Många var avbildningar av vackra kameler med höjt huvud eller ståtliga hästar. Liksom olika sorters gravväktare och andra symboler. Kopiorna som vi mestadels ser här i vår del av världen är inte ett dugg lika de äkta om man ser till tillverkning och kvalitet. Den vi ser här på bild är en typisk slarvigt gjord "image of a tanghorse", då äkta vara är mycket dyrbara och ja de ser ut på ett helt annat och mycket bättre sätt. Tanghästarna kan stå i olika poser, med huvudet böjt på olka sätt Alltså:Detta är en mycket sentida i nutid gjord ganska dålig avbildning av en tang häst som i original följde med potentaterna i graven. Dessa sentida så kallade tanghästar är mycket populära och kan köpas både här och där även i Sverige.De är rätt billiga, men ganska dekorativa kanske en del tycker. De har olika storlek. Vill man ha original får man punga ut med bra mycket pengar...