Författare Ämne: Stengods Gabriella Önstad  (läst 4250 gånger)

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
Stengods Gabriella Önstad
« skrivet: mån 28 apr 2008 19:06:30 »
Hej,
En väninna har en flaska märkt: "STENGODS. GABRIELLA ÖNSTAD." 20 cm hög, 9 cm bred, 6 cm djup.
Den har originalkorken med en fin mässingskrok i toppen.

Kan någon berätta något om den? Tillverkningsår? "Värde"? Om den ska säljas, vart rekommenderar ni?

Tack på förhand,
Mvh
Carro.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Stengods Gabriella Önstad
« Svar #1 skrivet: mån 28 apr 2008 19:16:24 »
Gabriella Önstad är verksam på Frösön utanför Östersund. Hon har egen verkstad sedan 1963 och både verkstad och atilje sedan 1975 och arbetar mest i stengods. Har du Vingedals Porslinsmärken så står det en del där om henne.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stengods Gabriella Önstad
« Svar #2 skrivet: mån 28 apr 2008 20:14:58 »
Det här med att värdera objekt inför försäljning kan göras på detta sätt. Först undersöker man vad sådana objekt brukar säljas för. Man tar bort de lägsta och högsta summorna och tar genomsnittet av de andra. Priserna skall vara aktuella eftersom de kan ändras drastiskt genom åren, både uppåt och nedåt.

Sedan väljer man priset genom att välja hur snabbt man vill få objektet sålt. Jag har ingen aning om vad denna brukar ha för pris, men låt oss säga 500 kr för enkelhetens skull för prisexempel. Antingen sätter man ett överpris, kanske 800-1200 och räknar med att det kan ta några år innan den blir såld, eller hoppas på att någon tycker om den så mycket att priset är oviktigt. Vid detta exempel bör man ha butik eller nätbutik. Eller så sätter man normalpris på den, alltså 500 kr. Då är Blocket ett bra ställe eller Tradera med köp-nu. Eller så sätter man ett lägre pris om man vill ha sålt den snabbt - man kanske behöver pengar snabbt eller vill ha den såld innan en längre resa t ex. Ju lägre man sätter priset ju snabbare blir den såld.

Kanske självklara saker för de flesta, men många tror att det finns ett bestämt värde för allt och att man inte skall avvika från detta.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Stengods Gabriella Önstad
« Svar #3 skrivet: mån 28 apr 2008 20:45:56 »
Såg inte att du ville ha en värdering också. Den är fin men ger nog högst 250-300 kr är jag rädd för. Även om hon är utbildad och flaskan är fin så är hon inget av de större namnen och då blir det inga stora pengar är jag rädd för, tyvärr.