Författare Ämne: Oljemålning av Erik Larsen  (läst 8848 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Oljemålning av Erik Larsen
« skrivet: lör 3 maj 2008 19:30:53 »
Det blev ett inköp idag i alla fall, fast jag egentligen inte har råd (det får bli färre loppisbesök i veckan). Konstären är dansk och heter alltså Erik Larsen. Tavlan skall vara målad på 50-talet enligt säljaren men det står inget årtal på tavlan. Jag vet inenting om denne konstnär så hittar ni någon uppgift så vore det intressant att få veta något om honom. Jag har säkert betalat för mycket för tavlan också, men jag gillade den och det ger lite mer liv i rummet nu. Storleken är 66 x 55 cm utan ram. Egentligen gillar jag inte ramen något vidare - få se om man kan hitta någon bättre sedan.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Oljemålning av Erik Larsen
« Svar #1 skrivet: lör 3 maj 2008 19:47:46 »
Läcker tavla! Nästan lite Mari Simmulsonstuk över den  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Oljemålning av Erik Larsen
« Svar #2 skrivet: lör 3 maj 2008 20:14:45 »
Hittar en
Erik Larsen ( 1902- 1975) Well-listed Danish artist.

Auction prices:
Erik Larsen is listed in artprice.com where his drawings has been sold for 931 dollars. (Dorotheum, Vienna. 22-02-1990. Lot no: 65)

http://www.obro-artgallery.com/biographies.htm#eriklarsen
About Erik Larsen ( 1902- 1975):
Larsen was pupil of Karl larsen from 1932-33 and very known for his humorous and colourful sceneries from Paris and Copenhagen. Larsen was especially fond of Paris and travelled there many times to portrait café scenes and other exotic scenes. Larsen also did a long series of paintings and drawings inspired from literature and mythology like the 1000 and one night. Larsen was a very outgoing and beloved Danish artist and often one could find him sitting in a bar doing sketches or at a Parisian café studying people. Exhibitions: The artists fall exhibition: 1930-1934
Regnbuen: 1933-41 and 1964 - Ramme-Larsen Gallery: 1932, 1935 and 1938
Lökken museum of art: 1994

Och jag hittar på bild
http://www.artnet.com/Artists/LotDetailPage.aspx?lot_id=8F81504F4D91BB75
Signaturen stämmer eller?

och lista försäljningar
http://findartinfo.com/search/listprices.asp?keyword=84401&name=Erik_Larsen
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Oljemålning av Erik Larsen
« Svar #3 skrivet: lör 3 maj 2008 20:55:14 »
Tusen tack för informationen! Signaturen är väldigt lik så det måste vara samma person. Jag gav 700 kr för tavlan, och tittar man på de tre senaste försäljningsresultaten så har jag inte gjort en dålig affär i alla fall. Synd att man inte kunde se bilder på tavlorna i den senaste länken.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Oljemålning av Erik Larsen
« Svar #4 skrivet: lör 3 maj 2008 21:44:38 »
Ja, där kan man säga att det var bättre förr, de införde avgiften för ett år sen tror jag, ibland kan man luska fram själva auktionshusens bilder på objekten, men det gick inte nu
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Oljemålning av Erik Larsen
« Svar #5 skrivet: lör 3 maj 2008 22:01:10 »
Skam den som ger sig http://www.bruun-rasmussen.dk/search.do?pg=1&lang=sv&mode=detail&cid=55538&iid=300213006

(testade en google på bruun rasmussen erik larsen)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Oljemålning av Erik Larsen
« Svar #6 skrivet: lör 3 maj 2008 22:13:17 »
Jag fick inte upp någon stor bild, bara en minibild under. Vad jag kunde se på den så såg damen på tavlan ganska lik ut som på min. Och priset verkar vara i ungefär samma nivå - jag slapp fraktavgift i alla fall!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Oljemålning av Erik Larsen
« Svar #7 skrivet: lör 3 maj 2008 22:19:24 »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Oljemålning av Erik Larsen
« Svar #8 skrivet: sön 4 maj 2008 19:09:27 »
Tack igen! Jag tycker allt att min tavla är betydligt snyggare än de andra som jag har sett nu av samma konstnär. Kanske betyder det att den skulle ha blivit dyrare på en eventuell auktion än de andra?

Jag vet inte riktigt vilka faktorer som höjer priset på en tavla i denna klassen. Bland kända konstnärer är motivet viktigt, dvs att tavlan ser ut som en typisk tavla av denna konstnär som denne har blivit berömd för. Storleken är också viktig. En lagom stor målning som dominerar rummet lagom mycket. En för stor målning tar upp för stor yta i ett normalstort rum och en för liten kan försvinna bland annat. Och förstås kvaliteten - att inte konstnären har börjat måla liknande motiv på löpande band och börjat slarva med den konstnärliga insatsen.
« Senast ändrad: sön 4 maj 2008 19:12:19 av JJ »