Författare Ämne: Tjeckoslovakiskt och Bernadotte. Hur kommer det sej?  (läst 4506 gånger)

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
Tjeckoslovakiskt och Bernadotte. Hur kommer det sej?
« skrivet: tor 10 apr 2008 18:20:24 »
Undrar över dessa tallrikar jag har...de är benvita med små stjärnor på.. är stämplade med Bernadotte + ursprung och en till stämpel...och numrerade....vill gärna veta ursprung och ålder... :)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Tjeckoslovakiskt och Bernadotte. Hur kommer det sej?
« Svar #1 skrivet: tor 10 apr 2008 22:12:29 »
Den är framställd mellan 1928-1939 av Porzellanfabrik Rudolf Kampf GmbH, Grunlas, Böhmen. Fabriken heter idag Leander, Porcelán Loucky, sro (ltd) och har ett liknande märke men jag tror nog att den är gjord under den tidigare perioden. Idag finns det inget som heter Bernadotte i sortimentet så jag tror den är äldre.

Varför heter de Bernadotte undrar du naturligtvis. Mycket Böhmiskt porslin exporterades till Sverige så den troliga orsaken var att det var en anpassning till den svenska marknaden.

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Tjeckoslovakiskt och Bernadotte. Hur kommer det sej?
« Svar #2 skrivet: fre 11 apr 2008 08:35:00 »
Den är framställd mellan 1928-1939 av Porzellanfabrik Rudolf Kampf GmbH, Grunlas, Böhmen. Fabriken heter idag Leander, Porcelán Loucky, sro (ltd) och har ett liknande märke men jag tror nog att den är gjord under den tidigare perioden. Idag finns det inget som heter Bernadotte i sortimentet så jag tror den är äldre.

Varför heter de Bernadotte undrar du naturligtvis. Mycket Böhmiskt porslin exporterades till Sverige så den troliga orsaken var att det var en anpassning till den svenska marknaden.


Tack för svaret :) det jag vet om tallrikarna är att de funnits på ett hotell som revs på sjuttiotalet tror jag...vi har 12 st...undrar om man kan få nåt för dom, om vi skulle sälja...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Tjeckoslovakiskt och Bernadotte. Hur kommer det sej?
« Svar #3 skrivet: fre 11 apr 2008 12:54:39 »
Normalt sett runt 100-lappen för samtliga vid den här typen av porslin. Men nu står der Bernadotte och då kan det möjligen finnas någon form av samlarintresse för dem. Jag har bara stött på dem en gång tidigare innan din fråga här så de är inte så vanliga. Prova på Tradera. Jag vet ärligt talat inte.