Författare Ämne: Tror alla på Gud när katastrof inträffat?  (läst 5962 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
Tror alla på Gud när katastrof inträffat?
« skrivet: tis 15 apr 2008 10:49:20 »
Ofta, mycket ofta skrivs och sägs det mycket negativt om kristna.Allt ont har sin rot i religionen. Präster ska viinte ens tala om, så hemska är de.
Men då någon ördas, dör,eller katastrof inträffar,då ska alla gå till kyrkan.

Jag har absolut inte något emot det, men undrar över fenomenet.
På alla orter i landet finns det lokaler som rymmer en hel massa människor: Skolor, bygdegårdar, Folkets hus mm.
VARFÖR ska alla gå till kyrka helt plötsligt

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: Tror alla på Gud när katastrof inträffat?
« Svar #1 skrivet: tis 15 apr 2008 13:29:31 »
Så sant,, sorgen har man med sig var man än är och jag sörjer bäst i mn ensamhet

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tror alla på Gud när katastrof inträffat?
« Svar #2 skrivet: tis 15 apr 2008 15:51:41 »
VARFÖR ska alla gå till kyrka helt plötsligt
Jag tror att mötas med döden är en chock och gör de flesta osäkra på vad det innebär, vart tog den personen vägen? Säkrast att be en bön förifall att. Men sen är det nog mest för att samlas med andra i chocktillstånd som det blir där det föreslås, ofta samling i kyrkan, men man ska väl inte glömma fackeltåg och att folk lägger blommor och tänder ljus där något hemskt har skett eller mitt på stadens torg eller så.

Själv håller jag lagom distans, går på bröllop, dop och begravningar, mina barn har blivit döpta i hemmet för att inte göra en kyrkbesök av det, och ge dem möjligheten att välja själv när de blivit stora, de har valt att inte konfirmera sig, men har bägge gjort nån visit hos kyrkans ungdom, den nu hemmaboende rumlade hem därifrån klockan 3 i natt (studiedag idag) Jag gnisslar lite tänder för att han inte kan vara ute och rycka handväskor av gamla tanter som normala ungdomar :)

Vart tar man då vägen när man dör? Jag tror inte det går att svara på det, utan den verkliga trösten är att de alltid är med oss, hos alla som en gång mött den personen, varje möte mellan människor påverkar dem bägge mer eller mindre, och den påverkan försvinner aldrig. Och tänk om det är gamla farmor man satt i knät hos som barn, den tryggheten och kraften sitter också alltid kvar i ryggmärgen. Är det barn eller yngre är det tyngre, men man måste minnas den glädje man fick, den tid det blev.
« Senast ändrad: tis 15 apr 2008 16:04:58 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Tror alla på Gud när katastrof inträffat?
« Svar #3 skrivet: tis 15 apr 2008 16:41:53 »
Jag tror det är nedärvt sen generationer. I tider av kris, krig har människor alltid samlats. Det är en instinkt som bidragit till att människan i dag är det dominerande djuret på jorden. Ju fler man är som kan möta faran, ju fler hjärnor som kan komma på lösningar och fler öron som hör och ögon som ser desto större är chans till överlevnad i de flesta fall. Det stämmer inte i alla lägen men som grundstrategi är det korrekt.

Det finns bra beskrivningar av detta i Pjot Kropotkin som beskrev de här mekanismerna i sin bok ”Ömsesidig hjälp” som idag är mycket aktuell med tanke på att till och med ”storkapitalister” börja inse bristerna i ett oreglerat konkurrenssamhälle. Kropotkins verk var från början en svarsskrift på Darwinismen.

Varför just kyrkan? Var skall folk annars samlas? Kyrkan ligger mitt i byn och är bärare av en tradition. Där finns också personer speciellt utbildade för att hantera kriser av olika slag. Är själv inte kristen utan hindu men även jag skulle söka mig till kyrkan i ett krisläge. Här handlar det inte om religion utan gemenskap och solidaritet precis det som Kropotkin tar upp. Han hittar faktiskt motsvarande beteenden hos andra djur än människan. 
« Senast ändrad: tis 15 apr 2008 16:43:54 av Reggis »

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Tror alla på Gud när katastrof inträffat?
« Svar #4 skrivet: ons 16 apr 2008 00:06:56 »
sen är det nog mest för att samlas med andra i chocktillstånd som det blir där det föreslås, ofta samling i kyrkan,
Detta, ihop med det Reggis skrev, tror jag det ligger mycket i.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Tror alla på Gud när katastrof inträffat?
« Svar #5 skrivet: ons 16 apr 2008 12:22:13 »
Spontant känner jag, att om en katastrof inträffat, skulle jag vilja vara tillsammans med människor som jag vet delar mitt tänkesätt i stort. Jag skulle inte vilja gå till medborgarhuset bland främmande ateister. Visst handlar det om att i nöden vilja känna trygghet.

Men dessa människor, som ofta hånar kyrkan och dess verksamhet, hur kan de känna sig bekväma i kyrkan?

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Tror alla på Gud när katastrof inträffat?
« Svar #6 skrivet: ons 16 apr 2008 18:37:15 »
Tror inte de som hånar kyrkan kommer dit!
Fast man vet ju aldrig, i nödens stund kanske även dessa ropar på Gud som ju de flesta gör när något händer.
Jag är inte med i Svenska kyrkan, men ateist är jag inte. Det finns andra fina religioner som passar mig bättre.
Besöker dock gärna kyrkor och tycker att de är vackra och stillsamma rum där man kan få lugn och ro. Passar gärna på att gå in och njuta lugnet när jag besöker näras och käras gravar, men jag vet inte om kyrkan är det forum jag skulle uppsöka om något hemskt skulle hända i min omgivning, men det beror kanske på om man har andra i närheten att dela upplevelsen med eller inte.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Tror alla på Gud när katastrof inträffat?
« Svar #7 skrivet: ons 16 apr 2008 19:38:38 »
Kyrkan är inte kyrkan i ett sådant läge utan en gemensam plats. Det spelar nog ingen roll att den företräder en religion, det är inte så den uppfattas. Det är i detta sammanhang den Svenska sekulariserade kyrkan har sin styrka, att kunna samla människor just för att de är människor och inte för att de är just kristna människor. Förre ärkebiskopen Hammar är en stor bidragande orsak till detta. För detta skall han ha kredit.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Tror alla på Gud när katastrof inträffat?
« Svar #8 skrivet: ons 30 apr 2008 19:35:34 »
Ser det som en djup ironi att samma människor som först frågar sig om det finns en gud eller rent ut säger att det inte finns nån,deltar i kyrkliga samlingar när det bränner till.Kanske är avsaknaden av skratt och känslan av allvar,som åtminstone jag upplever i kyrkor,det som lockar och understryker allvaret.

Idag tillsätts ju krisgrupper för snart sagt allting som innebär en förändring i tillvaron.
Känns som om många vill ha skriftliga garantier om en trygg och helt överraskningsfri tillvaro.
Har mer än en gång fått kämpa för att inte skratta under begravningar när jag tänker på hur mkt roligt jag och den hädangångne haft.Dessutom blir jag högst påtagligt påmind om att det inte går an att gå omkring å tjura eller beklaga sig när man har alternativet alldeles framför sig.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Tror alla på Gud när katastrof inträffat?
« Svar #9 skrivet: tis 6 maj 2008 11:29:58 »
Nastamuumio jag håller med dig fullständigt. Sluta gnäll eller ta repet för sjutton. Vem sjutton vill höra på ett förbaskat gnäll. Tycker att alla som klagar eller gnäller borde uppmanas att inta den sista vilan.

Man skulle kunna ha eldbrunnar här och där förslagsvis i anslutning till kyrkogårdar. Där kan gnällisar hoppa i brunnen och bli kremerade så blir vi av med dem. Även efter våra större motorvägar kan det finnas drive-in kremering för de som plötsligt kommer på att de sitter där och tänker börja gnälla. Där kan även de lokala bilhandlarna ha bilsalonger för försäljning av de kremerades bilar.