Författare Ämne: Gammal racing/motorcykel hjälm  (läst 7650 gånger)

toio

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Gammal racing/motorcykel hjälm
« skrivet: tor 20 sep 2007 15:04:10 »
Kanske inte alls hör hit,men man kan ju alltid prova.
Letar efter en gammal racing hjälm som den på bilden,någon som vet vart man kan hitta en?
Ska vara storlek L

kas

  • Gäst
SV: Gammal racing/motorcykel hjälm
« Svar #1 skrivet: tor 20 sep 2007 17:09:49 »
 Någon dylik MC-hjälm har iallafall inte nånsin sett...Var har Du hittat den ???mvh

toio

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Gammal racing/motorcykel hjälm
« Svar #2 skrivet: tor 20 sep 2007 18:46:42 »
Problemet är att jag inte har hittat den! Utan bara en bild av en modell som jag söker
Söker en till min bror

kas

  • Gäst
SV: Gammal racing/motorcykel hjälm
« Svar #3 skrivet: tor 20 sep 2007 19:36:18 »
Du ser att visiret ska knäppas på, undrar om det är en gokarthjälm, å andra sidan har den F-1 stuk i linjen, vi får avvakta om någon klok person kan skingra avgasröken :Dmvh

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Gammal racing/motorcykel hjälm
« Svar #4 skrivet: fre 21 sep 2007 00:34:14 »
Det är inte visir som ska knäppas på. Det är en löstagbar skärm som fattas. En av de tidigaste modellerna av integralhjälm tippar jag på att det är.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gammal racing/motorcykel hjälm
« Svar #5 skrivet: fre 21 sep 2007 09:15:48 »
Mailsvar från adas livlina i frågan:

"d var ju en riktigt gammal goding. ser ut som tidigt - mitten 70-tal. helt klart hittar man inte något liknande i någon affär nuförtiden. av de tillverkare som finns idag är Davida de som gör snyggast "klassiska" hjälmar, men dessa är då av "öppen" typ - www.davida.co.uk.
jag har börjat köra classic racing på hoj och där dyker ju upp en hel del skumma typer med de mest besynnerliga ting. års-racet på sviestad (linköping) är klart värt ett besök om man vill hitta gamla prylar som säljs, men vettefan om nån säljer gamla krukor som den på bilden.
kan annars vara värt att slänga in en annons på classic racings egna hemsida för att se om nån inte har varit i garaget och rensat på ett tag...
http://www.mchk-racing.org/ "
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Gammal racing/motorcykel hjälm
« Svar #6 skrivet: fre 21 sep 2007 13:09:59 »
toio, om du skickar bilden i mail till mig, så ska jag sätta annons under köpes på Sviestabanan nästa helg.

Spiffe

  • Gäst
SV: Gammal racing/motorcykel hjälm
« Svar #7 skrivet: tis 30 okt 2007 13:12:05 »
Ã…hå en sån hjälm hade mitt ex när han körde hoj, fast hans var vit och blå, är mycket riktigt en av de första integralhjälmarna som kom med visir som knäpptes fast och kunde fällas upp.  Den torde ha tillverkats i början av 70 talet..

Tyvärr blev hans hjälm stulen ihop med sonens moppe för ett antal år sen...