Glas > Övrigt och okänt ursprung

vas och kanna

(1/3) > >>

Moses:
Liten blå vas, 11 cm hög, men oslipad puntel i botten. Någon som känner igen den?

Kannan är ca 13 cm hög, utförandet syns i bild. Även denna har ett slipat puntelmärke. Skansen?,Eller finns det flera som jobbat med den tekniken?

JJ:

--- Citat från: Moses skrivet lör 26 apr 2008 13:36:20 ---Liten blå vas, 11 cm hög, men oslipad puntel i botten. Någon som känner igen den?

--- Slut citat ---

Visst känner jag igen den. Jag letade bland prylarna och hittade dessa tre - 12,5, 11,5 och 10,5 cm höga, samtliga med oslipat puntelmärke i botten. Jag tror inte att de är så gamla som man kan tro och säkert inte tillverkade i norden. Tunt och ganska ojämnt glas.

--- Citat från: Moses skrivet lör 26 apr 2008 13:36:20 ---Kannan är ca 13 cm hög, utförandet syns i bild. Även denna har ett slipat puntelmärke. Skansen?,Eller finns det flera som jobbat med den tekniken?

--- Slut citat ---

Även här kan det vara utländsk tillvekning. Jag har sett något liknande i en affär för 10-15 år sedan och det fanns många likadana där.

Moses:
Den blå vasen är inte likadan som din; min har ett "mönster" i glaset (syns som ett slags små inbuktningar) även om det är helt slätt på utsidan.

Kannan kan mycket väl vara utländsk. Vet du om Skansens "krackelerade" glas finns i andra färger än grönt?

JJ:
Om du menar att vasen är svagt fasetterad så är min det också.

Jag är dålig på skansenglas, men prova att bildgoogla så kanske du hittar något om ingen annan vet.

ada:
Skansenglas finns som krackelerat klarglas helt klart, jag har lite allt möjligt därifrån i min bildbank

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion