För att börja med steriliseringen så var det en vederstyggelse. Idag har många, främst inom mentalvården, fått upp ögonen för vad som hände i det tysta. På Umeå universitet har man forskat i ämnet och svt gjorde en också en dokumentär om tvångssteriliseringarna. I början av mitt arbetsliv arbetade jag en tid på mentalsjukhus. Att komma i kontakt med journalerna var en sorgesam upptäckt. Det snittades inte endast i hjärnans frontallob, steriliseringar och kastreringar var också ett sätt att "behandla" de intagna.
Idag skriver vi 2008, tack o lov vet vi bättre än vad som gjordes i slutet av 40-talet och några årtionden framåt. Vissa forskare hävdar tom att dylika ingrepp och även vissa typer av neuroleptika ger hjärnskador som kan framkalla våldsbrott.
Det är en djupt tragiskt händelse och jag kommer ändå aldrig att till fullo förstå hur fruktansvärt smärtsamt det måste kännas för de som stod henne nära. Vad vi däremot kan göra är att se till att den här typen av brott inte kan upprepas, åtminstone inte av samma personer. Därför tror jag att inlåsning är den enda vägen att gå. Att tro att denna typ av brott endast handlar om sexualitet är en myt. Det handlar om så mycket annat, framförallt makt och kontroll utövad av mycket sjuka människor. Det är en kanske en dyrbar "vård" men jämfört med ett männskoliv är det ringa. Stympning av människor, oavsett skäl, hör enligt mitt tyckande, medeltiden till men framförallt gör det inte att någon av flickorna får livet tillbaka.
Ett annat sätt som ligger en bit från ämnet är att redan spädbarn placeras ut i adoptivhem i betydligt större utsträckning än vad som görs idag. Det sägs att barnen har rätt till sina biologiska föräldrar och så är det också i stor utsträckning, oavsett hur psykiskt sjuka/våldsbenägna föräldrarna är. Kontentan blir att föräldrarna har rätten till sina barn, in absurdum. De som för de små livens talan hörs inte när mediadrevet går och kör sina snyfthistorier med påföljd att få socialarbetare/politiker vill dra på sig ögonen och framstå som stora stygga vargen.