Allmänt > Fria diskussioner

Veckans festdukning!

<< < (11/27) > >>

convallaria:
Anja, du har nog rätt! Jag undrar om glasen, du kan ju Rejmyre. jag trodde Lorry var de glas som var lite ljusare, både i de gröna och de röda, men i stort sett samma modell som en föregångare av Monica B. Jag har sett båda sorter (ljusare och mörkare). Dessa är de mörkare.
Besticken är en slammis, för det är fyra olika, men inget är Focus, och inget har jag namn på. men jag tycker det funkar att duka med olika.
PS, Tack ada för hjälpen med bilderna. jag ska studera hur det funkar!

Anja:
Tyvärr kan jag bara lite om Reijmyres glas. Jag vill börja med att korrigera mig själv. Jag tror inte att Lorry kan tillskrivas någon speciell designer  ??? Det florerar många uttryck som att t ex Monica Bratt kan ha varit delaktig, Mattson, osv.

På Din bild är min fundering byggd på formen, inte färgen. Lorry såldes i kartonger om 6 glas. Antingen 6 glas i en och samma färg, eller 6 st i olika färger. Jag har aldrig sett röda Lorryglas i någon annan färg än den mörka (rubin). Jag har Lorryglas i 6 eller 7 (?) färger. I grönt gjordes de i både en ljus och mörk nyans. Kanske också i blått?
Hallå! Var finns alla experter på R-myre?

convallaria:
Hmm, det här måste vi nog gå till botten med. De ljusare och mörkare som jag syftar på är de som är rubinröda respektive smaragdgröna. men de senare - trodde jag - kallas Lorry och är en aning genomskinligare och har inte samma tyngd. Sen finns ju Lorryglasen i alla möjliga färger, både gulgrön och ljusare smaragdgrön till exempel, och är dessa lite tunnare och genomskinligare.
De som jag menar finns även i champangemodellen - de "riktiga", ogenomskinliga och senare de som verkar lite billigare. Klurigt.

Anja:
Så vitt jag vet så gjordes röda Lorryglas endast i en nyans; mörk (rubin) röd.

Anja:

--- Citat från: convallaria skrivet mån 29 okt 2007 20:39:53 ---jag trodde Lorry var de glas som var lite ljusare

--- Slut citat ---
Jag har kanske varit otydlig. Lorry gjordes i flera färger och i två olika storlekar.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion