Författare Ämne: Ny på detta forumt samt undrar över en Höganäs-serie i grönt och brunt  (läst 5039 gånger)

Flitigalizan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hejsan, är nykomling här. Är intresserad av 50-60-70-talsprylar men på inget sätt "fanatisk" eller "expert". Tycker om att blanda gammalt och nytt, olika stilar men allt inom ramen för "retro" om man nu kan säga så.

I alla fall så har min käre svärfar adopterat bort sex tallrikar, en burk med lock, en slags liten karott med handtag och lock och en låg karott med handtag utan lock. Ser ut att vara typiskt 50-tal. Ganska blank keramik som ser glaserad ut.

Det står Höganäs under grejorna men det är svårt att utläsa namnet på serien. Serien går i en limegrönsaktig eller kanske ärtgrön färg och brunt. Känner månne ngn igen denna serie?
Hade ju underlättat med en bild men har inget för tf.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
Låter som det skulle kunna vara Old Höganäs.
Jämför med tallrikarna i den här traderaauktionen.
http://tradera.spray.se/2_TALLRIKAR_OLD_HOGANAS_GRONA-auktion-62862494

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
I så fall så fanns de med på H55-utställningen i Helsingborg 1955. Kanske kom de strax innan, men jag tycker att de känns lite äldre. De har aldrig slagit igenom såsom mycket annat som kom vid den tiden som blå eld t ex.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Det hette Old Höganäs för att det var nytillverkning av riktigt gammal höganäs
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Flitigalizan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Tack för alla svar.
Jag ska kolla lite närmare och försöka urskilja vad som står?...
Hm, ja de kanske påminner om serien de där gröna tallrikarna men som sagt, mina går i brunt och grönt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Jag misstänkte väl att du menade två färger på samma, kan du beskriva det? ("bruna med grön rand" eller motsvarande)

Ännu bättre om du kan skaka fram en bild (den kan alltid postas till admin@retroforum.se om det känns osäkert hur man får ut den på forumet/förminskar till mindre än 140 kb)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Flitigalizan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hej igen!
Har nu lusläst bakom grejorna och fått fram ett namn, "Friteda 624"  verkar det st¨, möjligen att D:et är en annan bokstav. Googlade på det men fick inte fram ngt. Ja, jag får nog ta och fota hela härligheten...
Tallrikarna är har en grön cirkel i mitten och brun kant och burken till exempel är tvådelad, grön på den nedre delen och brun på den övre med ett brunt lock. Karotten eller vad man ska kalla den för, med ett handtag, har ett lock i ngt träslag.