Författare Ämne: vas och kanna  (läst 8853 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
vas och kanna
« skrivet: lör 26 apr 2008 13:36:20 »
Liten blå vas, 11 cm hög, men oslipad puntel i botten. Någon som känner igen den?

Kannan är ca 13 cm hög, utförandet syns i bild. Även denna har ett slipat puntelmärke. Skansen?,Eller finns det flera som jobbat med den tekniken?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #1 skrivet: lör 26 apr 2008 19:33:10 »
Liten blå vas, 11 cm hög, men oslipad puntel i botten. Någon som känner igen den?

Visst känner jag igen den. Jag letade bland prylarna och hittade dessa tre - 12,5, 11,5 och 10,5 cm höga, samtliga med oslipat puntelmärke i botten. Jag tror inte att de är så gamla som man kan tro och säkert inte tillverkade i norden. Tunt och ganska ojämnt glas.

Kannan är ca 13 cm hög, utförandet syns i bild. Även denna har ett slipat puntelmärke. Skansen?,Eller finns det flera som jobbat med den tekniken?

Även här kan det vara utländsk tillvekning. Jag har sett något liknande i en affär för 10-15 år sedan och det fanns många likadana där.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #2 skrivet: lör 26 apr 2008 19:56:00 »
Den blå vasen är inte likadan som din; min har ett "mönster" i glaset (syns som ett slags små inbuktningar) även om det är helt slätt på utsidan.

Kannan kan mycket väl vara utländsk. Vet du om Skansens "krackelerade" glas finns i andra färger än grönt?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #3 skrivet: lör 26 apr 2008 20:12:25 »
Om du menar att vasen är svagt fasetterad så är min det också.

Jag är dålig på skansenglas, men prova att bildgoogla så kanske du hittar något om ingen annan vet.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #4 skrivet: lör 26 apr 2008 21:34:00 »
Skansenglas finns som krackelerat klarglas helt klart, jag har lite allt möjligt därifrån i min bildbank
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Cobe

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #5 skrivet: ons 30 apr 2008 18:36:03 »
Allt krackat glas är inte Skansen  eller Stockholms glasbruk som det heter ! Har jag aldrig sett i klarglas mer en den moderna produktionen av Hammar möjligtvis och vissa spesialbeställningare i så fall .  För listan där jag har över 300 modeller av Stockholms glasbruk finns ingen i klarglas . Helt fel att kalla allt krackat glas Skansenglas för det gjordes ju på tre andra hyttor minst ju . Det mesta av det krackade klarglaset kommer från Kina massproducerat

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #6 skrivet: ons 30 apr 2008 18:58:01 »
Jag såg sedan var en del av min bildbank kom ifrån, t ex

http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=2620&highlight=skansenglas&page=3

Jag ser inga experter invända mot det som jag tycker ser ut som klarglas och kallas Skansenglas

Du är av en annan åsikt alltså?



Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Cobe

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #7 skrivet: tor 1 maj 2008 19:47:24 »
Ja absolut för det finns inget klarglas på dom bilderna heller . Men det är tyvärr alldeles för vanligt att kalla krackat glas för Skansen ju . Det gör också många auktionsfirmor också . Det gör var och varannan på Tradera tex . Tyvärr så är det juså att folk blir blåsta om man säljer en sak som Skansen och sedan är något av dom andra bruken . Finns ju tack och lov folk som är så smarta att dom kollar upp saker och ting och ifårgasätter sig själva och skriver typ Skansenglas . Enda chansen att vara nästan säker på att det är Skansenglas är ju om dom är ettikettsignerade ju och det är väl inte riktigt hundra heller .

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #8 skrivet: tor 1 maj 2008 20:40:56 »
OK, det jag ser som klarglas måste ha en svagt blå(kanske blågrön) ton då? För det är så jag antar att jag ska tolka det du säger
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #9 skrivet: tor 1 maj 2008 21:10:04 »
...däremot ser jag en del klart krackat glas här http://www.stockholms-glasbruk.se/artiklar.htm

Jag vill också passa på att påpeka att vi inte påstått att allt krackat glas är skansenglas här, Moses frågade om det fanns annat än grönt skansenglas
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Cobe

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #10 skrivet: tor 1 maj 2008 22:56:48 »
Ja men det har jag ju inte utalat mig om den nya produktion av Hammar för den vet jag inget om och intreserar mig inte så mycket heller . Men den gamla produktionen har jag aldrig hitills under dom 20 år jag samlat lite Skansenglas inte sett en enda etikettsignerad i klarglas . Klart att det kan finnas sådant men det är konstigt att det inte finns ute på marknaden i så fall . Länken du visar är ju dessutom till nyproduktionen . Det enda jag reagerar på är att det alltid kallas Skansenglas så fort det är krackelerat .

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vas och kanna
« Svar #11 skrivet: tor 1 maj 2008 23:53:03 »
Jag förstår precis hur du resonerar, och det är värdefullt att poängtera detta likväl som att säga att allt rött glas inte är Monika Bratt. Självfallet är det flera tillverkare som klarar av att försänka 900gradig glasmassa i vatten och få fram denna krackelering

Jag själv är nu nyfiken på om de slipar puntelmärkena idag, för kannan är inte olik ett par av de klara kannorna i nyproduktionen

Sen får du hjärtans gärna visa något ur din samling, allt för vår förkovring
Mitt senaste projekt www.ipnr.se