Författare Ämne: Sodasifon  (läst 7076 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Sodasifon
« skrivet: tis 22 apr 2008 20:06:36 »
Är den inte underbar?!  Mycket tungt glas med flätverk i metall. Alla delar är intakta. Made in England, Sparklets. Har läst mig till att den är från 30-talet, så den uppfyller inte riktigt retro-kriterierna, men kunde bara inte låta bli!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Sodasifon
« Svar #1 skrivet: tor 18 sep 2008 16:17:22 »
Moses!! en liten fråga ang din sifon..jag har gått o beundrat en exakt likadan på en loppis här i närheten i ett halvår nu..de ska ha 125 för den..inte oöverkomligt i o för sig..men tycker det verkar som om gummipackningen är dålig..går det att få tag på en ny? sedan undrar jag om det fortfarande finns patroner att hitta till dessa..jag e nu lite sån att jag vill kunna använda det jag inhandlar.. 

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Sodasifon
« Svar #2 skrivet: tor 18 sep 2008 19:13:09 »
Jag vet faktiskt inte om det finns reservdelar/patroner att få till sifonen. Pröva att googla på namnet. Har själv inte kommit mig för, även om jag skulle tycka som du att det vore roligt att kunna använda sifonen!

matsak

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Sodasifon
« Svar #3 skrivet: fre 19 sep 2008 21:29:36 »
Tja Moses!
Jag undrar om det ändå är 30-tal. Min far köpte en likadan ca 1950, som användes bara några gånger. Min svärfar hade en liknande, men med hölje av blank gröneloxerad aluminium. Den var troligen aldrig använd, eftersom den låg på vinden i originalkartongen. Efter hans bortgång provade jag den, kunde ju vara kul att ha, även om jag inte dricker grogg. Det visade sig att packningarna var förtorkade, så att trycket inte stod kvar, så vi slängde den... Kanske dumt?

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Sodasifon
« Svar #4 skrivet: sön 21 sep 2008 13:51:37 »
Nu har jag googlat runt lite o det myllrar av patroner på Ebay o liknade..nån packning har jag inte kunnat uppbringa Clas Ohlson säljer tiopack patroner för 55 spänn..varje patron räcker till en liter..så det blir rätt högt literpris ???