Författare Ämne: Veckans festdukning!  (läst 73514 gånger)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #30 skrivet: sön 7 okt 2007 19:52:44 »
Javisst! Den har jag faktiskt haft några delar av, men det hade jag helt glömt bort.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #31 skrivet: fre 12 okt 2007 15:18:29 »
Ajaja, höll på att glömma veckans festdukning, så då det är kort om tid kanske vi ska duka med papperstallrikar bara (är jag illvillig? nejdå, hur lätt som helst att få tag på dessa tallrikar, muggar, sugrör  ;D på kort varsel), notera hörnskåpet, stolarna, kopparbaljan i fönstret, visst har vi levt med detta under uppväxten? (för min personliga del hos grannen)

Titta på vad de stackars barnen får, ETT sånt ynkligt sugrör, nog brukade man få två i alla fall?

Inte mycket att klura på, vem som gjort saftkannan kanske, jag tror jag vet, men nån annan kan säga det...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #32 skrivet: fre 12 okt 2007 15:19:57 »
Vi kan öva på servettvikningen!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Veckans festdukning!
« Svar #33 skrivet: fre 12 okt 2007 16:48:49 »
- Jag kan bara säga att det blir "värre" på Nobelfesten, trevligt att få en försmak! :) :D ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #34 skrivet: fre 12 okt 2007 17:55:02 »
kungligheterna och de övriga skulle bli något överraskade om de möttes av en dukning med retropapptallrikar och muggar, med bara ett sugrör i Blå hallen  ;D
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Veckans festdukning!
« Svar #35 skrivet: fre 12 okt 2007 19:33:28 »
-Imagine, Ada, imagine!! ;D ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #36 skrivet: tor 18 okt 2007 16:12:46 »
Nu en riktigt fin fest, vet inte om det finns nåt som är möjligt att känna igen, dålig detaljkvalitet i ursprungsbilden redan, detaljbild kommer ändå här)

Ska man efterlikna deta får dt väl snarare bli gardinlängder från tiden än pappersduk, det har jag själv gjort med det oranga blommiga jag visat upp under textilier på sätt och vis :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #37 skrivet: tor 18 okt 2007 16:13:43 »
jag gillar känslan av marsipan i dukningen :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #38 skrivet: tor 18 okt 2007 17:40:19 »
Förra veckans dukning var väl tillbringaren av serien "Kvadrat" av Signe Persson-Melin?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning
« Svar #39 skrivet: fre 26 okt 2007 09:44:27 »
Fiskpinnar är inte mat. Ikväll serveras det vildsvinsstek med rotsaksgratäng här och till efterrätt blåbärspaj.

Här är en liten festdukning att gissa på: Jag dukar med röda xglas, xtallrikar av x och bestick med svarta bakelit/plastskaft. Duken är med svarta och röda runor på blå botten. Ljusen svarta. Nu ska jag bara leta efter passande servetter.
Jag har haft ett par såna där stekvändare, men kastat båda, eftersom de bara snurrade runt sig själva hela tiden och stekarna tappades i skyn. Splash!
Allt går.

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #40 skrivet: mån 29 okt 2007 09:58:43 »
oj, inte lätt att se på din bild convallaria, kanske du kan lägga upp en större bild?

Ang. saftkannan på barnkalaset, kan det vara Signe Persson Melin?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #41 skrivet: mån 29 okt 2007 10:57:13 »
Ja jag tror det är Signe Persson Melins Kvadrat-serie.

Ja visst var det lite svårt att gissa på Convallarias bild, det var jag som flyttade hit bilden från bestick, glasen och porslinet har iofs hyfsat synlig karaktär.

Vi får vänta och se om vi kan få detaljbild eller större bild.

Vårt kära retroforum verkar fullt av friska människor med meningsfullt liv som aktiverar sej på höstlovet :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #42 skrivet: mån 29 okt 2007 11:02:25 »
Jag har nog inte riktigt greppat det här med bilderna. De får ju var max 140 kB, men då blir mina bilder pyttesmå. Andra verkar kunna göra större bilder. Har jag för hög upplösningen eller är det nåt annat trick?
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #43 skrivet: mån 29 okt 2007 12:13:28 »
Lägre upplösning kombinerat med högre kilobyte ger större bilder i monitorn. Jag scannar mina bilder i photoshop och sparar i kvalitet 3 av 11. Högre upplösning än så syns inte på skärmen.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #44 skrivet: mån 29 okt 2007 12:41:49 »
Convallaria, vd använder du för program när du minskar bilder? Det ser inte ut som det ställts in på mindre än 140 kb, utan snarare 40?  Om du vill lösa det på stört kan du skicka över fotot till admin@retroforum.se så kan jag fixa till det

JJ, jag är inte enig, när man minskar på kvaliten på ditt sätt blir det ofta "fult" runt konturer osv, när du ändå har Photoshop gå till "spara för webben", där kan man styra storleken precist, och jag lägger mina bilder i kvalitet 60, då förlorar man inte nämnvärt.

Annars har jag bildtips i tråden Bifoga bild http://www.retroforum.se/index.php/topic,207.0.html
Mitt senaste projekt www.ipnr.se