Författare Ämne: Arkitektritad villa 1971  (läst 5832 gånger)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
Arkitektritad villa 1971
« skrivet: tor 24 apr 2008 23:19:50 »
http://www2.skandiamaklarna.se/common/capitex/misc/popup.aspx?ActivePage=/images.ascx&kat=all&OBJTYPE=CMVilla&OBJGUID=3H0J82HSPT3L07DM

Tack brodertuck för länken!

Ett nytt spår. (Jag vet inte hur man gör när man ska starta en ny tråd med brodertucks länk) Ada fixar det säkert senare.

Vad tycker Ni om den "hängande" köksdelen? Hur läckert som helst, tycker jag. :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arkitektritad villa 1971
« Svar #1 skrivet: tor 24 apr 2008 23:43:08 »
Jag gillade glaspartiet mot poolen, men uj vad fel med stilmöbler i ett sånt hus, tänk hur det huset skulle vara med lite designklassiker från tiden

Startsidan för objektet:
http://www2.skandiamaklarna.se/objbesk.aspx?OBJGUID=3H0J82HSPT3L07DM&OBJTYPE=CMVilla
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Arkitektritad villa 1971
« Svar #2 skrivet: fre 25 apr 2008 00:23:08 »
Köket ser fin-fint ut!  :)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Arkitektritad villa 1971
« Svar #3 skrivet: fre 25 apr 2008 00:43:06 »
Måste säga att den hängande köksdelen var det som störde mitt öga. Med upphängningsanordningarna blev det ett upp och nedvänt sideboard för mig. Tur vi har olika smak. Att ha den typen av skåp ovanför bänken tycker jag däremot är fint men utan ben rakt upp. För konstruktionens skulle borde det räcka med fästena i väggen och stöden från underbäcken men det var förmodligen inte det som var grejen just här.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Arkitektritad villa 1971
« Svar #4 skrivet: fre 25 apr 2008 09:33:07 »
Det var förskräckligt med dessa möbler, vilka möbler som helst hade varit bättre än stilmöbler, de såg helt malplacerade ut i sammanhanget! Köket gillade jag också, många kök som fått stryka på foten för renoveringar.
Har ett par bekanta som köpte ett hus byggt 1967 och köket var helt intakt, med teakluckor (såg ut som nya) och snyggt kakel, endast tapeterna var nya och de skulle de byta ut till mer passande.

covent

  • Gäst
SV: Arkitektritad villa 1971
« Svar #5 skrivet: tor 21 aug 2008 17:09:02 »
Huset ser bara för tråkigt ut, mexitegel, yuack/scary!!!! inte ens i närheten av hur de snygga funkishusen i Södra Ängby (Bromma).

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Arkitektritad villa 1971
« Svar #6 skrivet: tor 21 aug 2008 18:57:32 »
Jag förstår din reaktion covent. Huset är egentligen inget vidare, förutom takterassen, den gillar jag. Anledningen till att huset finns med här är egentligen för att det står ett bord i vardagsrumet (bild nr 16) som varit föremål för diskussion här. http://www.retroforum.se/index.php/topic,387.0.html. Efter ett litet ingrepp från Ada hamnade huset i en egen tråd.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Arkitektritad villa 1971
« Svar #7 skrivet: tor 21 aug 2008 19:14:53 »
Jag är ett stort fan av 70-talsdesign när det gäller mycket, men 70-tals arkitekur har jag faktiskt lite svårt för. Det enda jag verkligen gillar med detta är badrummet med det murrigt gröna kaklet, mums!