Författare Ämne: Ytterligare ett udda hus.  (läst 8388 gånger)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
Ytterligare ett udda hus.
« skrivet: tor 24 apr 2008 23:50:37 »
Det här huset är riktigt häftigt också. Innergården tycker jag själv var det coolaste.
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/155234

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Ytterligare ett udda hus.
« Svar #1 skrivet: fre 25 apr 2008 00:05:41 »
Kanon! Var i Sverige finns huset? (Det kunde jag kanske sett via länken?, men det missade jag)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ytterligare ett udda hus.
« Svar #2 skrivet: fre 25 apr 2008 00:31:56 »
Jag tycker det är så ledsamt när folk ger sig på byggnader utan känsla för stilen, jag menar särskilt altan/balkongen, ser det ut som den är från 69 eller som den borde sitta på en villa byggd på 90talet?  Det ser ju bara för djävligt ut. Tänk ett smäckert bygge där istället, metallräcke, sidor i plexiglas, vad som helst, inget jävla tryckimpegnerat standardbygge, hu!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Ytterligare ett udda hus.
« Svar #3 skrivet: fre 25 apr 2008 05:47:47 »
Håller med dig Ada, altanen på baksidan var riktigt ful. Huset var skitsnyggt så man kan ju undra lite över tankegången när altanen var på planeringsstadiet.

Bokhyllevägen i biblioteket/tv-rummet påminde om något jag har sett i Bra Bohag från 60-talet, måste kolla upp det.

För övrigt så blir jag lika förundrad varje gång då jag ser interiörbilder av detta slag, ser det ut som nån bor i huset? Det är så totalt befriat från allt som kan tyda på mänskligt liv.


brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Ytterligare ett udda hus.
« Svar #4 skrivet: fre 25 apr 2008 08:20:28 »
Tyvärr har jag upptäckt många gånger att de som bor i huset har det till att bara BO i  :o ???. Det verkar som de saknar känslan för huset i fråga. Typ altanen /balkongen i det här fallet. Fördelen är ju iaf att det verkar inte vara gjort nån större åverkan på huset. Skulle vara roligt att se hur det såg ut i original. Visserligen måste man kunna anpassa sitt hus efter egna förhållanden och önskemål om funktion, men det finns gränser. Förr i tiden fanns det en stadsarkitekt som satt stopp för de vansinnigaste idéerna, men nu verkar det vara fritt fram.
Håller med Jemmifer, husen i dag ska stylas till döds. Troligtvis är det väl redan har som förfallet börjar, det finns inte en chans att ta till sig husets själ när allt är avskalat.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Ytterligare ett udda hus.
« Svar #5 skrivet: fre 25 apr 2008 09:23:37 »
Ett riktigt fint hus med fint läge och så billigt. Här på gotland skulle ett sånt hus kosta skjortan, men läget är ju ett annat förstås!
Håller med er andra om altanen, den var inte alltför rolig att se! Men i vissa fall så styr ju något annat än smaken, tyvärr!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ytterligare ett udda hus.
« Svar #6 skrivet: fre 25 apr 2008 12:18:33 »
Ja, det som har bott i det tills nu är inte de som bodde i det från början. All kvistig furu överallt sticker i ögonen (på ett dåligt sätt)! Och som sagt altanen var ett sorgligt kapitel... man får hoppas att de nya ägarna har bättre smak. Hade huset funnits söder om Götet så hade det kostat många miljoner.
« Senast ändrad: fre 25 apr 2008 14:33:53 av JJ »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ytterligare ett udda hus.
« Svar #7 skrivet: fre 25 apr 2008 15:12:38 »
Jag tror altanen kunde räddas av att man tar bort kryssen sätter in plexiglas där istället, och betsar i samma färg som fönsterkarmarna, kan bli nästan bra :)

Sen kan man ju säga nåt positivt också: det första jag tänkte att vilket kanonhus för nudister :) man kan strutta omkring hur som helst utan insyn, til och med utomhus på atriumgården (även om det kan vara lite pinsamt när barnen tar hem kompisar :)) det måste ju vara värt nåt?
« Senast ändrad: fre 25 apr 2008 15:15:33 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ytterligare ett udda hus.
« Svar #8 skrivet: fre 25 apr 2008 15:36:52 »
När jag tittar på hus så blundar jag totalt för möbler, tapeter och annat krafs som går att byta ut. Ett bevis för att så många faller för just möblering, tapeter etc är att homestaging är en branch som stadigt går framåt. Det är inte så att jag vill klappa mig på bröstet, nej, definitivt  inte så. Däremot önskar jag (så länge som det inte är mitt hus som säljs) att man som ev spekulant på ett hus ska kunna se bortom det lätt utbytbara och se potentialen. Ett hus som inte är stylat går ofta till ett lägre pris än det motsatta. Visst är det väl märkligt att man med lite nya möbler, färg och tapeter kan få upp till 500 000 mer för ett hus. Jaa, det är faktiskt sant och inte heller ovanligt. 100 - 200 000 är kanske vanligare men det är ju också pengar.

Jemmifer. Det är Poul Cadovius som tillverkat bokhyllan i palisander, dock ej Royal System som jag så gärna vill ha.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Ytterligare ett udda hus.
« Svar #9 skrivet: fre 25 apr 2008 16:43:25 »
Jemmifer. Det är Poul Cadovius som tillverkat bokhyllan i palisander, dock ej Royal System som jag så gärna vill ha.

Tack för hjälpen Fjoll. Den mycket snarlika panelen jag hade sett i Bra Bohag 63/64 tillverkades av Troeds och heter Domi panel. Den fanns i teak.