Författare Ämne: mitt senaste tillskott till min samling  (läst 7069 gånger)

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
mitt senaste tillskott till min samling
« skrivet: ons 16 apr 2008 12:54:39 »
Älskar detta arbete och på detta hänge är Fatimas hand med så det gör det extra speciellt

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: mitt senaste tillskott till min samling
« Svar #1 skrivet: ons 16 apr 2008 16:13:33 »
Jättevackert! Förlåt en okunning, men Fatimas hand? Jag ser ju handen men vem var Fatima?

Annanym

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: mitt senaste tillskott till min samling
« Svar #2 skrivet: ons 16 apr 2008 18:42:47 »
Profeten Mohammeds dotter?

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: mitt senaste tillskott till min samling
« Svar #3 skrivet: ons 16 apr 2008 19:00:31 »
kort version
------
Fatima var den yngsta dottern till den muslimska profeten Muhammed. Fatimas hand kallas den muslimska symbolen med en hand med två symmetriskt ordnade tummar. Symbolen Fatimas hand kan återfinnas på dörrposter, som amulett eller halssmycke och anses skydda mot onda krafter.

lång version
----
Islam Profeten Muhammed
Muhammed föddes i Mecka omkring 571 e.Kr. Muhammed var föräldralös och bodde hos sin farbror (som hette Abu Talib) på den Arabiska halvön. En tid när han skulle be till gud levde han i en grotta mitt ute i öknen. Plötsligt en dag så visade sig ärkeängeln Gabriel och han sa att Muhammed skulle bli profet och ta emot de heliga orden som gud sände till människorna. Muhammed blev förskräckt men gick med på att bli guds sändebud. Muhammed gifte sig med en rik kvinna som hette Khadidja. Khadidja var tjugo år äldre en Muhammed. De fick två söner och fyra döttrar.

En av döttrarna hette Fatima och hon betydde mycket för Islam. Hennes hand används idag som amulett och vägvisare.

Det första fingret på Fatimas hand är tron. Tron är en ganska enkel regel som lyder, det finns en enda gud Allah, och att Muhammed är hans profet. Islams trosbekännelse är "Laillaha illa Allahi wa Muhammedan rasulu Allah" Som betyder det finns en enda gud och Muhammed är hans profet.

Det andra fingret på Fatimas hand är bönen. (sala't) alla muslimer ska egentligen be fem gånger varje dag med huvudet mot den heliga staden Mecka. Här i Sverige vet vi åt vilket håll Mecka ligger med hjälp av kompass, men muslimerna ser det på solen. För de mesta muslimer är det omöjligt att hoppa över någon av dagens böner. Vissa muslimer går till moskéer och ber.

Det tredje fingret på Fatimas hand är allmosa. (zaka't) Allmosan är sånt som vi ger bort till sådana som har det svårt med t.ex. pengar. I början betydde det att man skulle ta hand om fattiga och sjuka i samhället för att de inte kunnde försörja sig själva.

Det fjärde fingret på Fatimas hand är fastan. (saum) Den gör så att det är lättare att ge allmosor, för det påminner om hur jobbigt det är att svälta och ha det svårt. Alla muslimer fastar en gång om året under en månaden kallas Ramadan

Det femte fingret på Fatimas hand är vallfärden. (haddj) Någon gång i sitt liv ska varje muslim göra en vallfärd som ska gå till den heliga staden Mecka. Till Mecka får inga otrogna komma.
För muslimerna är Mecka så helig att inte ens luftrummet ovanför får passeras av flygplan.

info hämtat från http://sv.wikipedia.org