Författare Ämne: Nu Ada skall du få se vad jag har!  (läst 12438 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Nu Ada skall du få se vad jag har!
« skrivet: mån 21 apr 2008 20:11:21 »
Har du ett sånt här? Det är rätt sällsynt va? Såg en kopp i en bok om finsk design med det här motivet det är därför jag vet vad det är. Har du någon hum om värdet på tallriken?

Hittade den när jag vårstädade ett skåp.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #1 skrivet: mån 21 apr 2008 21:12:23 »
Om värdet har jag inte den blekaste aning men med tanke på hur vacker den är och att det är en pryl som jag skulle kunna frestas att köpa så är det förmodligen högt. Av någon outgrundlig anledning faller jag alltid, utan undantag för sådant som är kännbart för börsen. Inte kul alls!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #2 skrivet: mån 21 apr 2008 21:25:04 »
Verkar realistiskt att 36 i botten står för år 1936. Kära Friedl kom till Arabia 1924 och kom att göra succe med sitt risporslin mm. Om man kan få delar i risporslinet för ett par hundra, och nån värstingskål för 6.500, men hittar inga exempel på denna stil, nej jag är ingen värderare som kan säga var den landar däremellan :) (hade denna eller liknande och inte bara risporslin funnits på finska auktionssajten Huuto så hade jag tyckt till däremot)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #3 skrivet: mån 21 apr 2008 21:33:18 »
Jag vet att den är värdefull för i den stora boken om finsk design, jag har den tyvärr inte, så finns en mugg med detta kvinnohuvud med som höjdpunkter. Min tallrik är finare och större, hi, hi. Kan dessutom berätta att det är ett rent loppisfynd (62:50). Halva priset då den varit osåld länge innan jag kom och såg den. Ibland har man tur. Länge leve den dåliga smaken.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #4 skrivet: mån 21 apr 2008 22:35:32 »
Menar du på fullt allvar att jag skulle ha dålig smaka Reggis????
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #5 skrivet: mån 21 apr 2008 22:40:39 »
Menar du på fullt allvar att jag skulle ha dålig smaka Reggis????

Jag tog det nog som att alla som gått förbi den här utan att lägga beslag på den, (det borde vara ett antal;) att det var DE som hade dålig smak, annars hade den inte varit kvar så att Reggis kunde köpt den?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #6 skrivet: mån 21 apr 2008 22:41:43 »
Ja och som jag tänkte, att hon menade att den var så lågt prissatt för att ingen förstod dess rätta värde = dålig smak
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #7 skrivet: tis 22 apr 2008 00:13:09 »
Fnisss, än en gång har jag läst lite för snabbt och hjärnan har inte hängt med på noterna, desutom är det inte första gången jag missar poängen el frågan... å andra sidan skulle jag då inte ha så tokig smak eller?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #8 skrivet: tis 22 apr 2008 09:00:40 »
Nej ibland blir man så förvånad av att grejer finns kvar trots att det går förbi 100-tals människor. Det måste naturligtvis bero på att de har dåligt utvecklad smak annars så hoppar man väl inte över en sån här grej. I den affär jag hittade den här springer det för övrigt horder med handlare.

Fast det värsta i den vägen jag varit med om är på gamla ärevördiga Skäret. Kom dit runt 14:45 med andan i halsen. De hade till och med slutat ta inträde. Kommer bara in genom ingången och vad skådar jag direkt stående under det första bordet jag tittar på? Jo en jättefin olja på pannå av Esaias Thorén. Nöp mig i armen men det var sant. Där stod den bara. Den kostade  450 kr. Fast på skäret var allt som kostade över 100 kr svårsålt, det kan vara förklaringen. men all handlare som gått förbi man bara undrar.

Så jag vill bara hurra för den dåliga smaken och den stora okunnigheten som präglar våra handlare, hurra, hurra. Måtte de förbli lika okunniga och måtte deras smak aldrig utvecklas.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #9 skrivet: tis 22 apr 2008 11:18:49 »
Så jag vill bara hurra för den dåliga smaken och den stora okunnigheten som präglar våra handlare, hurra, hurra. Måtte de förbli lika okunniga och måtte deras smak aldrig utvecklas.



*he-he* bara ni inviger mig i hur man skiljer vetet från agnarna så kan jag hålla med! ;) Just nu så inser jag dock att jag går förbi allt som är något att ha, för jag hittar aldrig något numera... var på rk igår; för ett år sedan fick jag gå och applappa mellan det jag ville ha och kunde prioritera bort, nu hade jag besvär med att hitta något att köpa överhuvudtaget, mest gekåsglas och krams tycker jag. Antingen har jag blivit mer sparsmakad eller så har folk börjat hålla i sina tillhörigheter livrädda för att missa stora förmögenheter efter alla antikprogram och tidningsartiklar om förmögenheter på vindarna?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #10 skrivet: tis 22 apr 2008 16:03:11 »
Nej folk har så gott om pengar att de inte ids sälja ett skänka bort prylar. Tänker på mig själv, det bara regnar in pengar hela tiden. Vet ta me tusan inte vad jag skall göra av dem. Har funderat på att specialbeställa två fåtöljer klädda i krokodilskinn. Fast sen har jag sett att krokodilskinn passar bara på dagen (Madame Dariaux).

Så nu har jag bestämt mig för att avstå och i stället köpa ett hus till innan jag beställer mina fåtöljer. Då kan jag ha det som dagbostad och ställa fåtöljerna där. När sen solen går ner byter jag bostad. Då kan jag ha krokodilskinnsfåtöljer utan att bryta mot den goda smaken. Lite besvärligt men lite får man ju offra sig för att hänga med.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #11 skrivet: tis 22 apr 2008 18:18:04 »
Otroligt vackert fynd kan jag bara instämma :)

Har heller ingen aning om värdet men du kunde eventuellt titta på: www.apolloauctions.fi  ... där har de ett gammalt dekorationsfat av Friedl Holzer-Kjellberg som skall säljas vid kommande auktion. Deras fat är nog inte lika vackert som ditt men kan kanske ge en viss indikation om vad det är värt.

För övrigt har www.hagelstam.fi sålt massor av F H-Kj men det finns endast få bilder kvar på deras webbsidor.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #12 skrivet: tis 22 apr 2008 18:45:17 »
jag kollade hagelstam också igår och tacksamt nog kunde man välja alla auktioner på ett sökord, nåt såg jag väl men inte tillräckligt

envis som jag är gick jag igenom finska bukowskis auktioner också, en del Friedl men inte som denna
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #13 skrivet: tis 22 apr 2008 19:16:35 »
Samma här, men hittade inget liknande.
Undrar hur koppen ser ut och i vilken Antikbok den finns.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu Ada skall du få se vad jag har!
« Svar #14 skrivet: tis 22 apr 2008 23:10:56 »
Jag stod och bläddrade i en bok om finsk design på Akedemibokhandeln om finsk design. Där var alla kändisar med sina fina grejer. Då dyker det upp en mugg med det här motivet på. Attans tänker jag, det har jag. Blir lite upphetsad över min egen förträfflighet och köper inte boken, miss. Nu finns den inte där. Torde vara rätt unikt tror jag.

Har försökt att  hitta något liknande men tyvärr misslyckats. Tack för hjälpen så länge.