Författare Ämne: Gustavsberg - Domino  (läst 15546 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Gustavsberg - Domino
« skrivet: tor 10 apr 2008 12:30:03 »
Jag har först och främst en fråga om de kvadratiska askfaten. Dessa finns med tre olika mönster - schackrutigt, med trekanter och med ett mönster som liknar en labyrint. Jag har sett de två första i storlekarna 15 x 15 cm samt 20 x 20 cm, men den sistnämnda har jag bara sett i den mindre storleken. Finns den även i 20 x 20 cm? Sedan finns dessa i olika färger, men det är den svartvita jag menar nu.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #1 skrivet: tor 10 apr 2008 14:25:17 »
jag har ju fått låna boken Tusenkonstnären Stig Lindberg, Gisela Eronn, Prisma av Anja också (en sån klippa hon är!)

I text står det inte detaljer om storlekar men kanske bilderna är till hjälp?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #2 skrivet: tor 10 apr 2008 14:46:07 »
Tack för bilderna! Jag hade tänkt att köpa boken på rean men hittade den inte någonstans tyvärr. På bilderna ser man inte den jag frågade efter men väl de andra fem, så kanske är det så att den inte finns.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #3 skrivet: tor 10 apr 2008 22:54:18 »
Den där cihgarettbägaren med askfat som har H55 symbolen är enormt läckra.Har letat efter ett sånt set länge nu.Om nån skulle råka stöta på en del eller två så kanske ni kan säga till ; D

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #4 skrivet: fre 11 apr 2008 15:00:31 »
Tack för bilderna! Jag hade tänkt att köpa boken på rean men hittade den inte någonstans tyvärr. På bilderna ser man inte den jag frågade efter men väl de andra fem, så kanske är det så att den inte finns.

Kolla om dom har kvar den på www.adlibris.se, jag köpte den där eftersom den var slut på rean. Den kostade 5 kr mer...

Här är en länk till boken förresten...

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151844761

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #5 skrivet: fre 11 apr 2008 19:55:10 »
Tack för tipset! Fast då tillkommer väl frakt också. Det kanske blir billigare om man tittar runt i antikvariaten - då slipper man frakt.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #6 skrivet: sön 13 apr 2008 08:34:54 »
Tack för tipset! Fast då tillkommer väl frakt också. Det kanske blir billigare om man tittar runt i antikvariaten - då slipper man frakt.

Den kostar 125 kr + frakten 10-19 kr....tror knappast du hittar den billigare på antikvariat...Denna fras är hämtad från sidan:

"Frakt
När du handlar som privatperson kan du välja mellan tre olika fraktsätt. Om du väljer Ekonomi får du fri frakt. Vårt klimatneutrala fraktsätt Miljö kostar 10 kronor. För 19 kronor får du fraktsättet Normal. Fraktsättet Normal tar vanligtvis en vardag på sig att nå dig från det att försändelsen skickats ut från oss. Miljö tar vanligtvis två vardagar, och Ekonomi tar vanligtvis två till tre vardagar att nå dig efter att försändelsen skickats från oss. Fraktavgiften gäller per order oavsett antal böcker i beställningen. Vi tar inte ut några fakturerings- eller serviceavgifter."

 

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #7 skrivet: sön 13 apr 2008 17:57:21 »
Det var inte farligt, och t o m fri frakt om man kan vänta några dagar extra. Jag kommer att beställa den den 25:e när lönen kommer - nu har jag knappt några pengar kvar alls.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #8 skrivet: sön 13 apr 2008 19:34:48 »
Den där cihgarettbägaren med askfat som har H55 symbolen är enormt läckra.Har letat efter ett sånt set länge nu.Om nån skulle råka stöta på en del eller två så kanske ni kan säga till ; D

Här har du båda:

http://www.tradera.com/Stig_Lindberg_Domino_for_H55_-auktion-62659730

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #9 skrivet: sön 13 apr 2008 20:14:37 »
det ska bli intressant att se vad den auktionen slutar på!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #10 skrivet: sön 13 apr 2008 22:39:54 »
Här har du båda:

http://www.tradera.com/Stig_Lindberg_Domino_for_H55_-auktion-62659730

Japp har redan sett dom,går i valet eller kvalet på om jag ska hoppa in i slutminuterna av matchen och hänga med i budgivningen,lär nog som sagt bli dyra.

MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #11 skrivet: tis 15 apr 2008 19:03:24 »
Nu står dom i 405 kr
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #12 skrivet: ons 16 apr 2008 00:52:27 »
Den där cihgarettbägaren med askfat som har H55 symbolen är enormt läckra.

Jag har cigarettbägaren med askfat, men utan H55 på cigarettbägarens kortsida. Den sidan är helt svart på min del. Jag trodde dessa miniatyrer gjordes till H55. Vad är det jag har?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #13 skrivet: ons 16 apr 2008 12:15:29 »
Jag vet att fatet finns i två varianter - en med bara H:n och en där det även står 55 i ena hörnet. Det jag har hört är att de som det står 55 på fanns att köpa på H55-utställningen, men att modellen även såldes senare efter utställingen men utan 55 på.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Domino
« Svar #14 skrivet: tis 18 aug 2009 06:45:28 »
På tre dagar har jag köpt två nya Domino! Båda i perfekt skick och till hyfsat pris, men de dyraste återstår om jag skall ha alla varianter.

Hittade också en annons i tidningen "Hem i Sverige" från 1955. Om man tolkar texten rätt så borde det  betyda att den endast fanns i svartvitt från början och att de andra färgerna tillkom senare.
« Senast ändrad: tor 10 sep 2009 06:57:37 av JJ »