Författare Ämne: Veckans festdukning!  (läst 74467 gånger)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #45 skrivet: mån 29 okt 2007 12:55:16 »
Jag använder Irfan view.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #46 skrivet: mån 29 okt 2007 12:56:51 »
åh, det är lite nostalgi för mej det, använde det förr..

jag tar och laddar ner det så jag ser hur programmet uppför sej nuförtiden, återkommer
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #47 skrivet: mån 29 okt 2007 13:34:39 »
Jag la in ett tips om bildhantering i den här tråden.
http://www.retroforum.se/index.php/topic,207.0.html

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #48 skrivet: mån 29 okt 2007 13:54:56 »
Här är bilden i större storlek, det är gjort i Irfan View

Jag kan inte komma på hur du gjort, Convallaria, men jag valde Image --> resize /resample, storlek 800x600 (för det går in) lade till ett "sharpen" för det var aningen suddigt.

eventuella problem
1.rätt som det var visade det dpi på 800, vilket känns som en felaktig uppgift, kan vara en bugg, se till att det står 72 (stammar från macintoschvärlden) eller 96 (PC) vid DPI

2.det visar inte rätt storlek, storlek-efter-spara, i nedersta marginalen, spara bilden gå in i menyn och öppna bilden igen, då står det rätt värden
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #49 skrivet: mån 29 okt 2007 16:02:57 »
Det var en fin festdukning  :)
Jag tror att glasen är från Reijmyre (Jonny Mattsson) och heter Lorry. Tallrikarna gissar jag på Stig Lindbergs Birka. Besticken är svårt att se. Genses Fokus De Lux?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #50 skrivet: mån 29 okt 2007 20:39:53 »
Anja, du har nog rätt! Jag undrar om glasen, du kan ju Rejmyre. jag trodde Lorry var de glas som var lite ljusare, både i de gröna och de röda, men i stort sett samma modell som en föregångare av Monica B. Jag har sett båda sorter (ljusare och mörkare). Dessa är de mörkare.
Besticken är en slammis, för det är fyra olika, men inget är Focus, och inget har jag namn på. men jag tycker det funkar att duka med olika.
PS, Tack ada för hjälpen med bilderna. jag ska studera hur det funkar!
Allt går.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #51 skrivet: mån 29 okt 2007 21:53:40 »
Tyvärr kan jag bara lite om Reijmyres glas. Jag vill börja med att korrigera mig själv. Jag tror inte att Lorry kan tillskrivas någon speciell designer  ??? Det florerar många uttryck som att t ex Monica Bratt kan ha varit delaktig, Mattson, osv.

På Din bild är min fundering byggd på formen, inte färgen. Lorry såldes i kartonger om 6 glas. Antingen 6 glas i en och samma färg, eller 6 st i olika färger. Jag har aldrig sett röda Lorryglas i någon annan färg än den mörka (rubin). Jag har Lorryglas i 6 eller 7 (?) färger. I grönt gjordes de i både en ljus och mörk nyans. Kanske också i blått?
Hallå! Var finns alla experter på R-myre?


convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #52 skrivet: tis 30 okt 2007 09:02:07 »
Hmm, det här måste vi nog gå till botten med. De ljusare och mörkare som jag syftar på är de som är rubinröda respektive smaragdgröna. men de senare - trodde jag - kallas Lorry och är en aning genomskinligare och har inte samma tyngd. Sen finns ju Lorryglasen i alla möjliga färger, både gulgrön och ljusare smaragdgrön till exempel, och är dessa lite tunnare och genomskinligare.
De som jag menar finns även i champangemodellen - de "riktiga", ogenomskinliga och senare de som verkar lite billigare. Klurigt.
Allt går.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #53 skrivet: tis 30 okt 2007 22:33:56 »
Så vitt jag vet så gjordes röda Lorryglas endast i en nyans; mörk (rubin) röd.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #54 skrivet: tis 30 okt 2007 23:19:38 »
jag trodde Lorry var de glas som var lite ljusare
Jag har kanske varit otydlig. Lorry gjordes i flera färger och i två olika storlekar.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #55 skrivet: ons 31 okt 2007 10:51:08 »
Hmm, synd att jag sålt iväg de ljusare röda och gröna. Ska ta en bild senare på mina djupröda tillsammans med några andra färgers Lorryglas, så får vi se om det går att märka skillnaden i glasets tjocklek och ev lite i formen.
Allt går.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #56 skrivet: lör 3 nov 2007 17:25:50 »
Ikväll serveras varm sikromsklämma, älgfärsbiffar med gorgonzolasufflé samt pumpapaj med bittermandel. Här får ni nåt att bita i, ni som inte kommer på middag. Vad kan ni identifiera?
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #57 skrivet: sön 4 nov 2007 13:01:10 »
nu ser jag preforeringen på de röda faten, är det Filigran, Gullaskruf av William Stenberg, i produktion 1930-55? http://www.gullaskruv.se/jubileum/glasserier.htm

besticken borde vara Singoalla, Nilsjohan av Adam Thylstrup
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #58 skrivet: sön 4 nov 2007 17:12:30 »
Filigran av Stenberg från Gullaskruf är rätt! Singoalla, var inte de helt i rostfritt med två räfflor på varndera sidan det lätt avsmalnande uppåt-skaftet?
Men tallrikarna, glasen, skålen och salladsbesticken och ljusstakarna då?
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans festdukning!
« Svar #59 skrivet: sön 4 nov 2007 17:36:10 »
Jag har sett nåt med originalkartong också, om man annars ska ta tradera med en nypa salt ibland, såhär ser det ut på avslutade nu: http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=singoalla&county=0&ended=1&listtype=1&Image1.x=0&Image1.y=0&catid=20

se där var ju en med kartong http://www.tradera.com/6_st_bestick_Nilsjohan_Singoalla_smorgasbestick-auktion-48710145#pic


helt rostfritt, kanske är just en rostfri version av samma?
« Senast ändrad: sön 4 nov 2007 17:40:09 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se