Författare Ämne: PES tar Time out.  (läst 15142 gånger)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
PES tar Time out.
« skrivet: sön 13 apr 2008 23:28:29 »
Från PES:

"Vi vill att vårt forum ska vara roligt, trivsamt och givande. Det har det inte varit för forumadministrationen den senaste tiden."

Vi stänger därför forumet vid midnatt och tar en time-out"

Tråkigt för de som tycker om forumet.

« Senast ändrad: sön 13 apr 2008 23:36:56 av Anja »

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #1 skrivet: sön 13 apr 2008 23:41:05 »
Här är hela inlägget från PES:

(ADA är det sååå svårt att vara admin för ett forum? Du fixar ju två!! Och Du är en KVINNA!!)

Time Out!
Vi vill att vårt forum ska vara roligt, trivsamt och givande. För nästan alla våra medlemmar och besökare är det också det.
Däremot har det inte varit så för forumadministrationen den senaste tiden.

Att administrera ett forum är en många gånger otacksam uppgift, där man sällan får någon positiv återkoppling, men desto oftare får klagomål på det ena och det andra.

Vi stänger därför forumet vid midnatt och tar en time-out ett par dagar för att hämta luft och för att få lite distans till saker och ting. Vi har full förståelse om ni inte har en aning om vad vi pratar om eller syftar på, men kort sagt kan man säga att i bland blir det bara lite för mycket.

Synpunkter och frågor tas emot via info@precisensan.com

/Forumadministrationen
__________________
/Admin
info@precisensan.com

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #2 skrivet: sön 13 apr 2008 23:44:03 »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #3 skrivet: sön 13 apr 2008 23:49:53 »
Jag kan bara beklaga att deras egna agerande skapar sådan intern kalabalik hos dem.

Hoppas de får samlat nya krafter under sin time out så vi får ha en fortsatt rik forumflora i landet.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: PES tar Time out.
« Svar #4 skrivet: sön 13 apr 2008 23:52:01 »
Jag kan också bara beklaga! Jag hoppas att de finner positiv kraft under sin time out.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #5 skrivet: mån 14 apr 2008 00:32:41 »
Ada, är det så här:?

"Att administrera ett forum är en många gånger otacksam uppgift, där man sällan får någon positiv återkoppling, men desto oftare får klagomål på det ena och det andra."

(Från PES startsida: http://www.precisensan.com/antikforum/

I så fall, hur orkar Du? Det gör Du uppenbarligen.
 
Tusen rosor och kramar till Dig.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #6 skrivet: mån 14 apr 2008 00:41:50 »
Jag tänkte på den meningen också när jag läste den, jag får ju inte klagomål, eller så är de inte av den arten att jag ens tänker på det som klagomål? Kanske det är en fråga om hur man betraktar omvärlden?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: PES tar Time out.
« Svar #7 skrivet: mån 14 apr 2008 07:14:44 »
Tror du att det är så enkelt att det handlar om uppfattningen av tillvaron? Jag är inte säker. Det måste ha hänt något på vägen som inte kan ses.

Men jag hoppas att de/du/ni kan använda tiden till dialog? Istället för upptrappning och försvårad konflikt sidor emellan. Det är trots allt ledningarna som bestämmer sig för hur och var skåpet skall stå, om ni som sidägare uttalar att "nu är det såhär att vi framöver skall förhålla oss till...." så är det ju enkelt att styra det åt det hållet även om man måste använda raderfingrarna då och vara konsekvent.
En del saker måste ni nog lösa på högre nivå, utan att alla medlemmar är medvetna om vad som händer bakom kulissen. Hoppas att det där om att höra av sig till sidägarna även var en inbjudan till dig! När blommorna kom till dig så var det trots allt första steget till en förlikning!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #8 skrivet: mån 14 apr 2008 08:42:02 »
Jaha det här var ju väldigt intressant. Undrar vad det är som är så slitsamt? Rätt intressant med tanke på den ständiga kritik och hackande på Antikprat som föregick PES födelse. Antikprat var inte värt vatten. Den kritik som Ballongen riktade mot Antikprat var förödande. De var inte en sak som var rätt, allt var kass.

Men det är ju ofta så att de som är snabba på att ge kritik är de som är sämst på att hantera synpunkter och kritik. De ser det ofta som personliga påhopp. PES har sin nisch det vore synd om den försvann idag med tanke på att AP mest är en tummelplats för diverse vilsna bruna själar. Kanske dags att utvidga Retro till att även hantera lite äldre grejer och axla PES fallna mantel? Är det något du tänkt på Ada?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #9 skrivet: mån 14 apr 2008 08:51:10 »
Reggis: Jag misstänkte väl att du skummat inlägg, du har mail. Eller om jag ska vara tydligare för alla som läser detta, jag har ju startat www.antikforum.eu precis...

Kikis: Det jag tänker mig med hur man betraktar omvärlden, är liksom att om man uppfattar allt omkring sig som provokationer och klagomål, då får man det jobbigt, för man kan välja att se på en eventuell provokation med ett leende och ta det som ett skämt, man väljer helt enkelt hur man betraktar det hela.

Jag tänker på en kommentar som "Var finns den på Tradera?" som på PES föranledde censurering och kommentarer efteråt att en viss person förföljde en annan med insinuationer (att vederbörande är en vederstygglig traderasäljare?). Jag vågar påstå att Retroforumsynen på samma kommentar är att det egentligen står "Berätta för oss på forumet var vi kan lägga vantarna på denna underbara sak" (utan att utgå från att den som frågar menar något nedlåtande om att sälja på Tradera)

Alltså om man läser in något falskt och insinuant i varje kommentar, så får man stora problem. Väljer man den positiva tolkningen blir livet genast lättare.
« Senast ändrad: mån 14 apr 2008 09:05:17 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #10 skrivet: mån 14 apr 2008 09:29:40 »
Jag tänker på en kommentar som "Var finns den på Tradera?" som på PES föranledde censurering och kommentarer efteråt att en viss person förföljde en annan med insinuationer (att vederbörande är en vederstygglig traderasäljare?). Jag vågar påstå att Retroforumsynen på samma kommentar är att det egentligen står "Berätta för oss på forumet var vi kan lägga vantarna på denna underbara sak" (utan att utgå från att den som frågar menar något nedlåtande om att sälja på Tradera)

Alltså om man läser in något falskt och insinuant i varje kommentar, så får man stora problem. Väljer man den positiva tolkningen blir livet genast lättare.

Kan bara hålla med dig Ada i det här citet ovan, läste själv den tråden och förstod ingenting, varför tro det värsta om personen i fråga, själv kunde jag inte alls läsa in något elakt eller insinuant i frågan om var på tradera saken kunde hittas.

Tycker att det är synd att PES inte orkar och klarar av att administrera sitt forum på ett sånt sätt att det blir det trivsamma, roliga och givande forum som det borde kunna vara!
Vi får väl se det kanske uppstår något nytt av det gamla?!

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #11 skrivet: mån 14 apr 2008 11:41:30 »
Jag kan bara beklaga att deras egna agerande skapar sådan intern kalabalik hos dem.

Hoppas de får samlat nya krafter under sin time out så vi får ha en fortsatt rik forumflora i landet.

Heder åt dig Ada med en sådan kommentar. Om än jag inte är någon daglig el ens månadsbesökare på PES så instämmer jag till fullo. 
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #12 skrivet: mån 14 apr 2008 12:56:22 »
Ja här händer det grejor må jag säga! Har inte varit här på några dagar, under tiden har ett forum tagit time out och ett nytt tillkommit. Har inte riktigt greppat anledningen till PES time out, är det något som hänt under helgen eller var måttet rågat?
Jag har deltagit på båda sidorna och tycker att de kompletterar varandra på ett bra sätt, olyckligtvis var det väl något som skar sig mellan Retroforum och PES redan i början, så det som kunde blivit riktigt bra föll platt till marken.
Hur som helst önskar jag Ada lycka till med Antikforum.eu och hoppas att många kunniga hittar dit. Förhoppningsvis blir det också lite lättare att föra dialog när alla forum kan nämnas och länkas till.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: PES tar Time out.
« Svar #13 skrivet: mån 14 apr 2008 12:59:15 »
Förhoppningsvis blir det också lite lättare att föra dialog när alla forum kan nämnas och länkas till.


Tyckte att det här var väldigt bra skrivet!  :) Tåls att läsas en gång till!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: PES tar Time out.
« Svar #14 skrivet: mån 14 apr 2008 17:49:31 »
Jag minns tydligt det som Reggis berättar om. Det var smutskastning och personliga påhopp så det skvätte om det.

Sedan kryper man in i bomullen på PES och raddar allt obekvämt. Ett sånt forum passar inte mig. Jag blev avstängd därifrån utan att få veta orsaken.

Jag ids inte ens läsa på PES. När alla har exakt samma åsikt blir det trist. De som gillar det så, ska naturligtvis deltaga där. Så hoppas jag att PESarna som skriver på andra forum också, håller stilen även på de andra forumen i framtiden!

« Senast ändrad: mån 14 apr 2008 21:22:34 av Reseda »