Författare Ämne: Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy  (läst 12105 gånger)

Marcus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy
« skrivet: tor 20 sep 2007 11:47:09 »
Jag köpte en kaffeservis från Rörstrand på loppis. Den är i 18 delar där varje del består av assiet, fat och kopp. Den heter Wendy. Jag har tittat i lite olika böcker men kan inte hitta någon info om när den är tillverkad eller vem som formgivit den. Finns det någon som har något tips var man kan få reda på mer om Rörstrands serviser. Eller vet du något om den.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy
« Svar #1 skrivet: tor 20 sep 2007 15:08:44 »
Det är inte Windy då? för det finns ingen Wendy på nätet, eller på www.svenskt-porslin.net, eller www.spegeln.com som man annars kan hitta en del på

Är det mönstrat som Canaria http://www.svenskt-porslin.net/rorstrand/ror-ca.htm , kan det stå Canaria, Windy, Handy i botten, lite lustigt många namn.

Det var min vilda gissning det, då kunde man säga att formgivaren var Marianne Westman osv...

Men det får du säga om du klickar på länken till canaria först, eller beskriver servisen bättre, eller allra helst, fotograferar servisen
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Marcus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy
« Svar #2 skrivet: tor 20 sep 2007 15:31:10 »
Jag ska ta en bild när jag komme hem. Den ser inte alls ut som Canaria... är nästan helt säker på att den heter Wendy. Jag ska kolla och återkommer.

Marcus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy
« Svar #3 skrivet: ons 10 okt 2007 09:25:16 »
Här kommer ett par bilder som kanske kan hjälpa till att identifiera när den är ifrån och vem som formgivit den.

Är det någon som vet något om denan servisen är jag tacksam.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy
« Svar #4 skrivet: tor 11 okt 2007 00:04:23 »
Den var svår att svara på, men en tid kan du få som är säker, andra kvartalet 1960, det ska 602 stå för, jag konsulterade min bildbank som nu börjar bli riktigt stor... sen tycker jag det är fullt möjligt att det är Hertha Bengtson som är formgivare, koppen tycker jag är lik den Rosmarin har, men det är en gissning däremot (mindre vild än den tidigare dock :))

En fin retroservis är det definitivt!

Marika och Paloma på www.svenskt-porslin.net ser ut att vara samma kopp om det kan vara till nån hjälp

Senare: Jag sätter en slant på att modellen är AG av Gunnar Nylund (troligen ligger han inte bakom dekorer som Marika i så fall, om det är samma kopp)
« Senast ändrad: tor 11 okt 2007 01:41:00 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Marcus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy
« Svar #5 skrivet: tor 11 okt 2007 09:18:36 »
Tack, det är imponerande vilken kunskap du besitter. Hur somm helst tack för hjälpen. Det är riktigt roligt att efterforska kring sina loppis fynd. Jag bifogar bilder med högre upplösning som du kan få använda till din samling för att hjälpa andra framöver.

Tack för hjälpen såhär långt.

M

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy
« Svar #6 skrivet: tor 11 okt 2007 21:39:18 »
Hej Markus , du har rätt .........Ada är helt grym på det mesta.
Jag tycker att din kaffeservis är så jättefin,är det ett arvegods eller ett inrop på en auktion?

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy
« Svar #7 skrivet: tor 11 okt 2007 21:46:57 »
Hej igen , missade att kolla tidigare inlägg.

Grattis till ett riktigt fynd, alltid lika roligt att få kolla in andras köp, samt tack vare Ada få en vidare inblick i så många härliga äldre föremål.

Marcus

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy
« Svar #8 skrivet: tor 11 okt 2007 23:09:44 »
Den är fyndad på loppis för 50 kr. En kopp med dom två faten stod på ett bord bland en massa skräp. JAg frågade vad ddom ville ha för  den. Då svarade damen att dom ville ha 50 kr och att då fick jag ta dom andra 17 delarna som dom hade under bordet packade i en låda. :) ibland har man tur. Jag har ingen aning om vad den skulle vara värd men 50 kr känndes som billigt för en kopp eftersom jag gillde den. Är det någon som vet vad den kan vara värd. Inte för att jag kanske tänker sälja den men det vore kul att veta.

M

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Info om Kaffeservis från Rörstrand, Wendy
« Svar #9 skrivet: fre 12 okt 2007 00:34:03 »
tack för komplimangerna, men ni gör mej generad också :) SÃ…Ã… himla märkvärdigt är det ju ändå inte...

jag skulle sätta ett "retrovärde" på det, alltså att det går att sälja till retrointresserade utan att det är en känd modell, men var den prislappen ligger på för nivå, har jag svårt att tänka ut, olika i storstad och småstad.... någon?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se